Delen van interessante nieuwe methoden.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 23 nov 2015, 16:38

www.bienenfreunde-imwienerwald.info.... Deze site klopt die wel?

Verder heb je een directe link naar het filmpje?

Dank!

gr.
JP

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Samuel Murray » ma 23 nov 2015, 17:04

Jelte Pieter Dijkstra schreef:http://www.bienenfreunde-imwienerwald.info.... Deze site klopt die wel?
Mischien http://www.bienenfreunde-im-wienerwald.info ?
Verder heb je een directe link naar het filmpje?
Tegen wie heb je het hier?

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » ma 23 nov 2015, 17:11

Jelte Pieter Dijkstra schreef:http://www.bienenfreunde-imwienerwald.info.... Deze site klopt die wel?

Verder heb je een directe link naar het filmpje?

Dank!

gr.
@JP, ik kan je opmerking niet plaatsen. MVG, Erik.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Albert Stoter » wo 25 nov 2015, 14:43

ErikS schreef:
Samuel Murray schreef:
ErikS schreef:Voor de liefhebbers enkele links naar de 20/30 minuten methode.
Ik begrijp niet waarom Imkerpedia nog een pagina over dit methode hebben. Het was gewoon een experiment, van Schumacher en Liebig, en de uitslag was: mislukt. Gebruik iemand hier dan nog de methode?

http://www.beekeepingforum.co.uk/archiv ... 24423.html
Samuel, Het lijkt me net de functie van een medium als imkerpedia, beschikbaar maken van informatie, los van succes of geen succes. Mogelijk komt er een aanvulling met de conclusie van Liebig.
...
Mijn eigen conclusie is namelijk anders: Met de methode is te hoog gegrepen. Een potentieel kritische stap hoort de imker zelf door te voeren en te controleren. Ik ben aan het puzzelen op een variant waarbij ook varroa bestrijding inherent is. Zit nu op 7 uur werk (op papier, praktijk test komend jaar) voor 2 kasten per jaar, alles inbegrepen. De voordelen zoals raatvernieuwing en vooral hanteren van bakken ipv ramen zijn er nog steeds. Mogelijk komen we tot een 2/3 uur methode van de Nederlandstalige imkers.
Jelte Pieter Dijkstra schreef:Er zou dan een noot kunnen worden opgenomen en hierin worden beschreven dat de methode 'geen opgeld' heeft gemaakt.
Albert S. kan dit?
Verwijderen zou ik niet doen. Wie weet dat iemand deze methode nog eens opnieuw in de verf wil zetten.
De conclusie van Liebig ('mislukt') vind ik te summier om op Imkerpedia te vermelden. Daartoe zou ik graag wat meer achtergrond van die conclusie willen.

De Imkerpedia-pagina stelt duidelijk dat het een weergave is van een voordracht door Roger Depuydt te Aalter die daarbij zelf ook al enkele corrigerende opmerkingen aangaande de methode bijplaatst.

Uiteraard zou ik graag extra evaluaties/correcties plaatsen, maar die ken/weet ik vooralsnog nog niet. Ik ben dan ook nieuwschierig naar de ervaringen komend jaar van ErikS.

Conform JP's voorstel zou ik wel de opmerking kunnen plaatsen dat de betreffende methode door weinig imkers wordt toegepast, maar ik doe dat dan liever met een verklaring daarvoor.

Wellicht dat ik na wat verdieping en studie wel een evaluatie (of verklaring voor weinig gebruik) zou kunnen geven, maar

- zoals JP al aangeeft is de methode 'niet gemakkelijk om er even doorheen te spitten',

- momenteel gaat mijn energie even naar het op Imkerpedia plaatsen van de theorie van een startcursus imkeren.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Samuel Murray » wo 25 nov 2015, 16:04

Albert Stoter schreef:De conclusie van Liebig ('mislukt') vind ik te summier om op Imkerpedia te vermelden. Daartoe zou ik graag wat meer achtergrond van die conclusie willen.
Ja, helaas kreeg ik van dhr Liebig geen linkje naar een Duitse rapport erover. En ik spreek niet voldoende goed Duits om op een Duitse site te gaan zoeken.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 25 nov 2015, 17:28

20/30 minuten methode. Grote manco is natuurlijk dat er geen varroabestrijding geïntegreerd is.

gr.
JP

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » wo 25 nov 2015, 17:54

Kan me herinneren toen in enkele maanden geleden aan het zoeken was dat er enkele manco's waren gevonden, belangrijksten: niet gaan leggen van de koningin in de bovenste kast, 2 koninginnen op de kast en toch afkomen van een zwerm ondanks vlieger maken. Naar mijn mening is dit oplosbaar maar kost net een beetje tijd..... en het uitgangspunt was dat het geen tijd mocht kosten.

Ik heb een rapport/presentatie uit 2006? waaruit zou blijken dat de methode werkt...... voorlaatste pagina.

http://www.magazinimker.de/downloads/vo ... assung.pdf

In een listing heb ik het mailadres van R. Schumacher gevonden en heb hem een mail gestuurd, nav de opmerking van Samuel.

Grtz,

Erik.
Laatst gewijzigd door ErikS op wo 25 nov 2015, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » wo 25 nov 2015, 18:05


ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » wo 25 nov 2015, 20:41

en reactie!

Lieber Herr Schroën


Ich stelle Ihnen eine Dokumantation zusammen, welche Sie in den nächsten Tagen erhalten werden. Mit herzlichen Grüssen: R.v.Schumacher


Von: Erik [mailto:schro679@onsbrabantnet.nl]
Gesendet: Mittwoch, 25. November 2015 17:48
An: r.v.schumacher@freesurf.ch
Betreff: 20/30 minutenmethode

Lieber Herr Schumacher,

Konnen sie mir bitte ein Rapport uber die methode schicken. Wir mochten gerne die Methode untersuchen aber haben bericht entfangen das die Methode teilwiese funktioniert.

Mit freunlichem GruB

Erik Schroën
Fur Imkerpedia in die Niederlande.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Dirk Blanken » zo 29 nov 2015, 23:03

Erik ik heb alles eens doorgelezen.

Ik hou me toch maar aan sterke volken inwinteren ev. verenigen in het voorjaar.
De methode gaat er van uit dat de dracht niet mislukt en dat gebeurd regelmatig in ons kikkerlandje.

Als een sterk buckfast volk op het koolzaad staat en het weer is goed dan haalt het 3 broedkamers honing.
Dan staat het volk op 5 bakken en heb je een trap nodig om de honing eraf te halen.
Dan moet ik de bankjes waarop de volken per twee staan (werkplek in het midden)met lange latten meer stabiliteit geven tegen het omwaaien.

Meer honing hoeft van mij niet.

Zo eenvoudig mogelijk imkeren dat geeft tijdwinst.
Er gaan vanzelf al voldoende dingen mis en dan is het weer bijna altijd de grootste oorzaak.

Zorgen dat de volken zo schoon mogelijk zijn in het voorjaar, na de voorjaarsdracht mierenzuur en in de 1e helft van juli alle volken omzetten op schone raat en het broed naar broedschuren etc. etc..
De broedschuren moeten naar een aparte stand want die bulken van de mijten en je krijgt gegarandeerd herbesmetting als je ze op dezelfde stand laat staan.
Daar heb ik m'n handen al vol aan.
En als de volken gezond zijn komt de honing van zelf als het weer meezit.

Dirk
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten