Delen van interessante nieuwe methoden.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 23 nov 2015, 11:09

Ik heb zojuist die methode eens bekeken, maar het is niet gemakkelijk om je er doorheen te spitten. Een methode waar geen varroa bestrijding is geïntegreerd is per definitie niet volledig.
JP

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Hans van der Post. » ma 23 nov 2015, 11:40

citaat imkerpedia: [.............]een bedrijfsmethode uit waarbij 20 à 60 minuten arbeid per jaar en per volk voldoende zijn om tot een deugdelijk resultaat te komen. De man achter het hele project is de Zwitser Rudolf von Schumacher.
Vraag mij af of dit wat is voor de "hobby imker"? Al deze methodes gaat het om sneller en sneller. Dacht dat het ook om de verbazing verwondering ging bij het houden van bijen.
Wat anders is het bedrijfsmatig imkeren daar zal deze methode van Rudolf von Schumacher niet bij helpen. Je hebt veel te veel kast materiaal nodig. :think:
!Hans.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Samuel Murray » ma 23 nov 2015, 12:06

ErikS schreef:
Samuel Murray schreef:
ErikS schreef:Voor de liefhebbers enkele links naar de 20/30 minuten methode.
Ik begrijp niet waarom Imkerpedia nog een pagina over dit methode hebben. Het was gewoon een experiment...
Samuel, Het lijkt me net de functie van een medium als imkerpedia, beschikbaar maken van informatie, los van succes of geen succes.
Nietemin creërt Imkerpedia met zijn pagina over dit onderwerp het indruk dat het hier gaat om een beproefd of vaak gebruikte methode, en niet om een eenmalig experiment.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 23 nov 2015, 12:11

Er zou dan een noot kunnen worden opgenomen en hierin worden beschreven dat de methode 'geen opgeld' heeft gemaakt.
Albert S. kan dit?
Verwijderen zou ik niet doen. Wie weet dat iemand deze methode nog eens opnieuw in de verf wil zetten.

gr.
JP

Josr
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 21:35
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Esbeek
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Josr » ma 23 nov 2015, 12:16

Zeer interessante discussie op dit forum met veel informatie.
Wat mij opvalt is dat de informatie die wordt aangeleverd over bio- aanpak zeer veel tekst bevat over technieken, echter zeer weinig tekst over wat de te verwachten effectiviteit van de aanpak is in een volk (zoals we dat wel weten bij bijv. aanpak met zuren, mits op de juiste wijze toegepast).
Mijn conclusie is dat bij dergelijke methodes de groei van de varroamijt in het volk geremd wordt, maar in welke mate is niet duidelijk. Niet duidelijk is of je hiermee kunt volstaan, m.a.w. leven mijn volken nog na 1,2,3 jaar toepassing hiervan.
Degelijk onderzoek met een groot aantal volken over meerdere jaren is daarvoor nodig.
Overigens in de presentatie van Pia Aumeier zaterdag op de NBV-studiedag in Maastricht werd het Mullerbrett geschaard onder de categorie: niet effectief.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door joselito » ma 23 nov 2015, 12:43

Volgens mij hebben we het probleem dat de winters te lang duren. Dan gaat de fantasie werken en komen zulke bedrijfssystemen tot stand. De meesten van deze uitvinders zullen het hopelijk nog doen omdat ze denken dat ze de bijenteelt iets kunnen bijbrengen, anderen helaas om snel iets te verdienen op de rug van de goedgelovige (beginnende) imkers. En zeker deze tijd, met de problemen die men heeft met de bijen, is een vruchtbare bodem.
In mijn carrière heb ik er veel de revue zien passeren :) Zelf heb ik mij daar ook een paar keer door laten vangen. Ik herinner mij nog dat ik ooit een snelgrove bord gemaakt heb zo een 35 jaar geleden.

Wat het mullerbret betreft, het werkt niet volgens Pia Aumeier. De mijten blijven gewoon op de bijen zitten zoals ze ook in de winter doen als er geen broed is. Na het verenigen broeden de mijten terug verder.

http://www.resistantbees.com/fotos/blog ... brett1.pdf
http://www.resistantbees.com/fotos/blog ... brett2.pdf

Arnoud
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 13:25
Imker sinds: 2001
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Arnoud » ma 23 nov 2015, 13:48

Beste forumleden,

Al een aantal jaren pas ik de muller methode met succes toe, in Oostenrijk zijn ze ook enthousiast ik heb een link waarbij de methode middels een filmpje uitgelegd wordt;
Meine+Erfahrung+mit+dem+Muller–Brett.pdf
(227.15 KiB) 286 keer gedownload
Meine+Erfahrung+mit+dem+Muller–Brett.pdf
(227.15 KiB) 286 keer gedownload
www.bien-schmid.com

www.bienenfreunde-imwienerwald.info ook op tube te vinden alles duitstalig.

Arnoud

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » ma 23 nov 2015, 14:36

Hans van der Post. schreef:citaat imkerpedia: [.............]een bedrijfsmethode uit waarbij 20 à 60 minuten arbeid per jaar en per volk voldoende zijn om tot een deugdelijk resultaat te komen. De man achter het hele project is de Zwitser Rudolf von Schumacher.
Vraag mij af of dit wat is voor de "hobby imker"? Al deze methodes gaat het om sneller en sneller. Dacht dat het ook om de verbazing verwondering ging bij het houden van bijen.
Wat anders is het bedrijfsmatig imkeren daar zal deze methode van Rudolf von Schumacher niet bij helpen. Je hebt veel te veel kast materiaal nodig. :think:
Een van de uitgangspunten van de methode was imkeren met minimaal aantal handelingen zodat ook oudere imkers hun hobby kunnen blijven uitoefenen en ook mensen met weinig tijd. Ik denk dat de hoeveelheid tijd en energie die je in de hobby moet steken als uitgangspunt klein mag zijn. Des te meer tijd voor observatie en verwondering! En als het nodig is (familie lid onverwacht in het ziekenhuis) snel het noodzakelijke kunnen doen.
Als ik reken zijn 2 kasten met elk 3 bakken nodig, een separator en een koninginnerooster.
Voor een vergelijkbaar resultaat heb je toch zeker een kast met 4 bakken nodig, een zesramer voor het jonge volk en een kast met tenminste een bak om dit volk te laten overwinteren. Komt toch in de buurt of zie ik het fout?
Een voordeel van de methode is allemaal zelfde materiaal en "reserve koninginnen op volk" die overwinteren.
Laatst gewijzigd door ErikS op ma 23 nov 2015, 14:56, 2 keer totaal gewijzigd.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » ma 23 nov 2015, 14:45

Josr schreef:Zeer interessante discussie op dit forum met veel informatie.
Wat mij opvalt is dat de informatie die wordt aangeleverd over bio- aanpak zeer veel tekst bevat over technieken, echter zeer weinig tekst over wat de te verwachten effectiviteit van de aanpak is in een volk (zoals we dat wel weten bij bijv. aanpak met zuren, mits op de juiste wijze toegepast).
Mijn conclusie is dat bij dergelijke methodes de groei van de varroamijt in het volk geremd wordt, maar in welke mate is niet duidelijk. Niet duidelijk is of je hiermee kunt volstaan, m.a.w. leven mijn volken nog na 1,2,3 jaar toepassing hiervan.
Degelijk onderzoek met een groot aantal volken over meerdere jaren is daarvoor nodig.
Overigens in de presentatie van Pia Aumeier zaterdag op de NBV-studiedag in Maastricht werd het Mullerbrett geschaard onder de categorie: niet effectief.
@Josr, En ik was zo graag bij de NBV-studiedag geweest...... maar zat al vol. Is er een hand-out van de presentatie beschikbaar? Zou graag meer weten hoe dit is onderzocht. Ik zag ook in een uitgave van Pia Aumeier dat omkeren van broedkamerramen als niet effectief werd gezien. Hoewel meerdere mensen ermee hebben geexperimenteerd (tbv zwermverhindering) en onafhankelijk melden dat ze geen varroa meer constateerden als neveneffect..... Ik wil de kundigheid van Pia Aumeier niet in twijfel trekken maar wil graag meer weten voordat ik de conclusie als volledig waar wil accepteren. Ik ben 10+ jaar imker en 25+ jaar ontwikkelaar, heb ook heel vaak gezien dat vlaggen werden verhangen na verder nadenken en analyseren.
Van meerdere niet chemische technieken zijn meerjarige resultaten bekend. Kan die wel opzoeken als er interesse is.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » ma 23 nov 2015, 15:02

joselito schreef:Volgens mij hebben we het probleem dat de winters te lang duren. Dan gaat de fantasie werken en komen zulke bedrijfssystemen tot stand. De meesten van deze uitvinders zullen het hopelijk nog doen omdat ze denken dat ze de bijenteelt iets kunnen bijbrengen, anderen helaas om snel iets te verdienen op de rug van de goedgelovige (beginnende) imkers. En zeker deze tijd, met de problemen die men heeft met de bijen, is een vruchtbare bodem.
In mijn carrière heb ik er veel de revue zien passeren :) Zelf heb ik mij daar ook een paar keer door laten vangen. Ik herinner mij nog dat ik ooit een snelgrove bord gemaakt heb zo een 35 jaar geleden.

Wat het mullerbret betreft, het werkt niet volgens Pia Aumeier. De mijten blijven gewoon op de bijen zitten zoals ze ook in de winter doen als er geen broed is. Na het verenigen broeden de mijten terug verder.

http://www.resistantbees.com/fotos/blog ... brett1.pdf
http://www.resistantbees.com/fotos/blog ... brett2.pdf
Wil zelfde opmerking maken als bij Josr, Ik ben 10+ jaar imker en 25+ jaar ontwikkelaar, heb ook heel vaak gezien dat vlaggen werden verhangen na verder nadenken en analyseren.
In het aangehechte artikel wordt de werking als bevestigd gezien naar mijn mening..... ben zo eigenwijs dat ik een separator ombouw en gewoon probeer komend jaar.
Vraag me af in de test van Pia Aumeier hoe de ventilatie in de kast is, in (enkele, nog niet alle :be5: ) mijn kasten is de ventilatie goed. Het verhaal is dat mijten zich verplaatsen in de richting van open broed, kan me niet voorstellen bij een goede luchtverdeling in de kast dat de mijten niet aangetrokken worden. Kan me bij een standaard plastic afdekfolie hier wel iets bij voorstellen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten