Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Alex Mönch » vr 12 aug 2016, 18:29

Het is nog steeds mogelijk dat het soda water en het naspoelen niet effectief waren om een hardnekkige oppervlakte vervuiling met ik weet niet wat te reinigen.
Hopelijk komen we er achter wat het is dmv de onderzoeken die diverse instanties doen.

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Marcje » vr 12 aug 2016, 20:21

Steve_Delannoye schreef:Fijn om te horen Marc
Zijn er imkers in jou streek met problemen?
Ik weet dat er al meldingen zijn van imkers die waswafels hebben gebruikt van de verdachte loten , maar meer weet ik ook niet
Natuurlijk zal iedereen die hagelschotbroed ziet denken dat het aan de waswafels zal liggen.....
Ik had begin dit jaar dit probleem al, dus moeilijk om de reden enkel en alleen aan de waswafels te wijten pfff.... moeilijk

Schitterend dat er hier imkers zijn die aan het testen gaan om enkele denkpistes uit te sluiten :clap:

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door tomer » vr 12 aug 2016, 20:36

Er is hagelschot en er is hagelschot... Bij "gewoon" hagelschot zie je ongeveer 10% lege cellen. Het beeld dat we nu zien in de slechte wasraten is juist het tegenovergestelde van hagelschot: 90% lege cellen en 10% broed... Al kan het zijn dat verschillende lotnummers een verschillend beeld geven naargelang de vervuiling meer of minder aanwezig is...
Alex, spijtig dat je test geen resultaat leverde, behalve dan dat we nu weten dat het géén licht oppervlakkige verontreiniging is.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door joselito » za 13 aug 2016, 07:48

Marcje schreef:Natuurlijk zal iedereen die hagelschotbroed ziet denken dat het aan de waswafels zal liggen..
Hagelschot broed is echt een uitzondering. Het kan wel zijn dat de koningin niet in iedere cel kan leggen omdat er nectar binnen komt.Dat geeft ook hetzelfde beeld. Of het kan zijn dat de koningin een of ander gebrek heeft waardoor ze niet meer in iedere cel legt.
Maar hagelschot wegens inteelt krijg je met natuurlijke bevruchting niet klaar.

Flevobij
Berichten: 75
Lid geworden op: di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Flevobij » za 13 aug 2016, 19:00

Flevobij schreef: van 4 augustus. Als je eerdere berichten in dit moeilijke onderwerp hebt gelezen, kijkt Alex Mönch over een paar dagen of afspoelen van de ramen succesvol geweest is. Dat heb ik zelf ook gedaan deze week, spoelen met een douchekop.
Groeten,

Flevobij
Vandaag heb mijn volken nagekeken of het afspoelen van de ramen de vervuiling verminderde. Helaas, net als bij Alex Mönch (zie zijn reactie gisteren 12 aug.) bij alle zes gedouchte ramen geen verbetering. Wel had één raam minder hagelschot dan voorheen, bijna gewoon hagelschot, foto 2. Foto 3 is niet veel anders dan de eerder vertoonde foto's in dit onderwerp.

Overigens worden de ramen prima uitgebouwd, zie de 1e foto. Deze heb ik nu verplaatst naar de bovenste broedkamer die als honingopslag gaat dienen. Daaronder heb ik een honingkamer met uitgebouwde ramen gedaan zodat de koningin daar kan leggen. Mijn volken waren nog te groot om op twee broedkamers te zetten, heb daarnaast nog goede najaarsdracht.

Ondanks de problemen zien de volken er gezond uit, dat is voor mij het belangrijkste.

Groeten,

Flevobij
IMG_5296.JPG
Bijlagen
IMG_5295b.jpg
IMG_5289a.jpg

Lidewij
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 17 jun 2015, 00:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica F1, TBH, Golz, Warré, spaarkast
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Lidewij » zo 14 aug 2016, 00:40

Vraagje: als er mogelijk gif in kunstraat zit, is het dan raar te denken dat dit overgaat in de honing als je zulke ramen gaat gebruiken als honingraam? Holtermann heeft vast nog wel schoon biokunstraat ( dat heet daar mittelwand) Deutsch Normalmass is maar ietsje groter dan spaarkast broedkamerformaat.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door joselito » zo 14 aug 2016, 07:51

Al iets gehoord van de producent zelf? Of doet hij niets en dreigt degenen die dit probleem proberen vast te stellen met rechtsvervolging?

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jaap v.Popering » zo 14 aug 2016, 08:57

Lidewij schreef:Vraagje: als er mogelijk gif in kunstraat zit, .
Wel eens over nagedacht op welke wijze er nog werkend gif hierin terecht zou kunnen komen ?.
Dat zou dan moedwillig gebeurt moeten zijn .!

Flevobij
Berichten: 75
Lid geworden op: di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Flevobij » zo 14 aug 2016, 09:54

Zolang er geen resultaten zijn van de testen van de vervuilde kunstraat heeft speculeren weinig zin. Niemand op dit forum snapt de oorzaak van het probleem en ik denk imkers die niet op het forum zitten ook niet. Zou je het willen analyseren, dan zijn er drie opties. De kunstraat is per ongeluk vervuild, moedwillig vervuild of het is helemaal niet vervuild.

De instanties (NL NVWA/BE FOD/FR ANSES) die nu aan het analyseren zijn wat de oorzaak zou kunnen zijn hebben de laboratoria en instrumenten die nodig zijn voor microscopische/toxologische onderzoeken.

[quote="Lidewij"]Vraagje: als er mogelijk gif in kunstraat zit, is het dan raar te denken dat dit overgaat in de honing als je zulke ramen gaat gebruiken als honingraam?

Dat kan, waarschijnlijk wordt ook op de honing getest, het gaat om voedsel, dus dat zou ook getest moeten worden.
Vertrouw je de honing niet, dan zou ik deze niet consumeren/verkopen. Vertrouw je de honing voor je bijen niet, dan zou ik het uit de kast halen en gaan bijvoeren.

Groeten,

Flevobij

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door m.kolsters. » zo 14 aug 2016, 11:13

Zien de imkers nu ook al spoken rond vliegen.
Tinus Kolsters

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten