zoveelste advies welke dadant

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
ruspek
Berichten:42
Lid geworden op:di 05 jan 2016, 09:05
Imker sinds:2016
Aantal volken:0
Contacteer:
zoveelste advies welke dadant

Bericht door ruspek » zo 16 okt 2016, 10:21

Hoi allemaal,

ik heb al gezocht en ook wel wat gevonden.
maar toch nog even advies voor ik de kasten ga bestellen.

Welke Dadant is de beste?
De Blatt of de Modified?
Bij de Blatt passen de mini-plus (handig voor koningineteelt, al ben ik daar nog lang niet aan toe, denk ik)
De Buckfastvereniging op Ameland gebruikt juist weer Modified........

maten raampjes verschillen 1,5 cm, waarbij de blatt hoger zijn.
Is mijn boeren logica dat de raampjes van een modiied (voor nood) wel in blatt passen maar niet andersom??
In mijn omgeving wordt vooral gewerkt met spaarkast formaat, en uitruilen van materialen ben ik sowieso geen voorstander van.

graag advies

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: zoveelste advies welke dadant

Bericht door Hans van der Post. » zo 16 okt 2016, 11:54

Citaat: In mijn omgeving wordt vooral gewerkt met spaarkast formaat, en uitruilen van materialen ben ik sowieso geen voorstander van.

Begrijp dat je op het punt staat om met het bijenhouden te beginnen?
Zou dan toch overwegen om dan met de simplex maat (spaarkast) aan te schaffen.
Je kun ook een hoger raam gaan gebruiken is handig in gebruik de DU HO KA (simplex)= afkorting van dubbele honing kamer
Dit raam past in een broedbak met een hoogte van 29 cm.
De broedbak zijn twee honingkamers simplex hoogte.
Als je de raam hoogte niet bevalt het je twee simplex honingkamers extra. :be2:

Een broedbak nakijken is erg handig
!Hans.

ruspek
Berichten:42
Lid geworden op:di 05 jan 2016, 09:05
Imker sinds:2016
Aantal volken:0
Contacteer:

Re: zoveelste advies welke dadant

Bericht door ruspek » zo 16 okt 2016, 15:50

Hoi

Ik heb nu een jaar bijen. Afgelopen jaar spaarkast van vereniging kunnen lenen.
Ook op de cursus spaarkast.
Ik vind t ondingen.
Bak erop, bak eraf. In seizoen twee bakken doorkijken. Veel handelingen en daardoor verhoogde verstoring van t volk.
Ik wil dus op 1 bak imkeren. Vandaar de keuze voor Dadant.
Ik begrijp ook niet hoe het komt dat in nl zoveel met spaarkassen wordt gewerkt.
Lijkt wel iets van commerciële doelstelling.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: zoveelste advies welke dadant

Bericht door Hans van der Post. » zo 16 okt 2016, 17:09

Even de geschiedenis lezen er is maar een soort spaarkast. (1953)
In Nederland is het simpel - spaarkast, spaarkast tot voor 15 jaar geleden.
De reden dat ik duhoka gebruik(sinds 1983) is omdat je maar een broedbak na hoeft te kijken en ik al mijn kastmateriaal (spaarkast) kon blijven gebruiken. Onze zuidelijke imkervrienden hebben nog veel meer soorten kasten raammaten.
Het gekke is dat bijenvolken zich niks aantrekken van al die soorten ze leven en bouwen overal in. :whistle:
!Hans.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten:398
Lid geworden op:zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: zoveelste advies welke dadant

Bericht door gijs.v » ma 17 okt 2016, 06:58

De kasten zijn ook ze ontworpen on er mee te kunnen reizen.

Je kan ook altijd een golzkast overwegen of zelf wat knutselen. Bij wijze van experiment heb ik simplex 21raams kast gemaakt. Is alleen nog niet bevolkt.

Je kan ook broed en honingkamer op elkaar laten staan, en combiramen gebruiken. Maar die zijn mij afgeraden door een ervaren imker. Ze zijn te koop dus iemand zal ermee imkeren.


Gijs met Tapatalk

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: zoveelste advies welke dadant

Bericht door imker Marinus » ma 17 okt 2016, 10:51

Je geeft aan dat je niet zo bent voor het uitwisselen van raampjes met collega-imkers. Daarmee valt er een belangrijk argument om voor Dadant modified te kiezen af. Want ik heb het idee dat buckfast-imkers vaker met Dadant modified werken dan met Dadant blatt. Misschien dat er in winkels wel wat meer beschikbaar is voor modified. Red ceder kasten voor modified en blatt zijn wel te krijgen (http://www.bijenkasten.nl).

Dat de miniplus beter aansluit op Dadant-blatt heeft niet verhinderd dat er in Nederland meer met modified gewerkt wordt (in de praktijk is het aansluiten van miniplus op de kast ook niet zo heel belangrijk). De bijen maakt het zeker niet uit of je voor blatt dan wel modified kiest.

Uiteindelijk zul je zelf moeten bepalen wat het best bij je past. Er is niet duidelijk een antwoord dat "goed" is. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Dadant boven duhoka omdat je minder kastdelen nodig hebt. Maar een argument om niet met Dadant te werken is dat het wel wat zwaarder is, duhoka is dus wat prettiger voor je lijf. Maar goed, ik ken ook wel een buckfast-imer van ruim in de 80 die nog met Langstroth-kasten werkt (ook een kast die zwaar is). Kortom, uiteindelijk zul je zelf moeten kiezen. Lastig voor een beginnend imker. Zelf had ik spaarkasten liever niet gehad, maar daar ben ik door de praktijk achter gekomen.

P.S. op dit moment worden er tweedehands Dadant blatt kasten aangeboden, dat is voor je portemonnee weer een voordeel.
Laatst gewijzigd door imker Marinus op ma 17 okt 2016, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.

joostY79
Berichten:72
Lid geworden op:ma 25 apr 2016, 17:02
Imker sinds:2016
Aantal volken:11
Bijenras(sen):Carnica in Golzkast
Locatie:Genk (België)
Contacteer:

Re: zoveelste advies welke dadant

Bericht door joostY79 » ma 17 okt 2016, 16:17

Imkeren op 1 kast, bekijk dan zeker de Golzkast eens wat meer van naderbij... Ik heb hem zelf tot grote tevredenheid in gebruik. Maar hij heft zeker ook nadelen, de grootste: Er zijn er weinig die hem gebruiken. een 2e: een bijenvlucht is niet voorzien. (Maar daar zijn wel oplossingen voor natuurlijk)

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: zoveelste advies welke dadant

Bericht door ErikS » ma 17 okt 2016, 17:31

Wat wil je? enkele belangrijke overwegingen.
Standimker of reizen met de volken.
zelf koninginnen kweken of via afleggers werken, koninginnen introduceren.
bakken los tillen, belastend voor de rug.
beschikbare ruimte voor de kasten.
vervoer van de ramen naar de slinger locatie.
opslag materiaal in de winter.
gewenst aantal volken.
hoeveelheid beschikbare tijd.

grtz,

erik.

RutgerV
Berichten:144
Lid geworden op:do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds:2008
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: zoveelste advies welke dadant

Bericht door RutgerV » ma 17 okt 2016, 19:45

Nog een goed argument is dat dadant kasten over het algemeen goedkoper zijn omdat ze standaard met 2 honingkamers worden geleverd. Terwijl je bij een spaarkast die 2e er extra bij moet kopen.
Ik heb zelf voor blatt gekozen omdat het inderdaad mooi op miniplus aansluit. Raamoppervlakte is in principe gelijk dus het maakt weinig uit.

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: zoveelste advies welke dadant

Bericht door szx2js » ma 17 okt 2016, 21:49

Er zijn ook MiniPlus raampjes, waarbij twee in elkaar geschoven raampjes in een Dadant US honingbak passen. Overigens wordt dit niet zo vaak gedaan. Verenigen van de miniplus met een moerloos Dadant volk via het uitlaatbord gaat makkelijk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten