Nicot kasten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Nicot kasten

Bericht door pieter1 » di 12 apr 2016, 10:03

Mijn kasten bestaan op dit moment uit allerlei verschillende soorten voor de simplex maat en voor DN.
Ik wil graag voor de toekomst naar 1 soort en type kast. Ik wil graag werken met 1 broedkamer, en zit nu te denken aan dadant blatt. Bij mijn zoektocht naar informatie stuitte ik op het Nicot systeem. Zijn er hier imkers die er al mee werken? En zo ja wat zijn jullie ervaringen met deze kast?

maphilib
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 28 okt 2015, 22:43
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 0
Locatie: België Zuiderkempen
Contacteer:

Re: Nicot kasten

Bericht door maphilib » do 14 apr 2016, 00:19

Zulke kunststoffen kasten zullen wel hun voordelen hebben, maar ik vindt het geen zicht om bij mij zoiets in de tuin te zetten.
Ik moet er niet aan denken om hele dagen op zulke plastieken bakken zitten te kijken ... dan kan ik beter verhuizen naar een industrieterrein, nu woon ik naast een 65 ha groot beschermd bos.

Mvg
Marc

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Nicot kasten

Bericht door Hans van der Post. » do 14 apr 2016, 00:41

Citaat maphilib:
... dan kan ik beter verhuizen naar een industrieterrein, nu woon ik naast een 65 ha groot beschermd bos.
mee eens. :clap:
!Hans.

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nicot kasten

Bericht door pieter1 » do 14 apr 2016, 08:54

maphilib schreef: dan kan ik beter verhuizen naar een industrieterrein, nu woon ik naast een 65 ha groot beschermd bos.

Mvg
Marc
Onzin! er zijn heel veel imkers die werken met kunstof kasten (segebergers, frankenbeute, db plus, etc.), dit heeft helemaal niets met industrie te maken.
Dit zijn ze trouwens:
Afbeelding
Ik vraag naar imkers die ervaring met deze kasten hebben, even los van het esthetische aspect.


p.s. Ik zie dat het je eerste bericht is op dit forum, misschien netjes om je even voor te stellen hier: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewforum.php?f=48

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Nicot kasten

Bericht door ErikS » do 14 apr 2016, 09:24

Hallo Pieter,

Ik heb enkele jaren geleden ook gezocht naar info over deze kasten. schaars. er is wel een eerdere post geweest over "plastiek kasten http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtopic.php?t=19184 .

Het commentaar dat ik me herinner is dat het meer een kast is voor een warmer klimaat en klachten over vocht en lekkages, daarnaast een beperkte levensduur. Geen eigen ervaring, dit is wat ik me herinner. Ik ken de delen en vind ze plastic-achtig, grote rammelende deksels die buigen als je ze met een hand vastpakt.

De bodems gebruik ik voor mijn eigen houten kasten. Mooi aan de maat en goed schoon te maken. maar er is een vlakke tegel nodig om de bodem vlak te houden en bij vastsjorren en optillen buigt hij open, altijd 2 sjorbanden gebruiken. De deksels heb ik in handen gehad en snel laten liggen in de winkel. Ergo voor een goede degelijke standplaats en geen reisplannen is het misschien een optie maar het is een spartaanse kast. Ik ben uiteindelijk wel gecharmeerd van een andere kunststof kast maar die is van Styropor.

grtz

erik.

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Nicot kasten

Bericht door willem » ma 18 apr 2016, 21:44

pieter1 schreef:Mijn kasten bestaan op dit moment uit allerlei verschillende soorten voor de simplex maat en voor DN.
Ik wil graag voor de toekomst naar 1 soort en type kast. Ik wil graag werken met 1 broedkamer, en zit nu te denken aan dadant blatt. Bij mijn zoektocht naar informatie stuitte ik op het Nicot systeem. Zijn er hier imkers die er al mee werken? En zo ja wat zijn jullie ervaringen met deze kast?
Ik heb al sinds 1998 Nicot kasten. Mankeert niets aan, wel veel condens, weinig tot geen onderhoud. Ze staan buiten, ook in de zon en worden niet bros.
Ik gebruik alleen honing kamers want het grote raam is me te zwaar maar dat doet natuurlijk niets aan de kwaliteit van de kast af.
Groeten, Willem :violin:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten