Delen van interessante nieuwe methoden.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Tieme » wo 11 nov 2015, 15:58

Een mijt is ten minste 5 á 11 dagen lopend (foretisch) voordat ie weer een broedcel ingaan.
Dat waag ik te betwijfelen. Er zullen best wel mijten foretisch zijn, maar het is geen regel dat ze dat allemaal altijd doen. Ik heb dit jaar gezien dat ze snel, wellicht zelfs binnen 2 dagen, in een nieuwe open cel stappen. In ieder geval was bij mijn test volkjes duidelijk te zien dat 2 weken na het inhangen van broed (een dag voor het uitlopen) er al weer broed was dat kort voor het uitlopen stond dat vol mijten zat. Dit waren volkjes met vrijwel geen mijten. Ze hebben dus echt geen tijd gehad om te lanterfanten.....

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Samuel Murray » do 12 nov 2015, 09:02

Tieme schreef:
Een mijt is ten minste 5 á 11 dagen lopend (foretisch) voordat ie weer een broedcel ingaan.
...het is geen regel dat ze dat allemaal altijd doen.
Het is gewoon een onderdeel van de lewenscyclus van de mijt. Het duurt even voordat de vrouwtjesmijt klaar is om te reproduceren, en zij gaat niet een cel in als zij niet kan reproduceren. Hoe snel de mijt de cel in gaat hangt uiteraard ook af van de hoeveelheid open broedcellen en de ratio mijten:bijen, maar er is wel een bepaalde minimum foretisch periode.
Ik heb dit jaar gezien dat ze snel, wellicht zelfs binnen 2 dagen, in een nieuwe open cel stappen.
Hoe kan je weten dat het hetzelfde mijt is?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Hans van der Post. » do 12 nov 2015, 09:35

Samuel heb je proeven gedaan? dat het 5 tot 11 dagen duurt voordat de varroamijt weer instapt?
!Hans.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Samuel Murray » do 12 nov 2015, 10:25

Hans van der Post. schreef:Samuel heb je proeven gedaan?
Ik heb gegoogled. Nu moet jij zeggen "niet alles geloven op google" :-) maar er is ook betrouwbare informatie op het internet. Bijvoorbeeld hier.
Laatst gewijzigd door Samuel Murray op do 12 nov 2015, 10:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Samuel Murray » do 12 nov 2015, 12:38

ErikS schreef:Afgelopen jaar de bio-technische varroa bestrijding toegepast...
Zeg es, is de Konvib Combi bio-technische methode niet specifiek bedoeld voor imkers die de verbeterde Renson-methode toepassen?

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » do 12 nov 2015, 15:53

neen, het is alleen makkelijker met de verbeterde Renson methode. Je zou het bijna elegant kunnen noemen, zoveel makkelijker. :be8:
Heb dit jaar ook de methode gedaan voor mijn geerfde vuilnisbak spaarkasten met net niet simplex ramen, honingkamer en broedkamer ramen. Werkte prima, maar wat meer bewerkelijk.

De meningen zijn verdeeld over het instappen van de varroa mijt. Er zijn waarnemingen dat het eerste broed van een jonge koningin massaal wordt "besprongen", zozeer dat de larve overlijd. En de mijten opgesloten zitten in de cel...

grtz,

erik.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 12 nov 2015, 19:12

heb gegoogled. Nu moet jij zeggen "niet alles geloven op google" :-) maar er is ook betrouwbare informatie op het internet. Bijvoorbeeld hier.
Ik vind dit een heel goed stuk (kende het niet) en dit zou iedere imker moeten lezen. Vooral ook prachtig schrijfstijl (maar goed het gaat om de inhoud).

Interessante feitjes: bij een (zeer) hoge relatieve luchtvochtigheid zouden de mijten bijna niet kunnen reproduceren. Dit is al een tijd bekend en mede door een Nederlander onderzocht. Je kunt je afvragen of een open bodem en al onze acties om vocht te verdrijven uit de bijenvolken wel zo goed zijn?

Nog een interessant feitje:
For some unknown reason, any mite that defecates on the pupa directly are also sterile (Fig. 3).
JP

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Hans van der Post. » do 12 nov 2015, 19:20

Samuel Murray schreef:
Hans van der Post. schreef:Samuel heb je proeven gedaan?
Ik heb gegoogled. Nu moet jij zeggen "niet alles geloven op google" :-) maar er is ook betrouwbare informatie op het internet. Bijvoorbeeld hier.
Ik geloof die Amerikanen niet zo. :whistle: Hou meer van de degelijkheid van de onderzoek centra's Duitsland/Frankrijk/Engeland
!Hans.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » vr 13 nov 2015, 17:17

Hans van der Post. schreef:
Samuel Murray schreef:
Hans van der Post. schreef:Samuel heb je proeven gedaan?
Ik heb gegoogled. Nu moet jij zeggen "niet alles geloven op google" :-) maar er is ook betrouwbare informatie op het internet. Bijvoorbeeld hier.
Ik geloof die Amerikanen niet zo. :whistle: Hou meer van de degelijkheid van de onderzoek centra's Duitsland/Frankrijk/Engeland
Heb ik in de literatuur lijst gekeken en er wordt verwezen naar Duitsland/Frankrijk/Engeland onderzoek. Plus puntje voor de Yank? :be7:

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » vr 13 nov 2015, 17:19


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten