Nog lang? leve de kempische kast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 05 mei 2016, 10:30

Cyriel Primus had het eerdere over de firma Mees uit Herentals die kempische kasten maakte.
Ik zou heel graag willen weten hoe die kempische kasten van de belangrijkste leverancier er toen uitzagen (zeg maar het officiële prototype.
Er is nu een kans om de kasten uit die tijd beter te bestuderen:


vr. gr.
JP

Pieter_liekens
Berichten: 10
Lid geworden op: di 22 jun 2021, 11:54
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door Pieter_liekens » wo 30 jun 2021, 08:22

pfff pffff pffff (kuch kuch) even wat stof van dit topic blazen.

Hoe staat het met de kempische kast ondertussen na al die tijd? wie imkert er nog mee en hoeveel kasten? hoe lang al?

ik zal zelf even beginnen:

ik imker al 4 jaar met kempisch heb ondertussen 8 volken (3 productie de rest zwermen en afleggers).
ik ben van plan te blijven imkeren met dit type kast, het is voor mij de ideale afmeting. ik moet tijdens het seizoen maar 1 bak doorlopen en ga toch niet naar de drachten.
Een nadeel is wel dat ze tweedehands moeilijk te vinden zijn en dat er wat afwijkende maten in omloop zijn. ook een nadeel is dat er maar weinig mensen (of ik ken er maar weinig) ze gebruiken.

ik hoor het graag en ik hoop toch noch wat kempen- broeders en zusters tegen te komen é :wink: .

vriendelijke groeten,

Pieter Liekens

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door Hans van der Post. » wo 30 jun 2021, 09:37

Even een bericht terughaalt duidelijke foto's
Marc1964 schreef:Op imkerpedia niets van kempische ramen te vinden :clap:
Zelfde verhaal met Nederlandse en Belgische simplex
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Kempische_kast
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Simplexkast
!Hans.

ugcheleuce
Berichten: 2
Lid geworden op: do 01 jul 2021, 13:40
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): BF
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door ugcheleuce » do 01 jul 2021, 14:21

Pieter_liekens schreef:
wo 30 jun 2021, 08:22
Een nadeel is wel dat ze tweedehands moeilijk te vinden zijn en dat er wat afwijkende maten in omloop zijn. ook een nadeel is dat er maar weinig mensen (of ik ken er maar weinig) ze gebruiken.
Broedkamerramen:
Simplex: 0,14 m² per raam
Kempisch: 0,17 m² per raam
DuHoKa: 0,18 m² per raam

Honingkamerramen:
Kempisch (16 cm): 0,09 m² per raam
Simplex: 0,08 m² per raam
Kempisch (13 cm): 0,07 m² per raam

DuHoKa kasten zijn makkelijk te maken: gewoon twee spaarkast HKs op elkaar zetten. DuHoKa ramen zijn wat lastiger te vinden.

Als je naar simplex raamformaat wil overstappen en geen moeite hebben met zelf kasten maken, EN een enkelwandig kast is voldoende, dan biedt een 14-raams kast met simplex ramen hetzelfde raatoppervlak als de Kempische. En is een 14-raams honingkamer te zwaar te tillen, 2 x 6-raams kastdelen passen precies bovenop een 14-raams kastdeel.

ugcheleuce
Berichten: 2
Lid geworden op: do 01 jul 2021, 13:40
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): BF
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door ugcheleuce » do 01 jul 2021, 14:23

Pieter_liekens schreef:
wo 30 jun 2021, 08:22
ik imker al 4 jaar met kempisch heb ondertussen 8 volken (3 productie de rest zwermen en afleggers).
Volgens Imperpedia is de Kempische kast dubbelwandig, maar de plaatjes op Imkershop.nl tonen een enkelwandig kast. Welke gebruik jij? Wat zijn de buitenafmetingen van jouw Kempische kast?

Eugeen
Berichten: 82
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door Eugeen » do 01 jul 2021, 15:58

Ik imker met 15 volken op Kempische kasten en maak ze zelf. Enkelwandig in red cedar. Het zijn trouwens de binnenmaten die van belang zijn. Een Kempisch raam plus bijenruimtes. Ramen, bodem en dak koop ik bij het Bijenhof.

Pieter_liekens
Berichten: 10
Lid geworden op: di 22 jun 2021, 11:54
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door Pieter_liekens » vr 02 jul 2021, 08:03

ugcheleuce schreef:
do 01 jul 2021, 14:23

Volgens Imperpedia is de Kempische kast dubbelwandig, maar de plaatjes op Imkershop.nl tonen een enkelwandig kast. Welke gebruik jij? Wat zijn de buitenafmetingen van jouw Kempische kast?
ik imker met enkelwandige kasten zoals aangeboden bij BV Imkershop.nl heb hier nog geen nadelen van ondervonden naar isolatie ofzo...
Eugeen schreef:
do 01 jul 2021, 15:58
Ik imker met 15 volken op Kempische kasten en maak ze zelf. Enkelwandig in red cedar. Het zijn trouwens de binnenmaten die van belang zijn. Een Kempisch raam plus bijenruimtes. Ramen, bodem en dak koop ik bij het Bijenhof.
Aaa super om te horen dat er nog Kempe broeders zijn :lol: hebt u toevallig een foto van u kasten?

vriendelijke groeten,

Pieter Liekens

pabuldeo
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 13:53
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door pabuldeo » wo 16 aug 2023, 13:59

Ik zou graag met een kempische kast imkeren. Iemand die zijn of haar kast tweede hands verkoopt?
Momenteel staat er een kempische in mijn tuin van mijn schoonvader geleend maar die moet ik volgend jaar teruggeven. De bijen mag ik houden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten