Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door tomer » di 04 apr 2017, 00:26

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Hier houden de problemen aan :twisted: :twisted: . Afgelopen dagen weer probleemraten ontdekt. Ik had er al veel uit, maar hier en daar zijn er toch blijven steken. Dit ook omdat ik de volken vorig jaar niet teveel over hoop wilde haalden.
Voor mij nooit geen Bijenhof meer!!!
Oei, nog meer van dat...Op zich wel goed dat je de foute raten nu gemakkelijk terugvindt, gewoon op het zicht.
Ik koop ook nooit meer iets van hun, al zit er hier een verdeler vlakbij.
Als ik iets nodig heb bestel ik het gewoon via een Duitse onlineshop, op 4 dagen is het hier en meestal nog goedkoper, zelfs met de verzending erbij.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 04 apr 2017, 09:55

Ja idd ook de verdelers! Het is einde oefening!!

Overigens gaat de pr-machine gaat gewoon door:

'Het Bijenhof maakt sindsdien 'Rolce Roy was', ook al klinkt het bizar' zei de deporthouder onlangs tegen mij.
Ik laat die was der wassen graag aan mij voorbij gaan.
We zijn overeengekomen dat ik de pakken foute was terug breng en daarna nooit meer BH!
JP

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Hans van der Post. » di 04 apr 2017, 11:16

Kun je het verschil kunt zien/ruiken van sjoemel was en de goede was van vorig jaar?
krijg van de leden van onze afdeling deze vraag.

Er wordt gefluister dat de gegoten kunstraat ( afkomstig van het bijenhuis van vorig jaar) sjoemel vrij zou zijn.
Kan iemand dit bevestigen mag ook via een Pb.
!Hans.

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Ruinerweg » di 04 apr 2017, 15:49

Ik heb vorig jaar beide gehad van het bijenhuis in Wageningen en beide soorten
werden prima uitgebouwd.

Roel

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door ErikS » di 04 apr 2017, 21:47

Hans van der Post. schreef:Kun je het verschil kunt zien/ruiken van sjoemel was en de goede was van vorig jaar?
krijg van de leden van onze afdeling deze vraag.

Er wordt gefluister dat de gegoten kunstraat ( afkomstig van het bijenhuis van vorig jaar) sjoemel vrij zou zijn.
Kan iemand dit bevestigen mag ook via een Pb.
Namens Ben / szx2js

Erik,
Hans vroeg op het forum of de gegoten kunstraat van het bijenhuis goed was. Ik kan dit bevestigen. Heb de kunstraat dit voorjaar getest en is ok.
Zie blogbericht over 2e voorjaarscontrole spaarkast met video met die kunstraat.
Kan ff niet op het forum komen.
Groet
Ben

mvg,

Erik.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Hans van der Post. » di 04 apr 2017, 22:12

Ben en Erik dank voor de informatie. :)
!Hans.

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door sikkie68 » zo 09 apr 2017, 10:28

IMG_1222.JPG
IMG_1227.JPG
zijn dit die verdachte patronen !??, dit is kunstraat uit 2015 , den haag! heb afgelopen januari, een deel nieuw kunst raat gekocht en deel zelf gemaakt op vereniging de geuren verschillen erg even als de kleur ten opzichte van het raat uit 2015... bizar groot verschil
Dit raat is door de bijen geleegd en schoon gemaakt in de winter! de bodem zag er zo uit !
ik ben er nu van overtuigd dat dit fout kunstraat is .. volk loopt achter in groei
bodem van volk1 22-3 2017.JPG
Het gekke is dat een deel goed belegd en bebroed wordt en een ander deel van de zelfde lichting kunstraat blijkbaar geruimd wordt , pot jan drie :twisted:
groet sikkie den haag
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

pjsss
Berichten: 29
Lid geworden op: di 20 sep 2016, 09:48
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door pjsss » di 18 apr 2017, 13:57

Ik weet niet of mijn wasplaten van vorig jaar van de verdachte lichting waren (heb mijn pakken meteen weggegooid na verwerking- ik wist niet dat dat soort administratie bij de imkerij hoorde), de bijen lopen er voorlopig in elk geval maar wat op rond. Wat ik wel verdacht vind: mijn ingesmolten ramen lagen sinds vorig jaar onbeschermd (beginner :) ) op 'mijn duivenkot' - nooit geen mot gezien op mijn kot. Dit weekend deed ik een nieuw pak was open "extra gerafineerd" (ook extra bruin tegenover die fluo gele van vorig jaar) en nog geen uur later zat mijn kot vol met kleine motjes. Die wisten de nieuwe (echte?) was dus wel snel te vinden ??

Ik ga alle fluo's maar eens vervangen door die bruine...

Dajo Wielens
Berichten: 29
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 17:36
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Dajo Wielens » di 18 apr 2017, 18:21

Gegoten kunstraat van Wageningen (aankoop juli 2016) is ook problematisch. Je kunt best gegoten raat van Wageningen hebben gehad welke wel ok is. Dat is helaas geen garantie dat alles ok was. Wageningen had echter geen lotnummers op de verpakking dus traceren is niet mogelijk. Helaas.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jaap v.Popering » vr 21 apr 2017, 20:40

Hier op het dorp zijn wat bedrijven welke zelf imker zijn . Daar deze weinig tijd hebben om de raampjes schoon te maken , krijg ik nog wel eens een kist met raampjes welke door de wasmot aangetast zijn aangereikt omdat nieuw kopen voor hun goedkoper is , zo ook vandaag . Maar nu zat er tussen al de raampjes met wasmotaantasting er ééntje onaangetast ....... U raad het al sjoemelwas ....... Mijn vraag is of er meer zijn met de ervaring dat zelfs de wasmot huiverig van deze raten is .
IMG_902478.jpg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 42 gasten