Opbrengst was

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door joselito » wo 11 jan 2017, 13:37

resultaat :)
Bijlagen
DSCN0124.JPG

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door joselito » vr 13 jan 2017, 14:11

Ik heb een inmaakketel op de kop kunnen tikken. Daar heb ik nu een binnenketel in gemaakt zodat ik de was au bain marie kan warm houden.
Dit maakt het gieten eenvoudiger, de temperatuur is nu beter onder controle te houden.
Nu nog een vloeistofthermometer vinden om in de was te hangen en dan is het klaar.
Bijlagen
DSCN0135.JPG
DSCN0136.JPG
DSCN0138.JPG

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door joselito » do 09 feb 2017, 15:18

Een aantal honingraampjes gemaakt met enkel een streepje was. Op die manier wil ik zien of er veel verschil is in wasopbrengst tussen natuurbouw en was vertrekkende van een waswafel.
Later kan ik dan deze raampjes met honing misschien verkopen als raathoning.
Bijlagen
DSCN0288.JPG

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door Alex Mönch » do 09 feb 2017, 18:14

Natuurbouw heeft altijd een lager wasopbrengst dan een raampje met kunstraat....kunstraat is immers dikker.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door tomer » do 09 feb 2017, 18:44

Alex Mönch schreef:Natuurbouw heeft altijd een lager wasopbrengst dan een raampje met kunstraat....kunstraat is immers dikker.
Ook al is natuurbouw minder dik, de opbrengst zal toch wel meer zijn, want je steekt er geen vel kunstraat in: dus ze moeten dus alles bouwen.
Als je vertrekt met een waswafel moet je bij het berekenen van de opbrengst ook een waswafel aftrekken... Er komt dan niet zoveel was bij.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door joselito » do 09 feb 2017, 19:57

tomer schreef:Ook al is natuurbouw minder dik, de opbrengst zal toch wel meer zijn, want je steekt er geen vel kunstraat in: dus ze moeten dus alles bouwen.Als je vertrekt met een waswafel moet je bij het berekenen van de opbrengst ook een waswafel aftrekken.
uitgebouwd raampje weegt 240 gram
leeg raampje weegt 121 gram, dus 119 gram was.
wasraat nodig voor één raampje is 42 gram.
zie voorgaande bijdrage

Met waswafel kwam er bij dit raampje 77 gram bij
In een bijdrage van Kroese was de opbrengst tussen de 20 en 74 gram zonder waswafel.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door Kroese » do 09 feb 2017, 20:50

joselito schreef: In een bijdrage van Kroese was de opbrengst tussen de 20 en 74 gram zonder waswafel.
Zie:
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 40#p205572

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door Alex Mönch » do 09 feb 2017, 22:28

tomer schreef:
Alex Mönch schreef:Natuurbouw heeft altijd een lager wasopbrengst dan een raampje met kunstraat....kunstraat is immers dikker.
Ook al is natuurbouw minder dik, de opbrengst zal toch wel meer zijn, want je steekt er geen vel kunstraat in: dus ze moeten dus alles bouwen.
Als je vertrekt met een waswafel moet je bij het berekenen van de opbrengst ook een waswafel aftrekken... Er komt dan niet zoveel was bij.

Dan moet je de vraag anders stellen. :D
Wanneer je het gewicht van het kunstraat er af trekt,is het verschil in gewicht natuurlijk de dunne cel bodempjes dat de bijen zelf gebouwd hebben bij natuurbouw.
De celwanden zijn kwa dikte hetzelfde dus het verschil zit hem alleen in de cel bodems(mist de ramen even ver zijn uitgebouwd)
Dat is het voordeel van kunstraat.... het was zweten en het werk om de celbodempjes te bouwen is al voor ze gedaan.Ze hoeven alleen nog maar de wanden te bouwen.

Ook hangt het er vanaf of de ramen gebouwd en verzegeld worden tijdens een zware dracht of een matige dracht....spekramen zullen meer was opleveren.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door johan » do 09 feb 2017, 23:00

Alex Mönch schreef: De celwanden zijn kwa dikte hetzelfde dus het verschil zit hem alleen in de cel bodems(mist de ramen even ver zijn uitgebouwd)
Dat is het voordeel van kunstraat.... het was zweten en het werk om de celbodempjes te bouwen is al voor ze gedaan.Ze hoeven alleen nog maar de wanden te bouwen.

Ook hangt het er vanaf of de ramen gebouwd en verzegeld worden tijdens een zware dracht of een matige dracht....spekramen zullen meer was opleveren.
Ik kan het niet mathematisch bewijzen, maar ik denk dat bijen net als mensen voor de easy way kiezen en dit door was af te knagen van waswafels en deze te recupereren voor de bouw van (een deel van) de celwanden.
Maw: mijn gevoel zegt me dat natuurbouw toch meer was opbrengt dan wanneer bijen vertrekken vanuit waswafels.
En spekramen: het resultaat is een raam minder per hoogsel (10 ipv 11 of 9 ipv 10, Maw ongeveer 10% minder ramen). Ik betwijfel of de spekramen effectief meer dan 10% zwaarder (aan was) zijn dan gewoon uitgebouwde ramen.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door Alex Mönch » do 09 feb 2017, 23:18

bijen kunnen was knagen en ergens anders weer gebruiken in tijden van schaarste.
bij een overvloed aan nectar doen ze dat niet en kun je een paar uur later al de uitbouw op de intakte kunstraat zien.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten