Delen van interessante nieuwe methoden.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 15 dec 2015, 11:22

Sommigen mogen Aumeier een rising star aan het bijenondezoekfirnament vinden, zaak is wel dat er nogal al wat kanttekening aan het onderzoek zitten. De publicatie van dat onderzoek rammelt toch wel als je het mij vraagt. Al was het maar dat statistisch (1 kast) het onderzoek al niet deugd. Ook de andere behandelingen komen mij nogal gek over.
Het was een enkele, kleine 3-jaar onderzoek waarbij ze maar één volk op voortdurend roterende ramen had, en dat volk had ze maar 1 jaar lang (niet 3).
gr.
JP

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » di 15 dec 2015, 14:30

ErikS schreef:Mail is weg, fingers crossed!
en antwoord! inhoud spreekt voor zich en 2 documenten aangehecht.

grtz

erik.

Hallo lieber Erik,

herzlichen Dank für die freundliche Anfrage.
Bitte siehe anbei.
Ich bin sehr sicher, dass das Drehen von Brutzellen (leider!) keine Schwierigkeiten für Varroa verursacht.

Mit herzlichen Grüßen, Pia

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » di 15 dec 2015, 14:32

stuur me svp een pb en de files stuur ik retour je kant uit.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Samuel Murray » di 15 dec 2015, 22:16

ErikS schreef:stuur me svp een pb en de files stuur ik retour je kant uit.
Bedankt. Mijn Duits is niet best en Google levert hilarische resultaten, maar hier is de informatie voor zover ik het begrijp (corrigeer a.u.b.).

Voor zover ik begrijp, duurde het onderzoek vanaf 2004 tot 2006, maar het was geen 3-jaar onderzoek -- het waren twee 1-jaar onderzoeken, en alleen de 2005-onderzoek was specifiek voor varroa. Zij hebben nun volken iedere dag verstoort doordat ze de kasten iedere dag moet openen en dan een aantal ramen 180 graden moest draaien. De ramen draaide niet voortdurend, maar werd één keer per dag in een enkele handeling gedraaid.

2004:
De onderzoek in 2004 was voornamelijk om te checken of draaien een effect op zwermneiging of zwermafzetting heeft. In 6 volken, 1 x week de kast 180 graden draaien in één beweging, en 6 controle-volken. De volken zijn vanaf eind april tot middel juni 1 x week gedraait, dus 8 draaiacties per kast in totaal.

De omkeren onderdrukte niet de zwermneiging maar voorkomt zwermen aangezien de zwermcellen niet volgroeide.

2005:
De onderzoek in 2005 was om de varroa-hypotese te testen, m.a.w. dat de mijten zich niet zullen kunnen voortplanten. In 8 volken, iedere dag een aantal broedramen 180 graden draaien maar de overige broedramen niet draaien. Dus geen controle-volken maar controle-ramen. Een dag of drie voordat de broed uitliep keek ze dan hoeveel varroa er in de dan nog gesloten cellen zijn.

De dagelijkse omkeren van ramen had geen effect op varroa.

[Een kleine bezwaar is dat de gezondheid van de uitgelopen mijten was ook niet onderzocht (m.a.w. wij weten niet of de mijten uit gedraaide ramen zwakker waren en dus niet zo goed zou kunnen voortplanten), omdat de mijten uit gedraaide ramen al om de 14 dagen uit de kasten waren gehaalt.]

2005:
Ze hadden ook één echte Konya kast die vanaf mei 2005 tot october 2005 gedraaid is, maar tegen october was de kast helemaal onder de varroa en de volk overleefde het niet. Het is niet duidelijk maar er waren mischien 3 controle-kasten ook geweest.

Kees Stavo
Berichten: 10
Lid geworden op: do 06 sep 2012, 19:43
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Stavenisse
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Kees Stavo » vr 27 mei 2016, 13:20

Hi ErikS,

Kun je al iets vertellen over je bevindingen met OTS?

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » vr 27 mei 2016, 15:09

Hallo Kees,

Het aanzetten van de afleggers heel vroeg in het jaar is goed gegaan, koninginnen bevrucht en aan de leg.
Daarna minder, meerdere koninginnen verloren en volken darrenbroedig. Waarschijnlijk deels mijn schuld omdat ik regelmatig bleef kijken en oppervlakten inschatten om de vorderingen bij te houden. Maar ook mogelijk slecht bevrucht omdat er weinig of oude darren waren nog zo vroeg in het jaar.
Een van de afleggers voor de OTS-proef zit nu op 2 bakken honingkamers formaat, reeel gezien die tijd die de afleggers heeft gekregen in het voorjaar.
Heb nu wel enkele kleine afleggers, deze ga ik versterken en later in het seizoen de truc met het vangraam uit te halen.

Ik heb 2 volken gepland waarop ik een variant van OTS ga doen. Een volk komende week en het andere volk de 2e week van de lindedracht.

Ik ga een klein volk (op simplexramen) op broedbeperking zetten. Onderop een broedkamer, hierop een honingkamer met boven en onder roosters. Het eigen broed komt ook boven de rooster. Hierop komen 2 of 3 bakken met broedramen van de volken waarbij ik volledige broedafname doe als bio-technische varroa bestrijding, bovenop honingkamers. Een of 2 ramen met open broed, liefst darrenbroed blijft in de rensonruimte.

Het nadeel van OTS vind ik de energie die verloren gaat in aanzetten van de koninginnendoppen en het zwermrisico. Die zijn beiden ondervangen. Er is een leggende koningin in het volk en het rooster voorkomt zwermen. Mijn plan is de ramen met broed na een week geheel na te lopen en eventuele doppen breken. Waarschijnlijk zet ik dan de rensonruimte hoger in de stapel om de ruimte die vrijkomt door uitvallend broed beter voor losse honing "aan te bieden". Dit is nog even aftasten en keuzes maken die op dat moment (dracht, weer, tijd) het beste zijn.

Uiteindelijk hoop ik erop dat de voormalige broedramen gevuld zijn met honing en de rensonruimte gevuld met broed aan het einde van de lindedracht. Dit broed heeft dan de varroa van 3 volken in zich.

Volgende stap. Darrenraat openen om een beeld van de besmettingsgraad te krijgen, tussentijds de varroa schuif in de gaten houden en ook de poedersuikerproef doen. Waarschijnlijk gaat het darrenbroed naar de kippen bij mij moeder en het werksterbroed krijgt enkele vangramen (als er dan nog darrenbroed is....) alternatief is een behandeling met hiveclean. In theorie zijn dan 4 volken klaar met de varroa zomerbehandeling en hoef ik maximaal een honingkamer met chemische middelen te behandelen. Dat is mijn uitgangspunt, geheel geen chemische middelen in de kasten die honingoogst gaan leveren.

Met de kleine afleggers ga ik als de 3e generatie cellen belegd zijn ook broedafname doen en een vangraam geven. Mijn streven is een volk van ca 10.000 bijen en het eerste eigen broed op 1 augustus. Conform Pia Aumeier, ein waben ergibt ein volk, zit ik dan op haar schema qua volkomvang en varroavrij zonder chemische middelen.

Dit is het plan..... ;-) Nu de uitvoering, wordt vervolgd.

grtz

erik

Kees Stavo
Berichten: 10
Lid geworden op: do 06 sep 2012, 19:43
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Stavenisse
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Kees Stavo » ma 30 mei 2016, 12:47

Dankje Erik voor je uitgebreide reactie! Interessant om te lezrn. Ik ben al benieuwd naar je vervolg.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » ma 12 dec 2016, 22:44

Korte samenvatting van 2016:
Het plan met OTS is ten dele uitgevoerd. Het weer zat tegen en veel onbevruchte koninginnen.
Uiteindelijk wel de broedafname gedaan volgens methode marc misotten met wat aanpassingen. succesvol.

22 volken waren klaar om in te winteren 4 bijenstanden.
4 volken verloren in 2 weken tijd op een bijenstand, andere volken ok. Oorzaak onbekend, lijkt CCD. In de directe omgeving veelt teelt met bestrijdingsmiddelen.
nu 18 volken ingewinterd. gestart met 5 volken dit jaar.

2 maal geslingerd, 60 en 150 kg, laatste maal had 250 kg kunnen zijn.
De volken grotendeels op eigen honing ingewinterd.

Mijtenval onregelmatig in december. Toch behandeld met een oxaalzuur middel. Zeer verschillende mijtenval, maar behandeling was zinvol op een aantal kasten.

Conclusie: bio-technisch varroa bestrijden werkt maar moet beter plannen en anticiperen op de verschillende formaten kast waarmee ik werk.
2 van mijn bijenstanden zijn waarschijnlijk matige tot slechte standplaatsen in het najaar en winter ivm vocht en weinig directe zon.

Mvg,

Erik.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door bee-tree » di 13 dec 2016, 09:06

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Over dat draaien gesproken. Dat is mss wel belangrijker dan gedacht? Ik heb het idee dat in het onderzoek van Aumeier hier niet goed naar gekeken is? Ze heeft wel twee frequenties gedaan: 'een week en dag frequentie), maar het zou kunnen zijn dat dus het aantal keer draaien en de duur!!! van het draaien belangrijke factoren zijn. Misschien moet je per dag bijv. 4 keer heel langzaam draaien wil je de varroa echt hopeloos tureluur maken!
Omdat jij, JP, over een groot incasseringsvermogen beschikt, waag ik het om
het bovenstaande citaat te plaatsen dat o.a. gaat over de invloed van de
middelpuntsvliedende kracht op het orëntatievermogen van varroalarven.
Ik plaats het ter gelegenheid van het feit dat er eentje, op één dag na, jarig is ;
namelijk jouw bovenstaand BERICHT dat op 14 december 2015 zag het 'LevensLICHT'.

Jij staat open voor tips gezien je oproep in een topic uit 2013 0f 2014.
Daarom volgt hier 'n tip om "varroa's mss (!)echt hopeloos tureluurS te maken !"
(zie de laatste zin van het citaat).

Nu we de bijenvolken met rust moeten laten op de oxaalzuurbehandeling ná,
besteed ik meer tijd aan het lezen van boeken en materialen zoeken
die mensen opdoeken en belanden in kringlooprommelhoeken.
Ik ga op zoek naar draaibare bureaustoelen met grote :) zitvlakken waarop
bijenkasten geplaatst kunnen worden.
Ik heb er een in gebruik om 'n rovervolk tureluurs te maken
zodat het de kluts kwijt raakt. (Je kunt de stoel met kast er op
zien op een you tube filmpje van 17 mei 2014 in "Dam op" van RTV-Noord)

Komende zomer ga ik er varroa 'draaierig' mee maken zodat ze NIET toe komen
aan eten en zich reproduceren. Zj. :b10:

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » di 13 dec 2016, 09:33

@Bee tree, wat is nu precies je plan en doel? mvg Erik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten