Waswafelwals

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Waswafelwals

Bericht door ErikS » ma 11 jan 2016, 07:48

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Is het ook mogelijk om in plaats van kunstraat vlakke platen bijenwas te gebruiken?
Je bedoelt zonder afdruk? Neen, dit wordt een warboel. De bijen kunnen er niks mis mee. Sommige hebben hierover al verteld op het forum. Effe zoeken.

gr.
oa Een zeker ErikS, eerste pagina van dit onderwerp. ;-)

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Waswafelwals

Bericht door Tieme » ma 11 jan 2016, 09:56

Dat gegoten kunstraat kwetsbaar is klopt. Maar het wordt zo mooi en zo snel uitgebouwd. Ik wil absoluut geen gewalste kuntsraat.

Zo zie je maar weer. Meningen verschillen nogal is.

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Waswafelwals

Bericht door Gerard Boswinkel » ma 11 jan 2016, 19:43

Ik ben het voor de volle 100% eens met Tieme. Ik wil ook geen gewalste kunstraat meer. Als voordeel heeft dit ook nog dat je de kunstraat zo op de onderlat van het raampje plaatst en daarna insmelt. Als je zulke kunstraat dan in de bovenste broedbak of in de honingkamer hangt, dan moet jij eens kijken hoe mooi de bijen die kunstraat van lat tot lat uitbouwen. En ook geen bollingen in de kunstraat meer :be8: :be3: :be7: . Nee bij mij komt er geen gewalste raat meer in huis.

Je hebt dan ook geen zaagsnede nodig en de raampjes kun je gewoon horizontaal bedraden.

Groeten...............

Gerard Boswinkel

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Waswafelwals

Bericht door Dirk Blanken » wo 13 jan 2016, 20:27

Gewalste of geperste kunstraat is hetzelfde, daar tegenover staat gegoten kunstraat, dat is veel brosser en dus moet je er voorzichtiger mee zijn.
Onhandige imkers prefereren dus gewalst en nemen de golvingen in de raat voor lief.

Ik hou van strakke raten ook als ze tijdens de winter op kamertemperatuur ingesmolten zijn.
De raten zijn dan veel makkelijk uit te nemen dan neem je de breedste raat van boven en is er geen weerstand van beneden door een verdikking onderin.

Ik bestel de gegoten kunstraat bij een Duits bedrijf maar heb de indruk dat dat tussen gewalst en gegoten inzit, het is in ieder geval niet zo bros als je het zelf zou gieten met een thuisapparaat om kunstraat te maken.

Dirk.
dertiende

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Waswafelwals

Bericht door bee-tree » vr 15 jan 2016, 19:31

Dirk Blanken schreef:Gewalste of geperste kunstraat is hetzelfde, daar tegenover staat gegoten kunstraat, dat is veel brosser en dus moet je er voorzichtiger mee zijn.
[ ongeveer 20 minuten bij kamertemperatuur= ongeveer 20 C het pak neerleggen
en met heel plat lang breed mes of plamuurmes raat voor raat losmaken]

Onhandige[ Dirk bedoelt, gejaagde, gehaaste, nerveuze, enz.] imkers prefereren
dus gewalst en nemen de golvingen in de raat voor lief.

Ik hou van strakke raten ook als ze tijdens de winter op kamertemperatuur ingesmolten zijn.
De raten zijn dan veel makkelijk uit te nemen dan neem je de breedste raat van boven en is er geen weerstand van beneden door een verdikking onderin.

Ik bestel de gegoten kunstraat bij een Duits bedrijf [ik bij een Nederlands dat ze importeert
(voor zo ver ik weet)uit Frankrijk]. maar heb de indruk dat de kwaliteit tussen gewalst en gegoten inzit[ net als de Franse waardoor ze zelfs bij lagere temperatuur dan 20 C
in de bewaarplaats niet zo breekbaar zijn], het is in ieder geval niet zo bros
als wanneer je het zelf zou gieten met een thuisapparaat om kunstraat te maken.

Dirk.
Dirk, ik heb de vrijheid genomen om m'n reacties tussen haken in jouw
bijdrage te plaatsen om woorden uit te sparen.
Weet jij soms waardoor onze gegoten raten minder breekbaar zijn ? Zou er soms wat
parafine in zitten, wat ook van de gewalste raten beweerd wordt ?
Het kan in ieder geval niet veel zijn. Ik ben er heel tevreden over. Maar ik weet
niet of er residuen in zitten van bestrijdingsmiddelen van imkers en landbouwers.
In Duitsland is kunstraat te krijgen met een certificaat waarop staat : Niet belast
met bestrijdingsmiddelen.
In Frankrijk heet "Gegoten was" Cire coulée. Cire is: was. Coulée (met 2 e's) is:gegoten.
(denk bij 't woord gegoten aan gietijzer, dat als een gloeiende lavastroom
tot vormen wordt gegoten, zoals vloeibare was van 45 à 80 graden C tot raatvormen
wordt gegoten. Zjef :b10:

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Waswafelwals

Bericht door joselito » za 16 jan 2016, 12:03

Als ik denk aan gegoten wafels dan bedoel ik vloeibare was die in een pan gegoten wordt en daar daar blijft tot de wafel hard is, zoiets.

Bij gewalste denk ik aan zoiets

Maar ik ben ooit bij de De Bie geweest in Mechelelen naar een open deur dag. Daar stond een machine waswafels te maken. De vloeibare was liep tussen twee rollen en aan de onderzijde kwam er dan de raat uit waaruit de wafels gesneden werden. Deze werden verkocht als gegoten wafels. Misschien dat daar het verschil zit.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Waswafelwals

Bericht door FrancA » do 21 jan 2016, 16:59

Gerard Boswinkel schreef:Ik ben het voor de volle 100% eens met Tieme. Ik wil ook geen gewalste kunstraat meer. Als voordeel heeft dit ook nog dat je de kunstraat zo op de onderlat van het raampje plaatst en daarna insmelt. Als je zulke kunstraat dan in de bovenste broedbak of in de honingkamer hangt, dan moet jij eens kijken hoe mooi de bijen die kunstraat van lat tot lat uitbouwen. En ook geen bollingen in de kunstraat meer :be8: :be3: :be7: . Nee bij mij komt er geen gewalste raat meer in huis.

Je hebt dan ook geen zaagsnede nodig en de raampjes kun je gewoon horizontaal bedraden.l
Dat is zo, maar als je de zaagsnede wel gebruikt, zoals ik doe, en de zijkanten van de geperste kunstraat met wat warme was vastkwast aan de raampjes, dan heb je zelfs niet eens bedrading nodig..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten