Opbrengst was

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 09 feb 2017, 23:19

Ik kan het niet mathematisch bewijzen, maar ik denk dat bijen net als mensen voor de easy way kiezen en dit door was af te knagen van waswafels en deze te recupereren voor de bouw van (een deel van) de celwanden.
Ja dat doen ze. Ze recupereren was overal en nergens vandaan.
JP

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door joselito » vr 10 feb 2017, 09:03

johan schreef: Ik kan het niet mathematisch bewijzen, maar ik denk dat bijen net als mensen voor de easy way kiezen en dit door was af te knagen van waswafels en deze te recupereren voor de bouw van (een deel van) de celwanden.
Als je gekleurde was gebruikt zie je dat ze een gedeelte van de cellen van de raat optrekken uit de waswafel. Ze knagen het niet echt af, maar verwarmen het en kneden het in de juiste vorm. De rest van de cel bouwen ze dan uit met zelf geproduceerde was.
mijn gevoel zegt me dat natuurbouw toch meer was opbrengt dan wanneer bijen vertrekken vanuit waswafels.
Mijn gevoel zegt me dat er niet veel verschil gaat zijn na aftrek van het gewicht van de waswafel :)
Daarom dat ik dit eens wil proberen

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door Kroese » vr 10 feb 2017, 12:23

Alex Mönch schreef:bijen kunnen was knagen en ergens anders weer gebruiken in tijden van schaarste.
bij een overvloed aan nectar doen ze dat niet en kun je een paar uur later al de uitbouw op de intakte kunstraat zien.
Je kunt het zien, dat ze was van elders ook gebruiken in de fotos van mijn raatjes.
Ik snij wel eens oude raat uit, en laat tegen de bovenlat wel eens een mm staan. (luie imker, hoef ik geen strookje te smelten :dance: )
Die was restanten zie je dan in de verkleuring terug in de bouw er onder.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door m.kolsters. » vr 10 feb 2017, 16:12

Bijen kunnen harder bijten dan steken, hoe dikker de was wafel hoe minder zweten.
Als je er 1 kg. in hangt haal je het er ook weer uit, zelfs harde propolis knagen ze nog fijn als stuifmeel.( zie foto hier langs )
Tinus Kolsters

De Woldimker
Berichten: 119
Lid geworden op: di 08 mar 2011, 17:49
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Steenwijkerwold
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door De Woldimker » ma 23 apr 2018, 17:58

Ter informatie
Had zaterdag 92 bebroede honingkamer ramen in de stoomwassmelter
Ik haalde er pressies 4000 gram mooie was uit
Er was 92 x42 gram = 3864 gram aan was ingegaan
Ik wilde al lang een proef nemen om de overgebleven cocons uit te koken , en te zien wat er nog aan rest was uit zou komen
Na dit gedaan te hebben hield ik hier nog 370 gram was van over , wat mijzelf een beetje tegen viel.
Is dit een beetje de normale opbrengst van bebroede ramen ??

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten