overzetten doppen en jonge larven

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

overzetten doppen en jonge larven

Bericht door ErikS » zo 17 apr 2016, 09:31

Op verzoek van Marcje, hierbij mijn uitleg bij mijn manier om doppen of jonge larven over te zetten.
Een vervolg op http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 2&start=20

De meeste imkers hebben niet de mogelijkheid om voldoende vaardigheid in overlarven en koninginnenteelt op te bouwen. En voldoende vaardigheid is nodig om een redelijke mate van succes te boeken. Los van de benodigde materialen en tijd.
- Een alternatief is de bijen zelf doppen laten aanzetten, hiervoor is de boogsnede een goede optie. Gevolg is vaak een rij van doppen die in andere kasten ook goed gebruikt kunnen worden.
- Of er zitten in een verzamelbroedaflegger meerdere doppen op één raam terwijl je toch graag 3 ramen met één dop had gehad.
- In een kleinere aflegger of hopeloos moerloosvolk is een vol raam vaak een grote belasting voor de voedende bijen, beter zou zijn tientallen larven aan te bieden.

De volgende truc werkt in de praktijk goed.

Ik heb deze foto's ooit gemaakt om een collega imker leerling te helpen.
Normaliter zet ik zo koninginnen doppen over maar het werkt ook voor open broed. Let niet op de lelijke raam, hij is voor een goed doel opgeofferd en gaf me alle tijd om te manipuleren en foto's te maken. De handelingen moeten snel worden uitgevoerd om afkoeling en of uitdrogen tegen te gaan. Dus 20+ graden, uit de zon en uit de wind.
IMGP0001.JPG
Foto 001, neem raam met dop en zet raam op zijn zijkant, belangrijk!, liefst een net gesloten dop of een dop die tegen uitlopen aanzit. In de tussenliggende dagen zijn de doppen (of beter gezegd de poppen) heel kwetsbaar. Op zijn zijkant is minder belastend voor de q mocht de larve loskomen, ze valt tegen de zijkant en kan nu weer terug kruipen naar de gelei bovenin. Als ze valt in de punt van de cel is het waarschijnlijk einde oefening.
IMGP0002.JPG
Foto 002, een oude afgebeten dop als demo gebruikt. Altijd eerst goed kijken, zit er draad in de weg. In deze demo snij ik de bovensnede langs de draad door. En kijken of er voldoende ruimte rondom is.
IMGP0003.JPG
003. 3x snijden, mag zelfs ruimer. Ik vind de volgende volgorde het handigste. 1. Snede onderkant, 2. snedes aan de zijkant, die volgen de schuinte van de raat en liefst snijden van boven naar beneden. Dan blijft de raat het stevigst met snijden. Je kunt met mes warmmaken in een bak warm water of in de zon leggen eerst. Rustig snijden of rustig "zagen", bijenwas is heel variabel, anders wordt snijden drukken met het mes en kan de raat inzakken.
IMGP0006.JPG
006 voldoende grootte opening maken om de cel in over te zetten (gewoon de cellen tellen van de eerste snede), de opening mag spits zijn beneden. 1. meer ruimte om aan te drukken. 2. als de bijen op de larve op de onderste opengesneden cellen een dop aanzetten kan die uithangen in deze open driehoek.
IMGP0007.JPG
007 bovenste snede maken en stuk raat vasthouden (niet triviaal in het midden van de raam ;-) aan de rand makkelijker)
IMGP0008.JPG
008 de uitgesneden cel "liggend" naar nieuwe plaats brengen en met zorg in brengen. Aandrukken, als je het niet vertrouwd tandenstokers gebruiken om vast te zetten.
IMGP0009.JPG
009 "transplantatie" gelukt, uitgesneden raat staat voor de raam.
IMGP0010.JPG
010 een minuut wachten en de raat rustig terugkantelen en voorzichtig in kast hangen.

Bovenstaand spreekt voor zich voor koninginnendoppen. Een alternatief is een stuk raat van een volk waarvan je wil nakweken met jonge larven nemen en hieruit een stukje overzetten. Minder belastend voor beide volken. Als je de onderste cellen netjes opensnijdt, larve hangt tegen de bodem en neem 2/6 van de wand (de 2 onderste wanden) weg heb je een grote kans dat de bijen een volwaardige koninginnendop aanzetten ipv een redcel.

Grtz,

Erik
Laatst gewijzigd door ErikS op ma 18 apr 2016, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: overzetten doppen en jonge larven

Bericht door Marcje » zo 17 apr 2016, 23:06

Hoi Erik,

Bedankt voor de zeer duidelijke uiteenzetting hoe op een eenvoudig manier een broedloosvolk te helpen

Natuurlijk is een raampje broed ingangen de makkelijkste optie, maar voor een beginnend imkers met kleine volkjes in het voorjaar is dit niet vanzelfsprekend om zomaar een volledig raam weg te nemen bij een klein volk, vandaar ik deze oplossing meer dan welkom was

Het tweede voordeel is dat ik nu niet hoef te gaan zoeken op een volledig raam als er ergens een moerdop is opgetrokken

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: overzetten doppen en jonge larven

Bericht door Marcje » wo 20 apr 2016, 20:56

Alvast hier mijn bevindingen, en moet zeggen dat dit tot nu toe zeer makkelijk verlopen is

Had wel eerst alles klaargezet

En nu maar hopen dat er doppen getrokken worden

Echt veel kleine larfjes zag ik niet, maar wel redelijk wat eitjes , dus zal wel lukken zeker

Bijkomende vraag, moeten dit larfjes zijn of had het voldoende geweest met enkel en alleen eitjes ?
20160420_175311 (Medium).jpg
Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: overzetten doppen en jonge larven

Bericht door ErikS » wo 20 apr 2016, 21:22

mag allebei.

larfjes moeten ze binnen x uur aannemen en de moerloosheidsbewustwording kan even duren. Met eitjes zit je altijd goed.

grtz

erik.

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: overzetten doppen en jonge larven

Bericht door Marcje » vr 22 apr 2016, 19:20

Ok, bedankt, en weten we nu ook :D

Twee dagen verder en er is een dop in opbouw :D

Had gedacht dat er minstens twee zouden opgetrokken worden, en is dit voldoende met eentje, of zijn de bijen er zeker van dat het goed zal gaan
20160422_163919 (Medium).jpg
Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: overzetten doppen en jonge larven

Bericht door ErikS » za 23 apr 2016, 12:49

Cool!

Denk dat je nog meer doppen krijgt op dit stukje. De langste dop is waarschijnlijk van een larve en de anderen mogelijk van eitjes. Mogelijk kun je zometeen nog de jongere doppen verplaatsen naar een ander raam.

grtz,

erik.

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: overzetten doppen en jonge larven

Bericht door Marcje » za 23 apr 2016, 20:24

ErikS schreef: Mogelijk kun je zometeen nog de jongere doppen verplaatsen naar een ander raam.
Bedoeld u daarmee dat ik er een reserve volkje mee kan maken , dus eventueel in een bevruchtingskastje hangen met wat bijen ?

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: overzetten doppen en jonge larven

Bericht door ErikS » zo 24 apr 2016, 13:18

Marcje schreef:
ErikS schreef: Mogelijk kun je zometeen nog de jongere doppen verplaatsen naar een ander raam.
Bedoeld u daarmee dat ik er een reserve volkje mee kan maken , dus eventueel in een bevruchtingskastje hangen met wat bijen ?

Groetjes

Marc
inderdaad, mogelijk 2 zelfs. Liefst zou ik open doppen overzetten of net een dag gesloten ivm de kwetsbaarheid van de larve. Probleem is de temperatuur. Je zou de jonge doppen uit moeten snijden voordat de eerste dop uitvalt. Mijn inschatting, maar ervarener imkers zullen hier een betere mening van geven, is dat de dop 2 dagen na foto wordt gesloten. Dop fase is 8 dagen.
Tenminste 3 dagen rust geven vanaf moment foto gemaakt en dan voorzichtig kijken. als de temperatuur het toelaat kun je het proberen anders de laatste dag afwachten.
Een optie is nog de naaldenkooi om de dop te beschermen maar zelf geen goede ervaringen mee. mogelijk ben je handiger ermee, bij mij werkte de kooi als pons en komt een stuk raat los en eruit. Mogelijk te verse was/raat...
Durable-Cage-For-Queen-font-b-Bees-b-font-With-font-b-Food-b-font-Grade.jpg

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: overzetten doppen en jonge larven

Bericht door Marcje » zo 24 apr 2016, 17:17

Ik heb ondertussen wat bijkomende vragen, want zou wat graag enkele volkjes opstarten met de eventuele reserve doppen

Heb ondertussen enkel bevruchtingskastje klaargezet
20160424_153406 (Medium).jpg
Als ik het goed begrijp moet ik de dop voorzichtig uitsnijden en in het raat van het bevruchtingskastje bevestigen, dan vullen met bijen en suikerdeeg voorzien. en opstellen ...
Gaan de bijen deze dop warm houden , of is het beter dat ik de reserve doppen in de broedstoof zet tot ze uitlopen en pas dan de koningin verenigen met de bijen in een EWK kastje ?

Het controleren zal pas voor volgende week vrijdag zijn, want is hier momenteel te koud om te kijken denk ik

Die tip van de naaldkorf ga ik niet proberen , want heb er ook niet zo'n goed gevoel bij met dezelfde redden als u aanhaalt

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: overzetten doppen en jonge larven

Bericht door Tieme » ma 25 apr 2016, 15:30

Marcje,


Een dop in een EWK waar geen broed in zit zal niet gaan. De bijen houden deze niet warm genoeg.

Dit doen nadat de moer is uitgelopen kan juist wel prima. Voldoende suikerdeeg in de voerbak bovenin. Bijen (kwart liter) in EWK. Uur laten staan en dan de jonge moer in laten lopen via vliegaatje. Daarna drie dagen donker laten staan. elke dag water geven door de bodem van het kastje in een emmer te dopen.
Daarna buiten zetten in een schutshuisje.

Groeten,
Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten