Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door tomer » zo 14 aug 2016, 11:52

joselito schreef:Al iets gehoord van de producent zelf? Of doet hij niets en dreigt degenen die dit probleem proberen vast te stellen met rechtsvervolging?
Overmorgen 16 augustus is hun verlof voorbij en ik hoop dat ze dan de moeite doen om iedereen te antwoorden en 1 en ander kunnen verduidelijken.
m.kolsters. schreef:Zien de imkers nu ook al spoken rond vliegen.
Het is toch niet vreemd om jezelf af te vragen of er residuen in de honing kunnen terecht gekomen zijn wanneer er duidelijk iets mis is met de was?

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jaap v.Popering » zo 14 aug 2016, 11:57

Flevobij schreef:Zolang er geen resultaten zijn van de testen van de vervuilde kunstraat heeft speculeren weinig zin.
Wel bijzonder .
Er is waarschijnlijk nog al wat meer bekend dan wat men bekend maakt .

er zijn waarschijnlijk personen welke de aanwijzing van vergif als schuldige een welkome oorzaak vinden .

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Primus » zo 14 aug 2016, 12:46

Jaap v.Popering schreef:
Flevobij schreef:Zolang er geen resultaten zijn van de testen van de vervuilde kunstraat heeft speculeren weinig zin.
Wel bijzonder .
Er is waarschijnlijk nog al wat meer bekend dan wat men bekend maakt .

er zijn waarschijnlijk personen welke de aanwijzing van vergif als schuldige een welkome oorzaak vinden .
Kan het ook niet zijn dat de reden niet bij de was ligt maar bv. een nieuwe bijenziekte of abnormale weersomstandigheden deze zomer enz. Ik denk dat men uiterst voorzichtig moet zijn met vooroordelen en best afwacht wat onderzoekers er van gaan vinden.

MVG CP

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door joselito » zo 14 aug 2016, 13:32

Primus schreef:Kan het ook niet zijn dat de reden niet bij de was ligt maar bv. een nieuwe bijenziekte of abnormale weersomstandigheden deze zomer enz.
Dat zou me verbazen. Ik heb mijn eigen waskringloop en bij mij is er geen enkel probleem. Twee vrienden die waswafels gekocht hebben in Duitsland hebben ook geen enkel probleem. Al de was die problemen veroorzaakt komt uit dezelfde bron. Veel duidelijker kan het niet.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jaap v.Popering » zo 14 aug 2016, 13:42

Primus schreef:
Kan het ook niet zijn dat de reden niet bij de was ligt maar bv. een nieuwe bijenziekte of abnormale weersomstandigheden deze zomer enz.
Zal ik een stapje verder gaan wat nog nergens beschreven is ........Men is vorig jaar al met een proefballonnetje begonnen .

Onderstaande foto is deze lente gemaakt van een zwerm in de lente geschept en op kunstraat gezet van........jazeker .....eind vorig jaar gekocht .

:think: De onderzoekers zullen nog wel ,( net als bij de zo genaamde verdwijnziekte ,) enkele jaren nodig hebben om achter de oorzaak te komen .

Deze foto heb ik in de lente op Facebook geplaatst , maar is bij mijzelf verloren gegaan , heb deze even gekopieerd .
13243943_538372899668148_7747606521549881830_o.jpg
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op zo 14 aug 2016, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Flevobij
Berichten: 75
Lid geworden op: di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Flevobij » zo 14 aug 2016, 13:42

Beste Jaap,

Ik houd mij liever aan feiten, jij schrijft dat iets waarschijnlijk is, dat is een aanname die niet te onderbouwen is. Hetzelfde dat de was vervuild is, dat vermoeden is er, maar niet gebaserd op onderzoek. Ik schreef ook dat er drie opties zijn, de derde optie is dat er niets mis met de was is.

Groeten,

Flevobij
Primus schreef:
Jaap v.Popering schreef:
Flevobij schreef:Zolang er geen resultaten zijn van de testen van de vervuilde kunstraat heeft speculeren weinig zin.
Wel bijzonder .
Er is waarschijnlijk nog al wat meer bekend dan wat men bekend maakt .

er zijn waarschijnlijk personen welke de aanwijzing van vergif als schuldige een welkome oorzaak vinden .

De vervuilde was komt van slechts één plaats vandaan . en verdeeld over vele verkooppunten .

Beste Primus,

Ook deze mogelijkheid houd ik zeker voor mogelijk. Afwachten van de oorzaak doe ik al langer, maar afwachten van de oplossing in mijn volken doe ik niet, de verdachte was heb ik gisteren zoveel mogeljk uit het broednest gehaald en vervangen door oudere ramen. Ik zie dat mijn volken de verdachte ramen wel met honing volstoppen en verzegelen. Zolang ze dat doen, maak ik me geen zorgen dat ik de volken goed kan inwinteren.

Groeten,

Flevobij
Primus schreef:
Kan het ook niet zijn dat de reden niet bij de was ligt maar bv. een nieuwe bijenziekte of abnormale weersomstandigheden deze zomer enz. Ik denk dat men uiterst voorzichtig moet zijn met vooroordelen en best afwacht wat onderzoekers er van gaan vinden.

MVG CP
[/quote]
Laatst gewijzigd door Flevobij op zo 14 aug 2016, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jaap v.Popering » zo 14 aug 2016, 13:48

Flevobij schreef:
, dat is een aanname die niet te onderbouwen is. Hetzelfde dat de was vervuild is, dat vermoeden is er, maar niet gebaserd op onderzoek.

Zo ik net hierboven aangevuld heb .. Met een jaar of tien zijn de onderzoekers hier ( net als in het verleden met de verdwijnziekte ) misschien wel uit .

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Kroese » zo 14 aug 2016, 15:33

Jaap v.Popering schreef:
:think: De onderzoekers zullen nog wel ,( net als bij de zo genaamde verdwijnziekte ,) enkele jaren nodig hebben om achter de oorzaak te komen .
Ik ben ook bang dat het lang wachten gaat worden, en de onderzoeks resultaten pas na het einde (Oktober) van het bijenseizoen bekend gemaakt gaan worden.
Dan kan de boosheid bij de imkers van de winter afzakken. :naughty:
Worden er niet zo heel veel claims meer ingediend.

frankwillems
Berichten: 82
Lid geworden op: do 18 feb 2016, 09:12
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): carnica
Locatie: overpelt
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door frankwillems » zo 14 aug 2016, 16:17

Beste CP

Ik ben er voor 99% zeker van dat het de was is en niet iets anders. Waar ik zo'n raam inhangen met deze raat ontstaat hetzelfde beeld. Terwijl raat van mijn collega imker welke ik gelijktijdig inhangen deze problemen niet geeft.

Nooit daar meer willen kopen Heer Kroeze is ook wel zeer resoluut. Ook zij kunnen pech hebben met de inkoop van was en mogelijk lossen ze het ook netjes op.

Laten we elkaar steunen en nog geen zondebok zoeken maar een oplossing/oorzaak.


Grt Frank

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Marcje » zo 14 aug 2016, 22:39

tomer schreef:Er is hagelschot en er is hagelschot... Bij "gewoon" hagelschot zie je ongeveer 10% lege cellen. Het beeld dat we nu zien in de slechte wasraten is juist het tegenovergestelde van hagelschot: 90% lege cellen en 10% broed... Al kan het zijn dat verschillende lotnummers een verschillend beeld geven naargelang de vervuiling meer of minder aanwezig is....
Ok, bedankt en ondertussen de volken nagezien waar deels oude opgewerkte ramen en deels nieuwe inzaten
Opvallend is dat de nieuwe opgewerkte ramen zeer veel lege cellen telt, en de naastgelegen oude ramen mooi belegd zijn
Om eerlijk te zijn had ik dit vorig jaar ook opgemerkt dat de oude opgewerkte ramen veel mooier broed hadden, maar dacht dat dit aan de KG gelegen was, ik wist als beginnend imker niet beter ....
Vandaar ik dit jaar meegedaan heb aan koninginnenkweek, maar blijf met dezelfde problemen zitten.......
20160814_112417 (Medium).jpg
Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten