Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Alex Mönch » ma 06 feb 2017, 21:28

Ik heb het omruilen van vervuilde was besproken met mijn voormalige leverancier en heb toen kenbaar gemaakt,dat ik vindt dat de lotnummers waarvan bekent is dat ze niet goed zijn,volledig vergoed moeten worden zonder inlevering van de raten die hiermee gebouwd zijn.
Waarom ?omdat je niet van imkers kunt verwachten dat ze al die rommel maar opslaan,totdat er meer bekent is.
Ikzelf heb 1,5 vuilniszak vol met uitgesneden ramen gebouwd op vervalste kunstraat met de vuilnis meegegeven.En er zijn ook nog een aantal kantramen in volken,die in het voorjaar vervangen worden.
Je kunt toch niet verwachten van imkers dat ze dit maar opslaan?En hoe moet dat als je raat van 30 of meer volken hebt ? een opslag huren om die troep op te slaan ?Maar ik ben bang dat het ijdele hoop is.

DeKleine
Berichten: 50
Lid geworden op: di 29 nov 2016, 20:31
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): carnica
Locatie: O-VL, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door DeKleine » ma 06 feb 2017, 21:45

De producent neemt enkel ongebruikte waswafels terug, niet omdat ze het probleem erkennen (het is dan ook nog steeds niet "bewezen"), maar ze doen dat "uit voorzorgsmaatregel". Zo bekeken zijn zij het die ons een plezier doen. Je moet maar durven...
Mijn waswafels gaan echter niet terug, ik neem mijn verantwoordelijkheid naar de collega-imkers toe, zodat die rommel niet opnieuw in het circuit komt, want maak je geen illusies, die rommel wordt in de nabije toekomst waarschijnlijk in lagere concentraties gewoon opnieuw onder andere was gemengd.

Stephan
Berichten: 143
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Stephan » ma 06 feb 2017, 22:21

Ik vroeg ook meteen waarom de oude raten terug ingeleverd moesten worden.
Antwoord was: zodat er kaarsen van gemaakt konden worden.
Mijn winkel is een tussen verkoper...zonder raten kan/mag hij niets ruilen.

Zal dus ook alle raten uitsnijden en in vuilniszakken terug brengen.

Ik heb me wel voorgenomen voortaan op te schrijven wel lotnummer in welke kasten is gebruikt.
Zodat ik makkelijker kan achterhalen waar wat in is gegaan.
Of misschien nog een stap verder gaan, en alleen nog maar start strips gebruiken. Tot dat ikzelf genoeg volken/was heb.

Wat me tevens opviel in de laatste link van de Duitse bijeenkomst.. ik geloof vanaf 8 minuten ergens. Dat er daar door imkers gesproken werd dat de 40 ton vervuilde was uit de haven van Hamburg vervolgens naar Belgie werd verkocht.
Er werden zelfs namen van bedrijven genoemd als ik me niet vergis. Er was dus geconstateerd dat het vervuilde was was...en het is vervolgens alsnog doorverkocht geworden.
Waarna het dus bij ons in de handel is gekomen.
Ik vind het maar een vreemde toestand.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 06 feb 2017, 22:42

De producent neemt enkel ongebruikte waswafels terug, niet omdat ze het probleem erkennen (het is dan ook nog steeds niet "bewezen"), maar ze doen dat "uit voorzorgsmaatregel". Zo bekeken zijn zij het die ons een plezier doen. Je moet maar durven...
Mijn waswafels gaan echter niet terug, ik neem mijn verantwoordelijkheid naar de collega-imkers toe, zodat die rommel niet opnieuw in het circuit komt, want maak je geen illusies, die rommel wordt in de nabije toekomst waarschijnlijk in lagere concentraties gewoon opnieuw onder andere was gemengd.
Het is echt ongelofelijk.

Reken maar dat die was weer wordt gebruikt...een desillusie maar reken er maar op.
JP

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door tomer » wo 08 feb 2017, 00:00

Eigenlijk toch normaal dat ze enkel ongebruikte vellen kunstraat willen ruilen en geen lege verpakkingen... Niet alle genoemde lotnummers waren slecht. Maar blijkbaar kunnen de gebruikte en uitgebouwde raten nu ook ingeruild worden? Wordt dat dan per kilo gerekend?
Een schadevergoeding zullen we maar niet verwachten, maar de slechte was is zo tenminste wel terugbetaald. Toch voor degenen die hun verpakking en aankoopbewijs nog hebben.
Dus ofwel ga je met vuilniszakken slechte was naar de verkoper, dan heeft die zijn rommel terug en jij krijgt je geld of (hopelijk) goede was in de plaats. Ze zullen er wel kaarsen mee maken, daar maken ze misschien nog meer winst mee, dan met vellen kunstraat, als ik hun prijzen zie. En als je echt niet wil dat ze de was gaan hergebruiken, smelt het dan zelf om maar zorg dan wel dat het niet meer in het circuit komt. Ook al is het voor de bijen geen geschikte kunstraat, het blijft toch nog enige waarde hebben (te gebruiken voor kaarsen, boenwas, beeldhouwkunst enz).
Ik wou geen was van dezelfde producent in de plaats, dus ik heb een cash terugbetaling gevraagd en gekregen.
Het enige wat wij als getroffen imkers kunnen doen is nooit meer van die producent kopen en alle beginnende imkers aanraden voorzichtig te zijn en hetzelfde te doen. En eventueel nietsvermoedende potentiële kopers verwittigen door een Google recensie te schrijven.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door gijs.v » wo 08 feb 2017, 06:53

Volg het geld, als het om geld gaat worden mensen slecht, als de verleiding maar hoog genoeg wordt vervallen bij de meesten de principes. Ik geloof niet dat dit de laatst vervuilde was was.


Gijs met Tapatalk

DeKleine
Berichten: 50
Lid geworden op: di 29 nov 2016, 20:31
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): carnica
Locatie: O-VL, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door DeKleine » vr 10 feb 2017, 18:11

Resultaat tweede onderzoek op mijn honing nav waswafels (controle op detergenten ditmaal) door FAVV is vandaag binnengekomen. Resultaat is gunstig.

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Marcje » ma 13 feb 2017, 20:56

DeKleine schreef:Resultaat tweede onderzoek op mijn honing nav waswafels (controle op detergenten ditmaal) door FAVV is vandaag binnengekomen. Resultaat is gunstig.
Na telefonisch contact met de FAVV lieten ze weten dat ook mijn honingmonsters zijn geanalyseerd en een gunstig resultaat hebben

De resultaten zou ik deze week ontvangen per post

Na mijn vraag in hoever er onderzoeken zijn gedaan, of gedaan zullen worden ivm de problematiek kunstraat zou de inspecteur voorleggen op de eerst volgende vergadering .....

Veel wijzer zijn we niet geworden, maar kan me echt niet voorstellen dat het hierbij zal blijven en de fabrikanten er zo makkelijk vanaf zullen komen , misschien wat te naïef

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Bart DC
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 07 aug 2015, 00:02
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Leuven, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Bart DC » vr 10 mar 2017, 09:25

Interessante voordracht:

https://www.youtube.com/watch?v=uX8A4sYql_E

Vooral ook omdat hij beweert dat hij het enige labo is in Europa die dit soort analyses doet, en dat hij geen stalen uit België en Nederland ontvangen heeft.

Ofwel is hij dus verkeerd en zijn er nog labo's in Europa, ofwel hebben onze imkerverenigingen/overheden de weg naar dit labo nog niet gevonden.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jaap v.Popering » vr 10 mar 2017, 18:32

Bart DC schreef:Interessante voordracht:

.
Ik hen een lezing bijgewoond van Arie Kreike . Hier enkele van zijn sheets .

Die zaten met hun gegevens op problemen te wachten .
IMG_8020.JPG
IMG_8023.JPG

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten