Opbrengst was

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door joselito » za 05 nov 2016, 10:21

Thyas schreef:Voorheen was het een kliederboel, deze zomer heb ik een RVS trechter met rooster gekocht die precies op een Segeberger (en waarschijnlijk menig andere kast) past en een stoomapparaat.
Thyas, waar kun je een dergelijke trechter kopen? Het lijkt me een zeer handig ding als je niet te veel kasten hebt.

H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door H.J.Booij » za 05 nov 2016, 18:13

Vraag:
Maken jullie zelf de nieuwe wasraten of zo niet aan wie besteed je dit uit en wat kost zoiets?


Hilko

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door Gerard Boswinkel » di 08 nov 2016, 19:54

Hoi Hilko,

Ik maak mijn kunstraat zelf. Ik heb de kunstraatpers in Duitsland gekocht bij Rettig (zie website)

http://www.imkereibedarf-rettig.de/start.htm

Groeten................

Gerard Boswinkel

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door joselito » do 15 dec 2016, 13:30

Gerard Boswinkel schreef: Als dit dan vaker gebeurt zoals bij jou als je de was 'oneindig' blijft recyclen, dan komt er een moment dat de concentratie van het bestrijdingsmiddel boven de 1mg/ kg was komt en dat is de concentratie waarbij het bestrijdingsmiddel van de was weer naar de honing migreert.
Onlangs ben ik naar een voordracht van Pia Aumeier geweest. Zij laat om de twee jaar haar was controleren in Hohenheim. Zij werkt al 20 jaar met enkel mierenzuur en oxaalzuur. Geen enkel residu kon de laatste maal gemeten worden in de was dus alles bevond zich onder het minimum meetbare.
Dus volgens haar heeft een open waskringloop geen enkele zin als je zelf geen chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt
Bovendien, Gerard, doe je al aan was vernieuwing zonder dat je het zelf wil. Bij geller kwamen ze vroeger de afval van de raten halen en met chemische middelen werd de overgebleven was er nog uitgehaald en gebruikt voor schoensmeer. Daaruit bleek dat we maar tussen de 50 en 70% van de was kunnen recupereren uit oude ramen, de overige was blijft aan de cocons kleven.

Camilio
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 28 nov 2016, 07:20
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door Camilio » vr 16 dec 2016, 11:25

joselito schreef:
Gerard Boswinkel schreef: Als dit dan vaker gebeurt zoals bij jou als je de was 'oneindig' blijft recyclen, dan komt er een moment dat de concentratie van het bestrijdingsmiddel boven de 1mg/ kg was komt en dat is de concentratie waarbij het bestrijdingsmiddel van de was weer naar de honing migreert.
Onlangs ben ik naar een voordracht van Pia Aumeier geweest. Zij laat om de twee jaar haar was controleren in Hohenheim. Zij werkt al 20 jaar met enkel mierenzuur en oxaalzuur. Geen enkel residu kon de laatste maal gemeten worden in de was dus alles bevond zich onder het minimum meetbare.
Dus volgens haar heeft een open waskringloop geen enkele zin als je zelf geen chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt
Bovendien, Gerard, doe je al aan was vernieuwing zonder dat je het zelf wil.
Op wat heeft ze dit allemaal laten testen? Kan mij voorstellen dat er ook middelen in de kast komen waarbij niet de imker verantwoordelijk is, maar de bij zelf.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door joselito » vr 16 dec 2016, 16:00

Camilio schreef:Kan mij voorstellen dat er ook middelen in de kast komen waarbij niet de imker verantwoordelijk is, maar de bij zelf.
Dat is waarschijnlijk het geval maar het gaat zo weinig over in de was dat het niet meetbaar is.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door joselito » di 10 jan 2017, 12:11

Vandaag heb ik een aantal waskaarsen die ik ooit gemaakt had terug gesmolten. Volgens mij is bijenwas te kostbaar om zomaar te verbranden :)
Bijenwas is zoals vet. Dus zoals je het vet in een frietketel kan opwarmen zo kan dat ook met bijenwas. De enigste voorwaarde is dat de bijenwas kurkdroog is. Zelfs een paar druppels water betekenen gevaar. Bij het smelten gaat namelijk het water naar beneden en eenmaal boven de 100° begint dat de koken en vormt stoom. Maar als de was droog is smelt hij gewoon en kan je zonder problemen de was verwarmen tot 160°zonder gevaar voor verbranding van de was. Dit is trouwens een methode om de was te ontsmetten in geval van vuilbroed.
Na het verwarmen had de was hier een temperatuur van 120°.Eenmaal de was onder de 100° heb ik hem in een conische emmer gegoten en heb er dan kokend regenwater aan toegevoegd. Dit vergemakkelijkt het om de blok er later uit te krijgen. Hier oppassen dat de was zeker niet meer is dan 100°als je dit doet. Anders begint het water in de was te koken en begint het hele zaakje te schuimen en misschien over te lopen. (net zoals een frietketel)
Dus als je wasraat wil gieten ben je snel vertrokken op deze manier. Al de rompslomp om de wasblokken au bain marie te smelten duurt veel te lang en is overbodig. Om de was tijdens het gieten op temperatuur te houden is het wel nodig om dit au bain marie te doen.
Dus was kan men snel smelten in een ketel op een vuur maar de was moet kurkdroog zijn.
Pas nadat de was minder dan 100° is wordt hij overgegoten en kan men er eventueel kokend water aan toevoegen
Bijlagen
003.JPG
005.JPG
007.JPG

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door m.kolsters. » di 10 jan 2017, 14:31

Bijen was altijd met water zuiver koken, niet zo op het vuur zetten dan kom er een donkere brand kleur aan de was. Zie je pan.
Tinus Kolsters

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door joselito » di 10 jan 2017, 20:58

m.kolsters. schreef: Zie je pan.
Ik begrijp ik niet wat je daarmee bedoelt. In ieder geval verkleurt de was niet op die manier. Als je de pan op het vuur zet kan je eventueel het vuur klein draaien tot je onderaan vloeibare was hebt. Dan kan je het vuur groot zetten. De was zal pas verkleuren als je de was langere tijd boven 180° verhit.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door m.kolsters. » wo 11 jan 2017, 11:56

Gewoon een monster voor het begin nemen en na enkele keren koken 80 gr. monster er bij houden.
Tinus Kolsters

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten