Golzbeute ZweiPunktNull

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
joostY79
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 25 apr 2016, 17:02
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Carnica in Golzkast
Locatie: Genk (België)
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door joostY79 » ma 20 jun 2016, 11:10

nog eventjes een noobvraag herhalen. Wat is de functie feitelijk van de houten strips op het moerrooster? :be8:

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA » ma 20 jun 2016, 12:08

joostY79 schreef:nog eventjes een noobvraag herhalen. Wat is de functie feitelijk van de houten strips op het moerrooster? :be8:
Als het goed is zitten de houten strips precies aan de uiteinden van de ramen zodat daar ook een bijenruimte ontstaat van +/- 8 mm waardoor de ramen niet naar de zijkanten uitgebouwd worden naar het moerrooster vermoed ik.

joostY79
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 25 apr 2016, 17:02
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Carnica in Golzkast
Locatie: Genk (België)
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door joostY79 » di 21 jun 2016, 08:20

Merci, mijn moerrrooster dan even aanpassen vanavond :), nog even kijken of ik iets kan maken om een paar simplex raampjes er dwars in te zetten en dan op zoek naar een volkje om om te huizen. Ook nog een paar raampjes klaarmaken.

En dan na mijn ervaringen met het bouwen van Kast 1 eens kijken om er meerdere te bouwen. Bij bienen weber in Duitsland alvast een kunststof op maat te snijden rol moerrooster gevonden zodat daar de prijs alwaar enkele euro's van zakt.
Verder ook eens kijken of ik msschien de binnenkant van de kast grotendeels kan isoleren met platen isomo. etc etc :)

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA » di 21 jun 2016, 11:21

joostY79 schreef:Merci, mijn moerrrooster dan even aanpassen vanavond :), nog even kijken of ik iets kan maken om een paar simplex raampjes er dwars in te zetten en dan op zoek naar een volkje om om te huizen. Ook nog een paar raampjes klaarmaken.

En dan na mijn ervaringen met het bouwen van Kast 1 eens kijken om er meerdere te bouwen. Bij bienen weber in Duitsland alvast een kunststof op maat te snijden rol moerrooster gevonden zodat daar de prijs alwaar enkele euro's van zakt.
Verder ook eens kijken of ik msschien de binnenkant van de kast grotendeels kan isoleren met platen isomo. etc etc :)
'Winter is Coming..' (GoT) ;)

Moerrooster op rol dat lijkt mij ook wel wat.

Vorige week een simplex acht-ramer houten broedkamer dewerkbij.nl gehaald.
Die blijkt precies de binnenbreedte van een Golzruimte te hebben.

Daarmee zet ik nu een simplex zes-ramer over naar een Golz twaalf-ramer die ik er bij nader inzien dan toch maar dwars onderzet omdat de simplex ramen anders haaks op de Golz ramen staan waardoor te veel warbouw kan ontstaan.
In de lengte plaatsen gaat misschien ook wel goed met een moerrooster ertussen?

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA » do 23 jun 2016, 11:11

HK 6-ramer + BK 8-ramer naar 12-ramer Golz aflegger:
Van6Naar8ramerNaarGolz12-ramer.jpg
Zo kan het ook
Als er eenmaal broed onderin zit gaat er een moerrooster tussen zodat de 6- en 8-ramers HK's worden.

Nu nog 'even' een grotere 2 x 17-raams Golzkast maken om de 12-ramer Golzaflegger over een week of 5-6 in te hangen.

De Linde bloeit :D

Lidewij
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 17 jun 2015, 00:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica F1, TBH, Golz, Warré, spaarkast
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door Lidewij » vr 24 jun 2016, 00:11

Quote: nog eventjes een noobvraag herhalen. Wat is de functie feitelijk van de houten strips op het moerrooster?

Joost: Golz zelf zegt daarover dat zonder die latjes de ruimte links en rechts van het koninginnenrooster groter is dan de bijenruimte en de bijen dan darrenraat aan het rooster gaan maken, wat aan de broedkamerkant dan belegd wordt met darreneitjes. En de latjes helpen het gewicht van 17 raampjes vol honing te kunnen dragen. Hij zegt dat het onbelangrijk is of de raampjes corresponderen met de latjes. Dat is wel mooi, want er zijn geen afstandstrips maar RVS glijprofielen in het oorspronkelijke ontwerp, dus je kan de raampjes zelf op de juiste afstand schuiven. Te dicht op elkaar gaat niet want daarvoor maak je afstandhoudertjes aan een kant van de raampjes vast.

Groeten, Lidewij

joostY79
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 25 apr 2016, 17:02
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Carnica in Golzkast
Locatie: Genk (België)
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door joostY79 » vr 24 jun 2016, 05:50

Dank je Lidewij.

Ik heb de boek van Golz hier liggen, maar dat herinnerde ik me niet. :)
Op zich lijken de afstandsprofielen voor mij persoonlijk wel een pré. Ik moet geen afstandshouders op de raampjes zetten, wat me een voordeel lijkt voor makkelijker te kunnen ontzegelen via bepaalde apparatuur.
Verder zijn de afstandhouders die ik bij geller kon kopen veel goedkoper als de glijprofielen die ik via holtermann kon kopen.
Glijprofielen bij holtermann voor 1 kast: 10 euro, voldoende afstandsprofielen bij Geller voor 1 kast: 4.5 euro.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA » za 25 jun 2016, 18:23

joostY79 schreef:Verder zijn de afstandhouders die ik bij geller kon kopen veel goedkoper als de glijprofielen die ik via holtermann kon kopen.
Glijprofielen bij holtermann voor 1 kast: 10 euro, voldoende afstandsprofielen bij Geller voor 1 kast: 4.5 euro.
Dank voor de tip.
Een RVS 12-raams profiel voor 25 mm Golzramen voor slechts 90 cent per stuk!
Gelijk mooi passend in een 12-raams Golzaflegger.

Blijkt dat ze bij http://www.bienenzuchtbedarf-geller.de lage verzendkosten hanteren (vlakbij de Nederlandse grens) en meer gunstig geprijsde artikelen aanbieden.
Duitsland is wat dat betreft een echt bijenhoudersland waar bijv. ook biologisch bijenhouden een grotere markt kent.

joostY79
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 25 apr 2016, 17:02
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Carnica in Golzkast
Locatie: Genk (België)
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door joostY79 » zo 03 jul 2016, 22:40

Vandaag een schudzwerm met een verse koningin in mijn golzkast geschud. Een 4-5 tal raampjes zijn bezet.
Ze krijgen een beetje suikerdeeg om bij te voeren, maar er staan een paar tamme kastanjes op 10 meter en die werden al redelijk bevlogen. Ook zijn er een aantal lindes aanwezig die in de bloei staan, en als het goed is komt de wilde kastanje nog in bloei.

Ik ben nog een absolute beginner, maar het was toch tof om al een deel bijen met stuifmeel de bijenkorf binnen te zien komen.

joostY79
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 25 apr 2016, 17:02
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Carnica in Golzkast
Locatie: Genk (België)
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door joostY79 » za 24 sep 2016, 07:45

En het bijenvolk is goed gegroeid en hebben zichzelf zowat kunnen inwinteren op 13 ramen... :be1:

Nu tijd maken om deze winter een paar bijenkasten bij te maken, want 1 kastje is niet veel. Volgend jaar naar 3-6 volkjes. Hopelijk ook wat eerste honing oogsten . ... en eens goed kijken hoe ik volkjes op een toffere manier in een golzkast kan laten inlopen dan met een kunstzwerm.

Ook mijn vrouw wilt een imkerscursus gaan volgen ondertussen . :)

DE mensen die hier een golzkast hebben, maken die ook gebruik van kuntsch hoch raampjes? :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten