inwinteringsgewicht miniplus

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Lorenz
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 05 okt 2012, 23:48
Contacteer:

inwinteringsgewicht miniplus

Bericht door Lorenz » wo 28 sep 2016, 20:30

Hallo iedereen,

Ik heb momenteel 8 minipluskastjes die ik aan het inwinteren ben. Aangezien ik vorige winter een minipluskastje heb verloren wegens een gebrek aan voer wil ik dit komende winter voorkomen.
Ik weeg dus alle miniplussen om te weten hoeveel voer er in zit.
Mijn miniplussen zijn als volgt opgebouwd: bodem, 3 rompen met uitgebouwde ramen, voederbak en dak. Alles is in isomo (kastjes van Stehr).
Nu is mijn vraag: hoeveel zou zo een miniplus moeten wegen voor de winter?
Momenteel zit ik op zo'n 16 à 17 kg gemiddeld. De lichtste kast weegt 15, de zwaarste 20. Een lege kast (idem van opbouw maar met niet-uitgebouwde ramen) weegt zes kilo.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: inwinteringsgewicht miniplus

Bericht door joselito » wo 28 sep 2016, 20:39

Lorenz schreef: Een lege kast (idem van opbouw maar met niet-uitgebouwde ramen) weegt zes kilo.
Daar ben je niet veel mee. Je zou eens een kast in die samenstelling moeten wegen met bijen en broed en bijna geen eten. Dat geeft al meer houvast.
Drie mini plus rompjes op elkaar komt overeen met 4.5 dadant blatt broedramen, dus een achttal kilo voedsel is voldoende.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: inwinteringsgewicht miniplus

Bericht door ErikS » do 29 sep 2016, 10:29

Ik hou zelf aan voor 2 bakken MP aan volk een bak gevuld met voedsel. is ruwweg de 8 kilo die joselito aangeeft. Die bak betekent eigenlijk 6 ramen vol voer. Die 6 ramen mogen verdeeld zijn in het volk uiteraard, hoeft geen complete bak te zijn.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: inwinteringsgewicht miniplus

Bericht door Dirk Blanken » do 29 sep 2016, 19:22

Een mini-plus bakje kan maximaal zo'n 5.5 kg bevatten.
Een mini-plus raampje heeft een klein beetje minder dan de helft van een simplex raam aan oppervlakte.

Ik ga altijd uit van het gegeven dat de helft van de ruimte uit wintervoer moet bestaan dan moet je de volkjes op minimaal 3 bakjes en liever 4 bakjes overwinteren.
3 bakjes krijgen bij mij zo'n 8 kg en 4 bakjes 11 á 12 kg.
Als er niet geroofd wordt(vlieggaatjes klein houden)dan is dit ruim voldoende.

Zoals elke kast moet je voor het inwinteren de kast voor de laatste keer controleren dan schat je de voorrraad en geef ze de rest die nodig is.
Als je wilt wegen is het ook een schatting want de hoeveelheid broed en stuifmeel en voer weet je dan niet precies.

Als ik ze in het voorjaar overzet in segeberger is er nog ruimschoots voer over maar wel vaak nat(condens).
Maar de volkjes zijn OK.
Ik kan ze dan naar groter overzetten ev. naar een 6 ramer of naar een 11 ramer.
Daar heb ik bakken voor gemaakt die passen op de 6 ramers en segeberger 11 ramers daartussen zit een soort uitlaat met een moerroostertje.
Na ongeveer 4 weken sla ik alles af in de grotere bak.
Het voer wordt weer gebruikt in de nieuwe op te zetten Mini-plus kastjes.

Dirk.
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten