broedschuur

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
peter h
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 48
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

broedschuur

Bericht door peter h »

De methoden broedschuur komt soms ter spraken.
Ik kan verder geen uitleg en een opzet vinden.

Hoe werkt een broedschuur?
Hoe zet je een broedschuur op en waar?
En natuurlijk hoe en waar NIET.

Wat kan je allemaal doen en maken met een broedschuur?

Wie kan mij verder helpen.
gr. Peter
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: broedschuur

Bericht door Hans van der Post. »

Dit is een België imkeruitdrukking.
Wordt bij de methode gebruikt die hier klik wordt beschreven.
!Hans.
Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: broedschuur

Bericht door Samuel Murray »

Hans van der Post. schreef:Dit is een België imkeruitdrukking.
Wordt bij de methode gebruikt die hier wordt beschreven.
Dus, een broedschuur is een verzamelbroedaflegger, d.w.z een bak/kast met overige broedramen (plus wat voer), vaak afkomstig uit meerdere kasten, met alleen ongeveer 1/3 zoveel bijen als bij een gewone broedaflegger, en normaalgesproken geen moer?
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: broedschuur

Bericht door joselito »

Auflösung der Wirtschaftsvölker in Kunstschwärmen und Brutscheunen im Spätsommer/Herbst, Behandlung mit Oxalsäure, Vereinigung mit den aus den Treiblingen hervorgegangenen Jungvölkern
Het is een woord dat stamt uit de Celler rotatiemethode.
De bedoeling is dat men afleggers maakt op nieuwe raat die het volgend jaar productie volk worden.

De oude volken worden op het einde van het seizoen opgedoekt, het is te zeggen , een deel van de bijen wordt bij de afleggers geslagen.
Het broed wordt samengehangen in broedbakken op elkaar, liefst op een andere plaats. Dit noemt men de broedschuur. Als al het broed hier uitgelopen is kan men behandelen en de bijen gebruiken om afleggers te versterken.

Later is dan de fantasie van anderen gaan werken met als resultaat de geboorte van weer een hele waaier aan mogelijheden
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: broedschuur

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik woon in België en het woord broedschuur hoor je hier zelden. Dat het Belgisch zou ik dus niet willen zeggen, eerder Duits dan. Wel vind ik het een juiste term.
Ik gebruik het niet, maar mijn imkercollega wel! Hij heeft op onze gemeenschappelijke stand elk jaar een a twee stapels Segebergers staan (4 a 5 hoog vol broed) die hij dan laat uitlopen (en vol varroa). Segebergers zijn hier het geschikts voor omdat die het broed goed warm houden. Komend jaar wil ik dat hij daar verplicht een mierenzuurverdamping in doet :wink: . of een thymolproduct inlegt.

gr.
JP
peter h
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 48
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: broedschuur

Bericht door peter h »

Je laat dus de vlieg bijen afvliegen.
De koningin met 2/3 van de jonge bijen + vlieg bijen terug op de plaats waar ze stonden zonder broed + eten.
Of bijvoeren met suikerdeeg / suikerwater?
En dan behandelen tegen varoa.
Mag er dan wel deels opgewerkte ramen in zitten?

De rest 1/3 met open en gesloten broed + voer samen voegen met andere broed van volken op een andere plaats.
Of mag het in de buurt van de rest staan?
Als er iets naar een andere plaats moet welke de broedschuur of het volk?
Elke week doppen breken.
Kan het open broed bij elkaar boven in?
Dat zou makkelijk zijn met doppen zoeken.

Wanneer moet er dan behandeld worden tegen de varoa?
Als de broedschuur vol is behandelen met mierenzuur of als alles is uitgelopen?

Kan er tussendoor ook jonge bijen afgenomen worden voor nieuwe volkjes te maken?

Veel vragen dus graag nog antwoorden.
gr. Peter
Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: broedschuur

Bericht door Samuel Murray »

peter h schreef:Kan het open broed bij elkaar boven in?
Dat zou makkelijk zijn met doppen zoeken.
Je hoef alleen aan het begin doppen op alle ramen te zoeken. Ná de eerste week (??) hang je een enkele raam eitjes/lafjes op een bekende plaats, dus hoef je alleen dat raam te kontroleren.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: broedschuur

Bericht door Dirk Blanken »

Broedschuur,

Ik doe eerst uitgebreid koninginnenteelt zodat ik veel gepaarde koninginnen beschikbaar heb.

1e helft van juli zet ik van alle volken de moer boven het MR met een raam eitjes en jonge larfjes dan gaat ze gewoon verder met leggen boven het MR anders beginnen de bijen aan haar te trekken om haar terug naar het broednest onder het MR te krijgen en komt er maar weinig nieuw broed boven het MR.

Na 9 dagen is het broed beneden het MR allemaal gesloten.
Doppen worden er zelden aangezet!
De bak met de koningin boven het MR komt op eigen bodem ev wat bijen bijslaan(vliegt af) dit gedeelte is niet varroa vrij maar door het eerste raam wat je ingezet hebt uit te nemen wordt het al beter want daar zitten de meeste mijten in.
Je kan dit nieuwe volk begin aug. behandelen met mierenzuur.

Van wat onder het MR zit maak je een schudzwerm in een grote emmer en op de manier van Hennie Kroese ze behandelen met een beetje oxaalzuur.
Deze bijen schud je in een kast met kunstraat en zet er 1 of 2 rijpe doppen in of een leggende koningin.
En ramen met voer en stuifmeel toevoegen natuurlijk.
Ev. twee kasten vullen.

Wat er over blijft is een aantal ramen met gesloten broed met net genoeg bijen om het broed warm te houden, bovendien laat je deze kast met broed op de zelfde plaats staan dus vliegen er nog veel haalbijen op af(broed compact zetten in één bak).
De broedschuur krijgt een raam met jongbroed mee eitjes en jonge larven dat dient om ze rustig te houden ze kunnen hier nl. doppen op aanzetten en bovendien kruipen hier veel mijten in dit noemen we vangramen.

Deze kast noem je een broedschuur.
In verband met het vervliegen en het herbesmetten met varroa gaan de broedschuren de volgende dag vroeg naar een andere stand waar alleen broedschuren staan.
Daar kan je de broedschuren verenigen bijvoorbeeld 3 op elkaar.

Na weer 9 dagen(totaal18 dagen nu) kan je er weer een raam met jong broed inhangen(de inmiddels gesloten vangramen verwijderen omsmelten bevat veel varroa) en dan ev weer 9 dagen wachten tot het broed weer is gesloten(27dagen totaal).

Na totaal 21/24 dagen is het broed uitgelopen en kan je van het geheel weer een totale schudzwerm maken( ev. op de 27ste dag of eerder) en behandelen met oxaalzuur in de emmer en verdelen over één of meerdere kasten met liefst al goed leggende koninginnen het is al laat en ze moeten nu winterbijen aanzetten
Alle oude ramen omsmelten.
Op deze manier krijg je de volken praktisch vrij van varroa en met nieuw uitgebouwde ramen met alleen een beetje oxaalzuur.

Dirk.
dertiende
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: broedschuur

Bericht door Hans van der Post. »

Dirk dank voor deze uitleg :clap: !
!Hans.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: broedschuur

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Van wat onder het MR zit maak je een schudzwerm in een grote emmer en op de manier van Hennie Kroese ze behandelen met een beetje oxaalzuur.
Deze bijen schud je in een kast met kunstraat en zet er 1 of 2 rijpe doppen in of een leggende koningin.
En ramen met voer en stuifmeel toevoegen natuurlijk.
Ev. twee kasten vullen.
Je zou na 10 dagen en na 30? dagen de ramen moeten controleren op doppen. Dit aanzetten van doppen gebeurd.

gr.
JP
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten