Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Erik Konijn » zo 29 jan 2017, 09:57

Er zijn er meerdere die dachten dat het aan de koningin lag. Denk dat vele koninginnen onnodig om zeep zijn geholpen afgelopen jaar.
Ik had pech dat ik 4 kilo nodig had, de rest zelf had geperst van eigen was. 2 volken zijn heel klein en zitten op 3 Ramen Dadant.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door joselito » zo 29 jan 2017, 10:23

Erik Konijn schreef:Er zijn er meerdere die dachten dat het aan de koningin lag. Denk dat vele koninginnen onnodig om zeep zijn geholpen afgelopen jaar.
Misschien dat een beginner zo denkt. Maar als je dit in meer dan één kast aan de hand hebt weet je dat er iets anders scheelt. Ik heb dit nog nooit gezien in geen enkele kast hier, dus het is een grote uitzondering dat een koningin dergelijk broed produceert. Inteelt kan optreden zeker bij kunstmatige inseminatie en hagelschotbroed vertonen maar nooit in die mate.

RutgerV
Berichten: 144
Lid geworden op: do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds: 2008
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door RutgerV » zo 29 jan 2017, 17:37

Achteraf is het makkelijk praten, als het zo voor de hand liggend was had dit probleem geen heel bijenseizoen voortgesukkeld.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Erik Konijn » zo 29 jan 2017, 17:46

Ook ervaren imkers onderkende het probleem.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door joselito » zo 29 jan 2017, 19:53

RutgerV schreef:Achteraf is het makkelijk praten, als het zo voor de hand liggend was had dit probleem geen heel bijenseizoen voortgesukkeld.
De reden dat het zo lang duurde was omdat er een aantal heldere lichten beweerden dat het de was niet was terwijl het voor velen al overduidelijk was.

DeKleine
Berichten: 50
Lid geworden op: di 29 nov 2016, 20:31
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): carnica
Locatie: O-VL, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door DeKleine » zo 29 jan 2017, 20:04

joselito schreef:
RutgerV schreef:Achteraf is het makkelijk praten, als het zo voor de hand liggend was had dit probleem geen heel bijenseizoen voortgesukkeld.
De reden dat het zo lang duurde was omdat er een aantal heldere lichten beweerden dat het de was niet was terwijl het voor velen al overduidelijk was.
Dat is iets te kort door de bocht.
Ook op dit forum (en in imkersverenigingen) zijn er vragen gesteld over het niet ontwikkelen van eitjes en niemand zei dat het de was was. Niemand had een idee dat het de was was tot in de tweede helft van juli.
Vervolgens heeft het nog veel te lang geduurd voor de imkersbonden en de overheden dit hebben willen inzien en daarover gecommuniceerd hebben. Toen ze dat deden was het seizoen al voorbij. De Nederlandse bond was wel sneller dan de Vlaamse. En de Belgische overheid sneller dan de Nederlandse dacht ik.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Kroese » zo 29 jan 2017, 21:17

Alex Mönch schreef:Kunstraatpersje is aangekomen :D
Aangeleverd in een kistje ter bescherming tijdens transport.

Er zit zelfs een nederlandse gebruiksaanwijzing bij, een bekertje en plamuurmesje :D

Morgen ga ik beginnen met de kunstraat fabricage :D
En Alex,
Hoe hoog is de stapel geworden?? :D

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 29 jan 2017, 22:46

Ook op dit forum (en in imkersverenigingen) zijn er vragen gesteld over het niet ontwikkelen van eitjes en niemand zei dat het de was was. Niemand had een idee dat het de was was tot in de tweede helft van juli.
Je staat niet stil bij zoiets.... aangezien dit probleem nog nooit eerder voorgekomen is.
Ik heb het pas duidelijk kunnen zien bij een zeer grote zwerm die niet vooruit kwam en volledig op deze nepsjoemeraat zat.

vr. gr.
JP

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Marcje » ma 30 jan 2017, 21:31

RutgerV schreef:http://fd10.formdesk.com/NBV/sjoemelkunstraat

De NBV lijkt nu toch zijn verantwoordelijkheid te nemen en heeft bovenstaande op hun site geplaatst.
Ik ga hier zeker aan meewerken.
Mooi initiatief en eraan meewerken is wel het minste wat we kunnen doen, dus bij deze :D

Hier in België steken de verenigingen hun kop in 't zand en stel me er toch wat vragen bij

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door tomer » ma 30 jan 2017, 23:09

Die test kan je doen als je veel volken hebt. Ik wil zo'n was niet meer in mijn kasten hangen. Ik wil zo snel mogelijk van mijn zesramers grote volken maken. Voor mijzelf moet ik niet meer bewijzen dat het aan de was ligt en juridisch heeft het toch geen nut, denk ik.
Alle ongebruikte vellen slechte kunstraat heb ik trouwens al naar de verkoper teruggebracht.
Ik heb vandaag ook de slechte was uit de honingkamers weggesneden en de ramen schoon gekrabd. Dan alle slechte was van de honingkamers en uit de broedkamers in een grote weckketel uitgekookt en door een zeef overgegoten in een andere ketel waar de was nu aan het stollen is. Kwestie van al eens te oefenen voor wanneer ik ooit mijn eigen goede was zal hergebruiken...
Misschien wil iemand daar nog wel kaarsen mee maken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten