Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Dirk Blanken » di 23 mei 2017, 20:31

Ik heb vorig jaar 2 kg van de verdachte kunstraat hier en daar in de volken gezet dat was niet meer te traceren want wie hou houd hier rekening mee?
Nu zie ik het duidelijk.
Elk raam wat er zo uit ziet gaat naar de onderbak aan de zijkant zodat het kan uitlopen gemerkt met een zwarte stip.

Nu met de Ielgat kunstraat vertrouw ik het wel maar van de winter een dikke honderd kilo zelf gieten.
Voorlopig heb ik er niets mee te maken.

De wasblokken die ik heb gekocht is wat zuivere bijenwasgehalte betreft perfect.
Dus verder onafhankelijk.
Niet alle Belgen zijn onbetrouwbaar maar met het bijenvoer en de kunstraat problemen schijnen ze het niet te snappen dat ze gewoon een goed product moeten leveren.

Groeten Dirk
dertiende

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Tieme » wo 24 mei 2017, 10:17

Beste imkers,

Het is denk ik naief om te denken dat we nog van deze problemen af komen. Beter gaan jullie met de lokale vereniging was opsparen en collectief kunstraat laten maken. De sjoemelwas blijft ergens. En tot we gehoord hebben dat het verbrand is in een vuilverbrandingsoven, moet je er maar vanuit gaan dat het op een of andere manier weer in de handel komt.

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door crunx » wo 24 mei 2017, 11:49

Tja een oplossing, is gewoon de goed belegde raten van afgelopen jaar apart zetten van de slecht belegde. En separaat te smelten.

Voor de kleine imker, kan uitsnijden en in aparte zakken doen ook goed zijn.

Vervolgens natuurlijk gewoon persen. Hetzij met een clubje.

Het is gewoon even een vervelende tijd. Door onzekerheid. Misschien moet er gewoon een grotere controle op de was komen. Niet alleen even checken op wat zit er nog meer in de was als gewoon even een paar kastjes te vullen met kunstraat en te kijken hoe het zich gedraagd.

En als dat betekend dat een kilo kunstraat een euro duurder wordt dan is het maar zo.

floppie
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 16:05
Aantal volken: 15
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door floppie » di 13 jun 2017, 07:00

Beste Imkercollega's,

Het laatste nieuws over de sjoemelwas: https://www.bijenhouders.nl/files/downl ... tiesnl.pdf

Blijkbaar is er nu aangetoond dat de stearine in de Kunstraat zorgt voor de broedsterfte. Je mag de betreffende was inruilen. Voor de imkers die hun volken erdoor verloren zijn, is dat echter een magere troost...

Groetjes,

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door FrancA » za 24 jun 2017, 14:25

We mogen sjoemelwas inruilen?
Hoe gaan we dat doen?
De sjoemelwas uit de ramen snijden, de uitbouw wegschrapen, de verpakking erbij zoeken bij het oud papier en dan ermee naar de winkelier?

Er zijn nogal verschillende reacties gekomen van (web-) winkeliers die sjoemelwas aan consumenten verkochten.
De ene winkelier is zich bewust van de regels en de eigen verantwoordelijkheid, is klantvriendelijk en vergoed de aankoop van sjoemelwas zonder meer en gemakkelijk, de andere winkelier verschuilt zich achter uitspraken als 'Daar kunnen wij ook niets aan doen..' en/of vage formuliertjes die eerst ingevuld moeten worden en moeten worden voorzien van (foto-) bewijsmateriaal zonder enige verdere toezegging op een vergoeding.

Wettelijk gezien is het in Nederland toch zo geregeld dat de winkelier verplicht is om ondeugdelijke goederen terug te nemen en de aankoopprijs - en eventuele daardoor ontstane schade? - te vergoeden aan de consument?
De winkelier kan die onkosten dan vervolgens verhalen op de producent.
Volgens mijn weten zit het in Nederland zo in elkaar.

Met winkeliers die moeilijk doen of moeilijk hebben gedaan over hun verantwoordelijkheid met betrekking tot sjoemelwas doe ik geen zaken meer.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door gijs.v » di 27 jun 2017, 18:23

FrancA, long time no see. Leuk dat je weer actief bent op het forum


Gijs met Tapatalk

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door bee-tree » wo 28 jun 2017, 08:21

gijs.v schreef:FrancA, long time no see. Leuk dat je weer actief bent op het forumAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Gijs met Tapatalk
Na enige aarzeling stem ik met Gijs in. Ik had al eerder de herintroductie
willen vieren met een gezamenlijk etentje zoals onze volksvertegenwoordigers
de kabinetsformatie tot een succes proberen te maken.
Op de menukaart staat vast 'n borrel.
Het verenigen van bijenvolken lijkt op het formeren van een nieuwe regering.
Vandaar deze 'tapatalk'.
Wij leerden vroeger dat je bij het "verenigen van bijenvolken met de krant"
een tiental druppels JONGE JENEVER over de doorgeprikte krantenpagina moest
plengen en daarna met de rest van het borrelglaasje moest proosten op de
goede afloop.
Het verenigen lukte, maar op fysiologische gevolgen werd niet goed gelet.
Voor zover ik me kan herinneren waren er geen stofwisselingsstoornissen
en bevangenheid en genetische schade. Zjef :b10:

P.S. Ik besef tot mijn ontsteltenis dat het bovenstaande beter past bij het thema
"Verenigen van bijen". "Verschoning gevraagd"

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door FrancA » wo 28 jun 2017, 08:51

:lol:
Dank je Gijs en Bb :)
Een etentje lijkt mij eg leuk, kunnen we bij-praten ;)

Het giet hier momenteel in Apeldoorn best veel.
Ik hoop dat niet alle Lindennectar de afwatering in spoelt.. :shock:

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door sikkie68 » zo 30 jul 2017, 12:05

hoi
mede slachtoffers, ik heb gemerkt dat mijn bijen het sjoemel raat, nadat het bebroede raam geruimd en /of uitgelopen is ,nu vol stoppen met stuifmeel, met een zelfde soort patroon ! dit stuifmeel/ bijenbrood is natuurlijk van levensbelang voor het jonge broed!
Zeker nu de inwintering eraan komt, wil ik dat het vervuilde raat uit hun systeem is!
Heb nu jammergenoeg de ramen er nu nog in en gemerkt maar moet ze ruimen en dan? ik heb geen uitgebouwde ramen meer want die heb ik afgeschraapt en gesmolten , het vervuilde raat; kaarsjes van gemaakt

Hoe krijg ik dat waarde volle arbeids- intensieve stuifmeel eruit zonder dat ik de voedingswaarde schaad ! :?
Stuifmeel wordt toch "droog" met honinglaag in het raat opgeslagen ?

Ik dacht aan het bijenwas afschraapsel met keukenmachine te blenderen in koude geconcentreerd suikerwateroplossing en daarna de ( bijen)was te scheiden,door het hele mengsel te zeven . eerst grof en dan nog eens fijn . Zodat ik het suikerwaterprut kan terugvoeren aan het zelfde volk!

heeft iemand een ander idee, hoe ik dit het beste kan doen ?
Wat een energie verspilling voor mijn bijen , ik schaam me diep, dat ik mensch ben :oops: :oops: :roll:
groeten uit Nat DEN HAAG :be9:
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jaap v.Popering » zo 30 jul 2017, 12:32

Ik zou het opgeslagen stuifmeel afschrapen . Ik ga er van uit dat de sjoemelwas ( kunstraat ) in het midden zit , laten zitten .
Het afschraapsel ( was en stuifmeel ) een papje van maken ( zoals suikerdeeg ) en als suikerdeeg in je volk aanbieden .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten