Duhoka in riet

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Duhoka in riet

Bericht door martin b » zo 03 jan 2016, 21:25

Duhoka in riet uirvoering, het is niet alleen een andere kast-raam maat, wat ik elke keer plaats, want dan wordt het saai.
Alleen maat verschil met spaar-duhoka-combikast, Maar ik probeer ook elke keer iets nieuws uit om te kijken hoe kan het nog anders gemaakt worden.
IMG_0713.JPG
De mal in een geheel, dacht dat is de oplossing, nee dus, je bent te lang bezig op het riet goed op de plaats te krijgen, geen sucses.
Misschien wel te doen met stro, dat toch anders werk, dat kann ik pas uitproberen na de zomer, nu geen stro Meer.
Wat wel een voordeel is dat je het hout al mooi in elkaar kunt zetten, tevens zijn de buiten alu. hoekprofielen al vastgemaakt aan de onderrand.
Die zit er al in, het riet kann nu geplaats worden en dan de bovenrand er op, en de alu hoeken vast maken, je heb gelijk een stevig geheel, voor men begint te vlechten.
IMG_0741.JPG
De wanden zijn 3 cm dik, dat is de ruimte die je nodig heb bij de oren van de ramen, de lat die de kopze kante van de raampjes afsluit, wordt ook gebruikt als handvat om de kasten te tillen.
IMG_0743.JPG
De bodem is ook met riet gevlochten, gewoon om uit te proberen, zo is het dak ook opgevult met riet. Niet gevlochten Maar met een paar latjes vast gezet, en als dakbedekking weer de vloerzeil.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Duhoka in riet

Bericht door buzzer » zo 03 jan 2016, 22:55

Geweldig Martin. Ga je de kasten allemaal in de praktijk testen? Ik ben heel benieuwd naar de duurzaamheid van de kasten. Is het een idee om ze aan de binnenkant met een propolis oplossing te behandelen?
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Duhoka in riet

Bericht door Hans van der Post. » zo 03 jan 2016, 23:19

Mooi Martin zou er zo een volk op DUHOKA ramen aan je willen geven om uit te proberen.
Maar ja je woont voor mij niet naast de deur. :be2:
!Hans.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Duhoka in riet

Bericht door martin b » ma 04 jan 2016, 06:44

Buzzer, dat is een oplossing Maar proefkasten maak ik altijd kaal (zonder verf of zo ), en ze komen in de bijenstal.
Het eenige is dat het hout in de Loop van de tijd smerig wordt, en het riet wat grijser.
Als proef van duurzaamheid heb ik de bomaxkorf in riet uitvoering, bij mijn zusje staan. gewoon Buiten in weer en wind.
Nu naar een paar jaar, is wat ik zeg, het riet wat grijser en een beetje verweert, Maar verder in goede Staat, zal als ik er volgende kom een Foto maken en plaatsen.

Hans bedank voor het aanbod, Maar dat gaat wel goed komen, plaats hem gewoon in het voorjaar onder een Volk dat op 1 broedbak staat.
De maat is gewoon spaarkast, de broed en honingbakken kunnen gebruikt worden, de zijwanden zijn alleen wat dikker, zodat je een randje aan beide kanten overhoud. Je kunt dat zo laten of aan de spaarbakken een latje maken zo dat het ook 100 % past, Voor b.v. honingbakken die je dan voor deze kasten houd.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Duhoka in riet

Bericht door flayed » di 06 dec 2016, 23:07

Dag Samen,

Daar ikzelf een koud gevoel krijg bij een houten kast en de tempex uitvoering, na ja ieder zijn eigen, dacht ik dit is inderdaad de oplossing, maak ze van riet in kast uitvoering.
Na een beetje googelen ben ik dit tegen gekomen https://www.youtube.com/watch?v=fq5ZTtN ... re=related

Lijkt mij toch vrij eenvoudig en ook nog stabiel, en heeft als voordeel dat als een kant beschadigt, deze gewoon vervangt.
Ook is deze te gebruiken om meerdere kamers te stapelen zonder dat ze in mekaar zakken.
En mijn zwartje, they love it i am sure
Zodus ben ik vandaag begonnen om riet te verzamelen, best wel een zwaar werkje, dat snijden.

Mvg John

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Duhoka in riet

Bericht door mick » wo 07 dec 2016, 08:10

Even een rietdekkersbedrijf aanschrijven of bellen, zo heb ik het gedaan, had geen zin om een hele dag te gaan snijden :wink:
En is echt niet duur hoor. Ben dus een 6 bussels gaan ophalen.

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Duhoka in riet

Bericht door flayed » do 08 dec 2016, 21:21

Ja, heb ik gedaan, ze vragen 5 euro per bussel, worden januarie geleverd.
mvg john

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Duhoka in riet

Bericht door FerryB » do 08 dec 2016, 23:31

Volk in mijn dadant Blatt kast in maart gemaakt bij Martin doet het perfect heb er ook nog een honingkamer bijgemaakt.
Ik ga deze winter wel de aluminium hoeken vervangen door hout dat vind ik toch mooier en waarschijnlijk ook een ander dak erop want dat vloerzeil vind ik ook niet echt een succes.
Rietweb.jpg
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Duhoka in riet

Bericht door mick » vr 09 dec 2016, 08:19

FerryB schreef:Volk in mijn dadant Blatt kast in maart gemaakt bij Martin doet het perfect heb er ook nog een honingkamer bijgemaakt.
Ik ga deze winter wel de aluminium hoeken vervangen door hout dat vind ik toch mooier en waarschijnlijk ook een ander dak erop want dat vloerzeil vind ik ook niet echt een succes.

Rietweb.jpg
Mooie kast Ferry :clap:
Ben nu begonnen aan 2 nieuwe in riet en die aluminium hoeken ga ik ook in hout doen. Dan oogt het helemaal natuurlijk!

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Duhoka in riet

Bericht door ErikS » vr 09 dec 2016, 15:54

Het alu laten zitten ivm sterkte en stijfheid en een wilgen teen uitsnijden en eroverheen zetten? is de hoek toch mooi natuurlijk afgewerkt.

Grtz Erik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten