Nog lang? leve de kempische kast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 06 apr 2016, 13:25

De kempische kast is nog niet zo'n gekke kast. Nu ik in Vlaanderen woon, ben ik er enige jaren terug mee in aanraking gekomen. Ik koop allerhande tweedehands partijen kasten op en de Kempische kast wordt dikwijls tweedehands aangeboden. Volgens mij ben ik ook zo aan de kempische kast geraakt: enkele jaren terug kon ik een hele partij kopen voor weinig geld. Dit jaar heb ik ook weer enkele kasten kunnen bijkopen. Het is mij nu al enkele keren overkomen dat een beginner kempische kasten koopt en dan imkers uit de vereniging zeggen dat hij op simplex moeten overstappen en vervolgens de kasten weer te koop aanbied.

Eigenschappen en onderdelen
De kempische kast is een kast voor de grotere imker. Hij komt het meest in de buurt van Dadant. Er kunnen 12 hoge ramen in en de kasten zijn van een solide uitvoering. De vliegplank wordt ingeschoven (bij ouder type) en bij het nieuwe type van het Bijenhof kun je deze er voor weg halen als je moet reizen (universeel systeem Bijenhof). Nadeel van die rommel van het Bijenhof dat al die boel niet watervast is en imkers die buiten imkeren na een paar jaar al in de problemen komen. Met name bodems en vliegplanken. Ook de houtkwaliteit bij het Bijenhof laat te wensen over. Veel van de kasten die ik heb en bij het Bijenhof vandaan komen gaan in no time rotten onderop. Maar dit ter zijde.

De ramen zijn 29,2 cm x 34 cm. Ideale grote. Hoger dan simplex en kleiner dan Dadant. Het zijn sterke ramen. De bovenlat is namelijk verdikt wat kromtrekken tegengaat. Nog handiger: de onderlat is versmald (minder gewicht) en verticaal geplaatst en daardoor is kromtrekken ook hier onmogelijk. Ideaal. Helaas is ook hier weer een aanklacht tegen het Bijenhof: het Bijenhof gebruikt en horizontale/vierkante lat ipv een verticale lat en daardoor kunnen de ramen nu heel moeilijk onderop tussen afstandhouders (Vlamingen zullen mij nu begrijpen). In Vlaanderen hebben de kasten nl onderop ook afstandhouders. Nog erger: de totale verticale afstand van het raam van Bijenhof is enkele mm groter dan de het oude Kempische braam. Maar dit zou ik nog eens goed moeten onderzoek of dit precies zo is. Iemand hier ervaring mee?


De overwintering op 1 bak gaat perfect! Zelfde bij Dadant. Ook de overwintering op een (oude) honingkamerramen in een honingkamer gaat perfect. Wel moet de bak goed vol zitten met bijen, anders krijg heb je problemen met vocht. Je hebt bij uitwintering dan een behoorlijk volk.

Dan zijn er twee types honingkamer: een hoge (16 cm) en een type dat de helft van de een broedraam is (12,7 cm hoog x 34 cm). Twee honingkamers vormen dan een broedraam. Handig voor uitwisselbaarheid van ramen. Ik bezit alle twee types.
Een broedkamer als honingkamer kan, maar is sterk af te raden. Zo'n volle broedbak is niet te tillen.

Van hele oude kempische kasten daar zijn de bodems nog vast van (zie foto Imkerpedia) en deze hebben een inklapbare vliegplank. Van dat type bezit ik nog 1 kast van. Bij imkerpedia staat dat de kast dubbelwandig is. Dat zou dan gaan om hele oude varianten? Wie weet daar meer van af?? Wordt hier bedoeld een binnenbak? Wan dat is volgens mij echt niet zo.

Zijn er ook nadelen?
Het grote nadeel is dat de kasten zwaar zijn en daardoor onhandig. Bijv. even een bak afkloppen/stoten is er niet bij. Alleen sterke knapen kunnen imkeren met Kempisch :dance: . Ik denk dan dat ook de reden is dat er steeds minder en minder geïmkerd wordt met deze kast. Tenzij je met twee bent. Nu zijn mijn kasten nogal van een zware houtsoort en een uitvoering in lichte houtsoort zoals red cedar zou veel verschil maken.
12 volle broedkamerramen in de slinger gaat niet, want de slinger komt niet op toeren. Ook moet je een productief ras hebben om de kasten te vullen.

Heb je ook Kempische kasten, laat graag je ervaring weten!!!
Of wil je ervan af, laat maar een berichtje achter.
Verder van harte aanbevolen (niet voor watjes)!
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op wo 06 apr 2016, 14:34, 2 keer totaal gewijzigd.
JP

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Lang leve de kempische kast

Bericht door joselito » wo 06 apr 2016, 14:00

Mijn eerste kasten waren Kempische kasten maar helaas niet de juiste maat. Er zijn er namelijk nogal wat die niet de juiste hoogte van ramen hebben. Ik had ze nagemaakt op een kast van een andere imker. Jaren later heb ik er dan een ring opgezet waardoor de hoogte wel juist was.
Ramen met verticale onderlat heb ik nooit gehad en zoals je zei was het altijd een gesukkel met de kamijzers.
In die tijd werden de ramen nog niet verlijmd of geschroefd, dus vaak waren ze ook nog niet recht wat het nog erger maakte.
Het waren 12 ramers dus groot genoeg zelfs voor een goed leggende koningin.
Rond de honingzolders was een kantlat wat maakte dat ze niet konden verschuiven en er kon geen regen naar binnen maar het was een hel als je volken had die veel propolis gebruikten. Je moest de honingzolder dan lostrekken en een kastbijtel ging er nergens tussen.
Ook een nadeel was de vaste bodem, het is te zeggen, de bodem ging er wel uit. Hij hing vast met 4 schroeven maar 2 broedbakken op elkaar zetten was niet mogelijk. Het handige was dan wel dat zoals je zei één broedraam perfect in 2 honingzolders paste. Maar ik denk niet dat dat standaard was.
De broedramen van mijn kasten waren 29,2 cm hoog dus de honingramen zullen 14,2 geweest zijn.
Met een tussenstap via Duits normaal maat ben ik dan bij Dadant Blatt terecht gekomen die wel de voordelen nog heeft van de Kempisch kast maar veel minder nadelen :)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Lang leve de kempische kast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 06 apr 2016, 14:24

Mijn eerste kasten waren Kempische kasten maar helaas niet de juiste maat. Er zijn er namelijk nogal wat die niet de juiste hoogte van ramen hebben. Ik had ze nagemaakt op een kast van een andere imker. Jaren later heb ik er dan een ring opgezet waardoor de hoogte wel juist was.
Ik wist dat je zou reageren! :lol:
Zoals bij zovele kasten, is er ook veel eigengemaakt spul in omloop. De maten moeten dan wel kloppen.
Ramen met verticale onderlat heb ik nooit gehad en zoals je zei was het altijd een gesukkel met de kamijzers.
Zo heten die dingen: kamijzers. Als de onderlat verticaal is schuift deze zo in kamijzer. Geen enkel probleem. Helemaal als je maar 1 kamijzer hanteert. Als je reist zijn die kamijzers wel handig. Alles blijft op zijn plaats. Ik heb oooit met een kempische kast gereisd zondr kamijzers en ik zal je het verhaal besparen.
Rond de honingzolders was een kantlat wat maakte dat ze niet konden verschuiven en er kon geen regen naar binnen maar het was een hel als je volken had die veel propolis gebruikten. Je moest de honingzolder dan lostrekken en een kastbijtel ging er nergens tussen.
Dat is nu gelukkig niet meer zo. Overigens was dat ook een modegril. Ik heb nog wel zulke kastdelen. Enige mogelijkheid is om eerst de ramen eruit te halen en dan de beitel te zetten op de bovenkant van het raam en de onderkant van het kastdeel.
Ook een nadeel was de vaste bodem, het is te zeggen, de bodem ging er wel uit. Hij hing vast met 4 schroeven maar 2 broedbakken op elkaar zetten was niet mogelijk.


Ik heb nu ok een partij waarbij de bodem is vastgespijkerd (met 6 spijkers). Ik denk dat ik die spijkers eruit ga halen.
Het handige was dan wel dat zoals je zei één broedraam perfect in 2 honingzolders paste. Maar ik denk niet dat dat standaard was.
Inmiddels wel. De waswafels worden zo ook verkocht.
De broedramen van mijn kasten waren 29,2 cm hoog dus de honingramen zullen 14,2 geweest zijn.
Met een tussenstap via Duits normaal maat ben ik dan bij Dadant Blatt terecht gekomen die wel de voordelen nog heeft van de Kempisch kast maar veel minder nadelen :)
Het broedraam van Dadant is wel heel erg groot.
JP

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door Primus » wo 06 apr 2016, 16:25

De Kempische kasten zijn jarenlang door bijna alle Kempische imkers in gebruik geweest. Ze zijn ook decennialang door de firma Mees uit Herentals gemaakt;Deze firma was tot in de jaren '70 zowat de grootste verdeler en producent van bijenmaterieel uit Vlaanderen en er werkten toentertijd altijd 3 mensen in fulltime , helaas is de firma verdwenen toen het slechter begon te gaan met onze bijen. Daarna is er nog een poging geweest door ik geloof een neef van die familie die nog enkele jaren bijenmaterialen heeft verkocht. Niettegenstaande was deze familie een monument in de bijenhouderij en staat al beschreven in de eerste bijenuitgaven in Vlaanderen.
Maar tijden veranderen en straks krijgen we natuurlijk de " Chinese kast" import vanuit China in vervanging van de Kempense.
Met vriendelijke groeten CP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 06 apr 2016, 17:09

Dag Cyriel,

Leuke weetjes. Ik kan me voorstellen dat in die tijd de kempische kast heel vooruitstrevend was. Het is een zeer grote kast, en voor de kleinere bijenvolken uit die tijd mss te groot?
Tot nu toe ben ik ook nog alleen maar oudere imkers (70ers en 80ers) tegengekomen die met deze kasten imkerden.

Heb jij met die kasten geimkerd?

vr. gr.
JP

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door Primus » wo 06 apr 2016, 17:47

Jelte Pieter Dijkstra schreef:

Heb jij met die kasten geïmkerd?

vr. gr.

Ja, mijn eerste kasten waren ook Kempisch model. Daarna ben ik overgestapt op simplex omdat Kempische zo zwaar waren en moeilijk hanteerbaar.

MVG CP

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door joselito » do 07 apr 2016, 07:49

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Tot nu toe ben ik ook nog alleen maar oudere imkers (70ers en 80ers) tegengekomen die met deze kasten imkerden.
Excuse me ???? :shock:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 07 apr 2016, 08:17

Voel je niet aangesproken. Jij imkert niet meer met deze kasten :D :D :D :D :D
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 07 apr 2016, 08:18

Trouwens, ik heb het idee dat er toch nog veel mensen zin die met deze kast imkeren....zou dat kunnen?

vr. gr.
JP

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door joselito » do 07 apr 2016, 08:31

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Trouwens, ik heb het idee dat er toch nog veel mensen zin die met deze kast imkeren.
Hier niet meer door de invloed van Duitsland. Vele imkers die daar koninginnen gingen halen brachten ook de Duitse systemen mee.
Hier wordt veel gewerkt met Zander en Duits normaal maat. Als je voor segeberger kasten kiest heb je sowieso weinig keuze en kempisch is daar niet bij.Ook de Varroa heeft veel van de oudere imkers doen stoppen met hun korven en oude kasten.
Maar een paar ken ik er nog wel, die nog met deze kasten werken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten