Nog lang? leve de kempische kast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door Samuel Murray » zo 24 apr 2016, 10:42

Eugeen schreef:Broedbakken maak ik nog steeds dubbelwandig vermits het gewicht hier toch van minder belang is. Dubbelwandig slaat gewoon op het feit dat de voor en achterkant uit een dubbele plaat bestaat.
Aah, het gaat dus om meerdere definities van "dubbelwandig". Nu ik erop let zie ik dat Imkerpedia ook niet konsekwent met de woord omgaat. Bij de pagina over de WBC kast beteken "dubbelwandig" dat er een binnenkast en een buitenkast is, maar bij de pagina over de HCV kast betekent "dubbelwandig" weer iets anders (soortgelijk aan wat jij zegt, Eugeen, denk ik, naamlijk gewoon "een enkelvoudige wand van 2x de dikte").
Een aparte raammaat werd me tijdens de cursus indertijd volledig ontraden wegens de moeilijke uitwisselbaarheid. Bedoelde men toen op uitwisselbaarheid van ramen of uitwisselbaarheid van ziekten? Sorry...
"Wissel" is mischien niet de beste woord. Het gaat niet om het uitwisselen van ramen, maar om het overdracht van ramen. Als jij bijen wil verkopen, dan wordt je beperkt (i.v.m. hoeveelheid mogelijke kopers) door de raammaat. Of als je een volk wil kopen. Het gaat ook om beschikbaarheid van kastdelen -- ze zijn gewoon makkelijker te krijgen als het een "standaard" maat is.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 24 apr 2016, 11:08

Ik ben het volledig eens met de bijdrage van Sammuel. Niets aan toe te vegen.
Dubbelwandig is bijv. ontstaan met de Nederlandse simplex kast (waar ik nog altijd mee imker. Die buitenranden zijn ideaal en kun je prachtige mooi de binnnenbakken opzetten). Ook de WBC tuinkast is dubbelwandig (nog nooit gehad).

Dat heeft waarschijnlijk te maken met de lengte van de oren. Als je raampjes hebt met lange oren ben je verplicht om de voor- en achterkant dubbelwandig te maken.
Nee, want ik heb bijv. 6 raams kastjes van red-cedar die een enkelwandige voor en achterkant hebben. Deze zijn met lange oren. Dit zijn super handige kastjes. Heel hanteerbaar. Net iets te klein om mee te imkeren. Alhoewel?
JP

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door joselito » zo 24 apr 2016, 11:22

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Nee, want ik heb bijv. 6 raams kastjes van red-cedar die een enkelwandige voor en achterkant hebben. Deze zijn met lange oren.
Dan moeten ze een andere oplossing gevonden hebben zoals ze er bij de einfachbeute boven en onder een lat tegen gezet hebben. Ik werk met enkelwandige kasten van 25 mm, dan kun je geen ramen gebruiken met oren van 25 mm lang.
Zo kan je het oplossen of anders de kast dubbelwandig maken.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 24 apr 2016, 11:39

Met een balkje. Volgens mij is dit het bijenhuistype?
Als die kasten van red-cedar zijn gaan ze een leven lang mee en super handig beet te pakken.

vr. gr.
JP

Eugeen
Berichten: 82
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door Eugeen » zo 24 apr 2016, 11:57

De Kempische kast wordt bij het Bijenhof als dubbelwandige kast verkocht en dat slaat in dit geval alleen op de voor en achterkant. Daar heb ik de term dubbelwandig gehaald. Ik maak mijn honingzolders inderdaad met een balkje onder en boven. Volgens mij is dit het stevigste handvat dat men kan maken. Ik heb zelf het idee uit een artikel van Pia Aumeier, maar het zal wel in andere kasten ook worden gebruikt. Vermoedelijk vinden we zelden iets uit, maar stelen we met onze ogen en passen we dan ons eigen ideetje aan. Geen idee meer waar het dan oorspronkelijk van komt. Ik heb altijd maar aan één kant de afstandhouders gehad. Tegenwoordig laat ik ze zelfs helemaal weg. Hoewel de oorspronkelijke Kempische kast een reiskast was, is de huidige dat voor geen meter. Er zijn dan tegenwoordig ook veel lichtere alternatieven.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door Samuel Murray » zo 24 apr 2016, 12:13

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Dan moeten ze een andere oplossing gevonden hebben zoals ze er bij de einfachbeute boven en onder een lat tegen gezet hebben.
Volgens mij is het meest algemeen verkrijgbare hout in NL 18 mm dik, maar je kunt bijvoorbeeld multiplex van 12 mm ook krijgen. Er zijn dus verschillende mogelijkheden:

Afbeelding

Het gemakkelijkste is volgens mijn gewoon om een 12 mm plankje aan het binnezijde vast te plakken. Tweede gemakkelijkst zou zijn om een balk van 48x48 mm met een tafelzaag of freesmasjine in een "L-vormige" balkje te omskeppen, zoals op de plaatje.
Ik werk met enkelwandige kasten van 25 mm, dan kun je geen ramen gebruiken met oren van 25 mm lang.
Als jouw hout 25 mm dik is, dan kom je maar 5 mm kort (want de oorrust voor een simplex raam is 30 mm), en dan is optie 1 hierbo toch gewoon goed (met 5 mm multiplex extra aan de binnenzijde).

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 24 apr 2016, 12:37

Bij bijna alle enkelwandig kasten die ik gebruik (bijv. binnenbakken) is het de meest rechtse constructie (tekening zijn verhelderend).
Ik heb laatst een partij enkelvoudige kasten gekocht waarvan de voor en achterkant uit twee delen (op elkaar geschroefd). Deze kasten wijn niet te tillen (van beton plex).

vr. gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 24 apr 2016, 12:38

De Kempische kast wordt bij het Bijenhof als dubbelwandige kast verkocht en dat slaat in dit geval alleen op de voor en achterkant.
Daar heb ik de term dubbelwandig gehaald.

Feitelijk is dat onjuist! Dubbelwandig zou zijn aan alle kanten. (Zoals de mobee hive (NL kast), de wbc kast, of simplex kast). Maar soit.....
JP

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door Samuel Murray » zo 24 apr 2016, 15:10

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Bij bijna alle enkelwandig kasten die ik gebruik (bijv. binnenbakken) is het de meest rechtse constructie (tekening zijn verhelderend).
Voor een binnenbak is de optie heel rechts prima, maar ik gok dat het het moeilijkste opsie zal zijn bij de *onderkant* van de kast als het gaat om een *buitenbak*, in ieder geval als je de onderste kant schuin wil maken i.v.m. aflopend regenwater.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nog lang? leve de kempische kast

Bericht door Albert Stoter » di 03 mei 2016, 11:47

Samuel Murray schreef:Aah, het gaat dus om meerdere definities van "dubbelwandig". Nu ik erop let zie ik dat Imkerpedia ook niet konsekwent met de woord omgaat. Bij de pagina over de WBC kast beteken "dubbelwandig" dat er een binnenkast en een buitenkast is, maar bij de pagina over de HCV kast betekent "dubbelwandig" weer iets anders (soortgelijk aan wat jij zegt, Eugeen, denk ik, naamlijk gewoon "een enkelvoudige wand van 2x de dikte").
Nee, dubbelwandig betekent ook bij de HCV-kast dubbelwandig.

Bij dubbelwandigheid aan alle vier zijden is er meestal sprake van binnen- en buitenbakken.

Veel kasten zijn echter alleen aan de voor- en achterkant dubbelwandig (vooral vanwege de benodigde ruimte voor de oren er boven.)

In jouw tekening
Afbeelding
komt het dan neer op de 2 tekeningen aan de rechterkant, waarvan dan het meest linkse houtje geheel naar onder wordt doorgetrokken.

Ter plekke is er aldus echt sprake van dubbelwandigheid.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten