eigenwijze bijenkast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Hans Bee
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 18 jul 2016, 12:04
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

eigenwijze bijenkast

Bericht door Hans Bee » di 19 jul 2016, 10:26

In alle haast moest ik een kastje maken want er moest een volkje geschept worden.
Met mijn suffe kop deel ik 10 door 2... en zo is de vijframer geboren. :roll:

Mijn achtergrond is kunstenaar/ontwerper/meubelmaker/restaurator en als zelfstandige heb ik dus een mooi werkplaatsje met vele mogelijkheden.
Ik zat er al een tijdje tegen aan te hikken maar nu is het dus eindelijk zover gekomen; de eerste kastjes zijn gemaakt.
Het leek mij nuttig om dit is even te tonen aan de pro's, want wat dat betreft beschouw ik mezelf echt nog als newbee, dus alle kritiek is welkom.

Omdat ik in mijn werkplaats nog behoorlijk wat oud vuren en grenen had staan heb ik besloten om eerst dit maar eens op te maken aan deze probeersels, uiteindelijk wil ik graag in ceder gaan werken.
Behalve de afwijkende breedtemaat heb ik geprobeerd de maatvoering van de 6 ramer aan te houden zoals die op imkerpedia is terug te vinden.
Materiaaldikte is dus 15 mm.
SAM_7103.JPG
Ik heb alles met een lammelo verbinding verlijmd met watervaste houtlijm, binnenkant geheel lijmvrij gehouden.
Gewend om ragfijn te schuren is alles dus 220 geschuurd, terwijl ik gister lees dat de binnenwanden beter niet te glad kunnen zijn.Meningen?
ik heb teveel panelen moeten restaureren omdat ze 1 zijdig waren afgewerkt, ik heb de binnenkanten dus heel licht in de gekookte lijnolie gezet,
liever zou ik propolis vernis gebruiken, maar dat kan ik nog niet maken.Of toch beter echt NIET AFWERKEN? zoals ik er ook velen hoor zeggen.
Voor de buitenkant heb ik pigrol gebruikt, maar zoals ik het vind ruiken kan ik gewoon een goede exterieur acryl lak gebruiken(?) en dat scheelt wel wat centjes...

SAM_7104.JPG
Het rooster heb ik vlakverzonken in de bodem en vastgezet met wat bolkopspijkertjes(nikkel)
de strip met messing spijkertjes.

SAM_7105.JPG
SAM_7108.JPG
Het aluminium dak heb ik nog niet afgebogen omdat het hout rood geverfd moet worden.
Het heeft een behoorlijke oversteek zodat die ook nog wat regen tegenhoud.

Ik zag laatst kasten die gaten hadden in het dak, ik denk ventilatie gaten om wat warmte kwijt te raken.
dit zou nog een optie zijn, maar ik heb zelf nog te weinig feeling met de warmtehuishouding in een kast.
Daar ben ik de laatste tijd veel meer op aan het letten.
Zo weet ik ook niet zo goed of de opening van de gaasbodem afhangt van de grote van het volkje.

Tot zover maar is,
groet Hans

Paul67
Berichten: 455
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: eigenwijze bijenkast

Bericht door Paul67 » di 19 jul 2016, 10:30

Niet dat ik verstand heb van de technische kant van zo'n kast, maar het ziet er mooi uit!

Mag ik vragen hoe u aan de zinken platen komt?
Zijn die ergens online te bestellen?

Mvrgr P

Hans Bee
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 18 jul 2016, 12:04
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: eigenwijze bijenkast

Bericht door Hans Bee » di 19 jul 2016, 10:51

Dank je wel,
dat dak?Nou, dat maak ik zelf.
behalve hout bewerk ik ook staal en edelmetaal, ik heb een erg all round werkplaats.
Dat blijkt bij het imker ambacht erg goed uit te komen: prachtig al die verschillende materialen en gebruiken!

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: eigenwijze bijenkast

Bericht door Teake de Jong » di 19 jul 2016, 13:59

Mooie onderarchitectuur gebouwde vrije sector woning :be9:

Ik hou de binnenkant altijd naturel en mag ook best een beetje ruw zijn.

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: eigenwijze bijenkast

Bericht door Hans van der Post. » di 19 jul 2016, 16:25

Ziet er perfect uit. Dit kastje is goed om een reserve volk te huisvesten.
Volgend voorjaar in een grote kast. Je hebt de hele winter lang tijd om kasten te maken.
Lijnolie aan de binnenkant kan geen kwaad maar is voor de bijen niet nodig.
citaat:
dit zou nog een optie zijn, maar ik heb zelf nog te weinig feeling met de warmtehuishouding in een kast.


Ja die gaten werden vroeger in de dubbelwandige simplex kasten gemaakt. Je moet eerder isoleren. Leg op de dekplank een stuk roofmate en je hebt voor zomer en winter een goede isolatie.
!Hans.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: eigenwijze bijenkast

Bericht door AnnekeW » wo 20 jul 2016, 14:54

Wat een prachtig kastje!
Ik zou juist de binnenkant glad schuren, vanwege het makkelijker schoonmaken. Mij lijkt dat ruwe wanden ook gemakkelijker ziektes en wellicht mijten kunnen huisvesten?

Hans Bee
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 18 jul 2016, 12:04
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: eigenwijze bijenkast

Bericht door Hans Bee » do 21 jul 2016, 14:25

Dank je wel, hans en anneke,

ja, die waarheid ligt zeker in het midden, qua gladheid.
allenig ben ik vaak te precies en te fijn, mijn schuurpapier gaat tot korrel 4000, :lol:
wat dus eigenl;ijk polijsten heet.
SAM_7116.JPG
Zo is die uiteindelijk geworden.
(Met een 2 jarige bijenboom op de achtergrond.)

Een vraagstuk wat is blijven hangen is de onderlinge "positie lat"

De bakken die wij kregen hebben aan de onderkant een uitstekend lat, waardoor die positie krijgt en dus niet kan verschuiven.

SAM_7111.JPG
Deze lat heb ik in de tekening van de zesramer niet terug kunnen vinden. terwijl het toch echt wel handig is.
Ik overweeg om deze alsnog aan te brengen, tenzij er een goed reden is om dit niet te doen.

en ander vraagstuk waar ik nog niet veel info over heb kunnen vinden is de tekening op de kast.
wel dat bijen een beperkt aantal kleuren zien, maar geen voorbeelden en do's and don'ts m.b.t. de tekening en plaatsing op de kast.

greetz Hans

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: eigenwijze bijenkast

Bericht door ErikS » do 21 jul 2016, 15:56

Hallo,

In een tekening van Pia / Liebig is een lat van 18x5 opgevoerd, 4 mm korter als de binnenmaat van de kast (hoewel de tekening niet heel duidelijk is, waarschijnlijk is de groef 5 mm diep maar niet bemaat en een handgreep/strook die 2 verschillende lengtes heeft) een pagina uit de file is aangehecht als afbeelding, gehele file kan ik niet versturen.
Ik heb zelf ook alu plat gebruikt, 10x2, en dat gelijmd met bizon polymaxx tegen de onderkant van de voorkant en achterkant van een kast, wel schroeven bijzetten.

Voor een patroon heb ik ooit een heel logische benadering gelezen dat alles wat qua grootte bloemachtig is werkt. Bijen zien van veraf een korrelige weergave maar dichtbij redelijk scherp. Maw iets van een patroon dat grote vlakken heeft met kleuren. En je mag wild gaan in details, hebben ze geen boodschap aan. Een visnet schilderen werkt niet, maar grote letters, sterren of driehoeken altijd goed.
Heb enkele voorbeelden aangehecht van kasten door de plaatselijke school beschilderd. Is ook een benadering. ;-)

grtz

Erik.
Bijlagen
20160419_143829.jpg

Hans Bee
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 18 jul 2016, 12:04
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: eigenwijze bijenkast

Bericht door Hans Bee » vr 22 jul 2016, 11:28

dat is een geweldige workshop voor kids!
dat zullen ze vast erg leuk gevonden hebben.

yes, duidelijke denkwijze aangaande de tekening, tanx.

en de strips heb ik bij deze ook maar toegepast.zonder verlijming vanwege de mogelijk kwalijke luchtjes.
SAM_7123.JPG

Hans Bee
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 18 jul 2016, 12:04
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: eigenwijze bijenkast

Bericht door Hans Bee » di 21 feb 2017, 11:49

SAM_7508.JPG
SAM_7511.JPG

Een duo voederbakje met de groeten van de action.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten