Opbrengst was

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door ErikS » do 06 okt 2016, 13:56

joselito schreef:
Gerard Boswinkel schreef: Voor het maken van mijn eigen kunstraat, houd ik de zegelwas en de was die verkrijg uit de darrenbroedramen apart. Deze was gebruik ik uitsluitend voor het maken van de kunstraat voor de honingkamers. De was die ik win bij het omsmelten van de honingkamerramen, gebruik ik voor het de kunstraat van de broedkamerramen. De was die ik win uit de broedkamerramen verlaten mijn imkerij.
Dit is inderdaad een tijdje in de mode geweest, vooral toen ze nog overal werkten met allerhande bestrijdingsmiddelen tegen Varroa. Vooral de pyrethroïden (apistan, klartan, bayvarol) vormden een probleem omdat ze niet meer uit de was verwijderd konden worden en door het voortdurend gebruik bouwden de residuen zich dus snel op. Ook etherische oliën bv uit apivar kunnen geuren achterlaten in de was.
Als er enkel met oxaalzuur of mierenzuur behandeld wordt krijg je op die manier geen residuen of smaakstoffen in de was en is deze maatregel niet nodig.
helder, maar voor imkers die uitgesmolten was hebben met nog een deel verontreinigde was met parafine of wat dan ook is het een goed werking principe om de eigen bijenwas systematisch "op te schonen".

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door Gerard Boswinkel » zo 09 okt 2016, 12:54

Hoi Joselito,

Ik ben het niet eens met hetgeen jij stelt dat het scheiden van de verschillende soorten was een modeverschijnsel zou zijn. Om de was 'zo schoon' mogelijk te houden, is zo'n open waskringloop echt nog wel nodig. Naast de 'hard chemische' bestrijdingsmiddelen voor de varroabestrijding, zullen ook de chemische bestrijdingsmiddelen uit de landbouw zich accumuleren in de was. Kijk de onderzoeken die de afgelopen jaren gedaan zijn er maar op na. Dus als je reist naar koolzaad of het fruit, is een open waskringloop zeker aan te raden.

Ook de imkers die niet naar de cultuurgewassen reizen is een open kringloop aan te raden. De chemische stoffen die zich bevinden in de verontreinigde lucht (denk aan uitlaatgassen etc.) zullen via de honing naar de was migreren en accumuleren ook. Ik blijf erbij dat een open waskringloop voor hele schone was voor ons imkers heel belangrijk blijft.

Nog een vraagje van mij aan jou. Heb je de link die ik aan mijn reactie heb toegevoegd gelezen? De site 'Die Honigmacher' is opgesteld door de 'Landwirtschaftskammer Nordrheinland Westfalen'. Dit is het voorlichtingsbureau voor de imkers van dit Bundesland. Zij adviseren, om tot een kwalitatief hoogwaardige honing te komen, om 20 tot 30% van de gewonnen was uit de kringloop te halen. Niks modeverschijnsel dus!!!!

Groeten...................

Gerard

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door joselito » di 18 okt 2016, 19:26

Gerard Boswinkel schreef:Ik ben het niet eens met hetgeen jij stelt dat het scheiden van de verschillende soorten was een modeverschijnsel zou zijn. Om de was 'zo schoon' mogelijk te houden, is zo'n open waskringloop echt nog wel nodig.
Nog een vraagje van mij aan jou. Heb je de link die ik aan mijn reactie heb toegevoegd gelezen? De site 'Die Honigmacher' is opgesteld door de 'Landwirtschaftskammer Nordrheinland Westfalen'.
Wel, het was een methode om te vermijden dat dat er residuen uit de was in de honing kwamen. Deze residuen kwamen in de eerste plaats van de middelen door de imker zelf gebruikt. Vooral het jaren lang gebruik van Apistan was een probleem. De residuen hoopten zich op en konden met niets verwijderd worden uit de was. Het zijn middelen die zich binden aan vet, dus was, en gaan daarom niet over naar de honing. Maar de kleine wasdeeltjes in de honing vormden wel een probleem. Daarom kwamen sommige imkers op het idee van de gescheiden waskringloop.
Als je eigen was gebruikt en de bijen niet behandeld met middelen die residuen achterlaten is dat niet nodig. Als de bijen al in contact komen met giften buiten de kast zullen de meeste de kast niet meer halen. Bovendien kan een residu dat zich bind aan vet niet overgaan naar honing omdat enkel watergebonden residuen dat kunnen.

Ja, ik heb het artikel gelezen.
Dies gilt ins Besondere für chemische Wirkstoffe der Gruppen organische Phosphorsäureester und Pyrethroide. Auch ätherische Öle können sich im Wachs länger halten und im Geschmack bzw. Geruch des Honigs später als Spur bemerkbar machen.
Phosphorsäureester komt oa uit perizin, jarenlang aanbevolen en gebruikt in Duitsland.
Pyrethroide komt oa uit klartan, apistan, bayvarol etc.
ätherische Öle komen voornamelijk uit middelen op basis van thymol

Nogmaals, de ergste vervuilers van de was zijn of waren de imkers zelf.
Als je dat alles niet gebruikt heeft het weinig zin om die gescheiden kringloop toe te passen.
Vele imkers zouden al tevreden zijn met hun eigen kringloop.
Het zou vele malen beter zijn als wat er momenteel op de markt is.

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door Gerard Boswinkel » di 18 okt 2016, 22:31

Hoi Joselito,
Wat je schrijft is waar, de hard chemische varroa-bestrijdingsmiddelen die worden toegepast worden veel teruggevonden in was. Je vergeet er nog één te noemen en dat zijn de afbraakproducten van Amitraz.

Vorig jaar een presentatie gehoord van jullie professor De Graaf. Die hield een verhaal over was en toonde een overzicht met de chemische stoffen die hij allemaal in was gevonden heeft. Daar waren naast de door jou genoemde varroa-bestrijdingsmiddelen ook chemische gewasbeschermingsmiddelen bij. Daarnaast stond dit jaar een artikel in het Duitse Bienenjournal dat de aanwezigheid van gewasbeschermingsmiddelen in Duitse koolzaadhoning beschreef. Deze concentratie was zeker niet nul te noemen. Dit betekent ook dat deze stoffen in de bijenwas zullen migreren.

Verder blijkt uit onderzoek van Dr. Wallner dat wanneer de hoeveelheid bestrijdingsmiddel in de was de 1 mg/kg overstijgt, het bestrijdingsmiddel weer van de was naar de honing migreert. Dit is dus in tegenspraak met hetgeen jij beweert door te schrijven dat wanneer de stof zich aan was bindt, het niet meer in de honing komt. De stof bindt zich niet aan de was maar 'lost' eigenlijk gewoon op in de was en kan er dus net zo makkelijk weer uit komen als het erin gegaan is. Dus zorg je ervoor dat de hoeveelheid van welk bestrijdingsmiddel dan ook de grenswaarde van 1 mg/kg niet overstijgt, draag je zorg voor een hogere kwaliteit van je honing. Eén van de mogelijkheden daartoe is een open waskringloop te gebruiken.

Verder schrijf je:
Vele imkers zouden al tevreden zijn met hun eigen kringloop.Het zou vele malen beter zijn als wat er momenteel op de markt is.
Dit ben ik met je eens en het is tegelijkertijd zaak om steeds te verbeteren. Dat kun je dus doen door van een gesloten waskringloop over te schakelen naar een open waskringloop. Dit zet meer zoden aan de dijk dan al die onzinnige honingkeuringen die alleen de kwaliteit van de pot keuren en nauwelijks de inhoud.

Groeten.................

Gerard

Het zou vele malen beter zijn als wat er momenteel op de markt is.[/quote]

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 18 okt 2016, 22:50

Dit ben ik met je eens en het is tegelijkertijd zaak om steeds te verbeteren. Dat kun je dus doen door van een gesloten waskringloop over te schakelen naar een open waskringloop. Dit zet meer zoden aan de dijk dan al die onzinnige honingkeuringen die alleen de kwaliteit van de pot keuren en nauwelijks de inhoud.
Ik denk dat sommigen niet blij met deze opmerking zijn. Een uiterlijke keuring (en ook op smaak) is ook een keuring wat mij betreft en dient wel een doel: de juiste verzorging en presentatie van een product

Maar ben het met je eens. Er is van alles getest en onderzocht (gemiddeldes) maar dat zegt helemaal niets over de inhoud van je eigen product. Er zijn hier wel mogelijkheden op dit gebied, maar zei het op beperkte schaal. Zo staan Belgische imkers die hun honing verkopen onder toezicht van het FAVV. Hun honing KAN worden getest.
JP

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door joselito » wo 19 okt 2016, 09:50

Gerard Boswinkel schreef:bij. Daarnaast stond dit jaar een artikel in het Duitse Bienenjournal dat de aanwezigheid van gewasbeschermingsmiddelen in Duitse koolzaadhoning beschreef. Deze concentratie was zeker niet nul te noemen.
Dat kan wel zijn, maar dan zijn deze middelen rechtstreeks via de nectar in de honing terecht gekomen en niet via de was.
Als residuen gemakkelijk konden migreren van was naar honing dan zou het eenvoudig zijn. Je hoeft dan enkel de was een aantal malen te koken in water en het merendeel van de residuen zou zich dan na afkoeling in het water bevinden. Helaas werkt het zo niet. Daarom dat ze residu vrije was uit Afrika moeten importeren. De eenmaal aanwezige residuen kunnen nu eenmaal niet meer verwijderd worden zonder de was te beschadigen. Het voordeel is wel dat ze niet of toch zeer moeilijk overgaan in de honing. Enkel bij een hoog gehalte aan residuen vormen de wasdeeltjes een probleem. Maar die zul je nooit bereiken enkel door wat de bijen verzamelen.
Enkel met bepaalde bruggen kan je vet oplossen in water. Alcohol is er zo een. Propolis kan je niet oplossen in water. Maar als je het eerst oplost in alcohol, dan kan je de druppels achteraf wel oplossen in water.
Dus nogmaals, als je enkel middelen gebruikt die geen residuen achterlaten kun je je eigen was rustig terug gebruiken zonder het minste gevaar dat er iets via de was in de honing terecht komt.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door imker Marinus » do 20 okt 2016, 17:47

Gerard Boswinkel schreef:Beste wassmelters,

In de bijdragen die ik hier lees, merk ik op dat jullie zowel zegelwas, honingkamerwas als broedkamerwas gebruiken om nieuwe kunstraat te gieten. Begrijp ik nou goed dat jullie geen open waskringloop hebben? Of zoals de chemische procestechnologen zo'n systeem beschrijven als 'feed and bleed systeem;
Voor het maken van mijn eigen kunstraat, houd ik de zegelwas en de was die verkrijg uit de darrenbroedramen die apart. Deze was gebruik ik uitsluitend voor het maken van de kunstraat voor de honingkamers. De was die ik win bij het omsmelten van de honingkamerramen, gebruik ik voor het de kunstraat van de broedkamerramen. De was die ik win uit de broedkamerramen verlaten mijn imkerij. Een verdere uitleg en waarom een open waskringloop nodig is vind je in onderstaande link:
Heel interessant, ik kan mij wel vinden in het idee. Maar wat betreft de was die gewonnen wordt uit de broedkamerramen heb ik een vraag. Hoe voorkomen wij als imkers dat die was bij andere imkers terecht komt? Wanneer we die was niet goed genoeg vinden voor onze eigen bijen, dan is die was ook niet goed genoeg voor die van anderen. Hoe voorkom je dan dat andere imkers die was toch, onwetend, in handen krijgen? Is het niet beter er dan kaarsen van te maken ofzo? Of de was verkopen met de boodschap dat het niet de bedoeling is dat de was weer de kasten in gaat?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door tomer » vr 21 okt 2016, 12:46

imker Marinus schreef:
Gerard Boswinkel schreef: De was die ik win uit de broedkamerramen verlaten mijn imkerij.
Hoe voorkomen wij als imkers dat die was bij andere imkers terecht komt? Wanneer we die was niet goed genoeg vinden voor onze eigen bijen, dan is die was ook niet goed genoeg voor die van anderen. Hoe voorkom je dan dat andere imkers die was toch, onwetend, in handen krijgen? Is het niet beter er dan kaarsen van te maken ofzo? Of de was verkopen met de boodschap dat het niet de bedoeling is dat de was weer de kasten in gaat?
Goeie opmerking...En hoe voorkom je dat er van de was bedoeld voor kaarsen toch geen kunstraat wordt gemaakt?
Misschien alles naar China sturen?

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door Gerard Boswinkel » zo 23 okt 2016, 20:56

Hoi wassmelters,

Joselito schrijft:
Dat kan wel zijn, maar dan zijn deze middelen rechtstreeks via de nectar in de honing terecht gekomen en niet via de was.
Klopt, het is alleen zo dat als er gewasbestrijdingsmiddelen in de honing zit, deze in de tijd tussen verzamelen en slingeren, van de honing in de was migreren. Als dit dan vaker gebeurt zoals bij jou als je de was 'oneindig' blijft recyclen, dan komt er een moment dat de concentratie van het bestrijdingsmiddel boven de 1mg/ kg was komt en dat is de concentratie waarbij het bestrijdingsmiddel van de was weer naar de honing migreert.
Deze concentratie van 1 mg/ kg was komt uit een onderzoek van Dr. Klaus Wallner (universiteit Hohenheim). Onderstaande presentatie heb ik op internet gevonden. Even goed kijken naar de voorlaatste dia, daar laat hij het moderne wasmanagement zien!!!

https://bienenkunde.uni-hohenheim.de/up ... taende.pdf

Verder nog:
Het voordeel is wel dat ze niet of toch zeer moeilijk overgaan in de honing.
Was het maar zo'n feest. Bij een bepaalde drempelwaarde in de was zal een deel weer naar de honing migreren (zie ook bovenstaande link).
Enkel bij een hoog gehalte aan residuen vormen de wasdeeltjes een probleem. Maar die zul je nooit bereiken enkel door wat de bijen verzamelen.
Ook dit klopt niet, zoals in de gelinkte presentatie te lezen is.
Dus nogmaals, als je enkel middelen gebruikt die geen residuen achterlaten kun je je eigen was rustig terug gebruiken zonder het minste gevaar dat er iets via de was in de honing terecht komt.
De presentatie van Dr. Wallner laat duidelijk zien dat wat jij hier schrijft niet in overeenstemming is met de werkelijkheid :naughty: .

Imker Marinus schrijft:
Hoe voorkom je dan dat andere imkers die was toch, onwetend, in handen krijgen? Is het niet beter er dan kaarsen van te maken ofzo?
Mijn ervaring is dat de hoeveelheid was die je uit de broedkamers kunt winnen, veel minder is dan hetgeen je uit de honingkamers en van de zegelwas wint. Dit komt door de poppenhuidjes waarin veel was achterblijft. Van de 'broedkamerwas' maak ik een paar kaarsen die ik zelf opbrand gedurende de winter. Dit wordt ook zo geadviseerd door Paul Jungels in een artikel van hem over zijn open waskringloop.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Opbrengst was

Bericht door joselito » ma 24 okt 2016, 10:36

Gerard Boswinkel schreef: Klopt, het is alleen zo dat als er gewasbestrijdingsmiddelen in de honing zit, deze in de tijd tussen verzamelen en slingeren, van de honing in de was migreren. Als dit dan vaker gebeurt zoals bij jou als je de was 'oneindig' blijft recyclen, dan komt er een moment dat de concentratie van het bestrijdingsmiddel boven de 1mg/ kg was komt en dat is de concentratie waarbij het bestrijdingsmiddel van de was weer naar de honing migreert.
Als dat zo zou zijn, dat de bestrijdingsmiddelen van de honing in de was migreren, dan kan je de was van je honingzolders en zelfs de zegelwas niet gebruiken. Die moeten dan ook verontreinigd zijn.
Bovendien blijf ik mijn was niet eeuwig recyclen zoals je het noemt. De voorraad groeit namelijk jaarlijks aan. En een paar maal heb ik al blokken was verkocht voor het maken van hand- en gezichtscrème's.
Door het toepassen van de volledige broedafname gaat de aangroei zelfs nog sneller. En ik ben overtuigd dat ook de was van de broedbakken van een kwaliteit en zuiverheid is, die je nergens als wasraat kan kopen.(toch niet in landen waar ze varroa hebben) Hier zijn namelijk al meer dan 20 jaar geen chemische producten meer gebruikt, voor de varroa bestrijding enkel Oxaalzuur (ook niet voor de bestrijding van wasmot)
Want nogmaals, bijna alle residuen in de was zijn daar gekomen met de hulp van de imker zelf.
Helaas geeft Dr. Klaus Wallner geen tabellen om dat te staven.
Dit wordt ook zo geadviseerd door Paul Jungels in een artikel van hem over zijn open waskringloop.
Hier heb ik hem zo een 25 jaar geleden over bezig gehoord, samen met zijn vriend Jos Guth.
De bedoeling was om bijen te kunnen behandelen met fluvalinaat (apistan )na de honingoogst. De honingzolders werden dan verwijderd en de behandeling werd toegepast. De was van de broedramen werd dan later uit de kringloop genomen wegens mogelijke residues.
Enkel de was van de honingzolders en de zegelwas die niet in direct contact gekomen waren met de strips werd gebruikt voor het maken van waswafels.

En of die mensen ook zo vriendelijk waren om de (vervuilde) was niet terug in het circuit te brengen en er enkel kaarsen van te maken, waarschijnlijk wel :be7:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten