Zwerm aangetroffen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Zwerm aangetroffen

Bericht door ErikS » di 22 nov 2016, 16:55

Hello,

Vandaag laatste controle van de volken op mijn bijenstand in nederweert gedaan en op de terugweg een verrassing. Op 5-6 meter hoogte in een boom langs het kanaal een aantal raten en een redelijk groot bijenvolk.
20161122_162740.jpg
20161122_162751.jpg
Foto's zijn niet best maar het licht was al ver weg en er zaten 2 driftige dames in mijn haren.

Wat is wijsheid? Ze hangen te hoog om met een normale ladder veilig te werken en het is morgen de laatste dag met redelijke temperaturen. De raten hangen onder een knoest/tak en zijn enigszins beschut maar hangen open en bloot op het oosten.
- Proberen de bijen te redden, afslaan in een kast en ze ramen voer geven.
- Ze laten hangen en hopen op een milde winter.
- Een kast eromheen of afdak erboven is lastig gezien de plaats en mijn beschikbare tijd. Hoewel ik een afdak nog wil bekijken.

grtz

Erik.

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Zwerm aangetroffen

Bericht door Eddy Geurtsen » di 22 nov 2016, 17:02

Laten hangen en voer beschikbaar stellen? Ik denk dat het volk dan, mits goed voorzien van voer, de meeste kans heeft op het overleven van de winter. Maar hoe te voeren, en waarmee? Dat zal afhangen van de omstandigheden. Ben benieuwd!

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Zwerm aangetroffen

Bericht door ErikS » di 22 nov 2016, 17:29

Ik denk niet dat voer het grootste probleem is. Vermoedelijk is dit een eerste zwerm als ik kijk naar de grootte van de raten. Het gebied is vrij goed.
Afkoeling door de wind en regen/sneeuw zullen de grootste kwade zijn. In mijn beleving overleeft een zwerm in het vrije veld niet. Maar ze hangen enigzins onder een uitstekende knoest en ik dacht 7 raten te tellen. Nu hangen de bijen nog buiten de raten zelfs, er zullen slachtoffers vallen maar binnenin hebben ze nog wel een kans op warmte vasthouden, hoop ik.....

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Zwerm aangetroffen

Bericht door mick » di 22 nov 2016, 18:53

Ik kan zelf geen advies geven, maar ik weet wel dat je sowieso morgen terug moet om een paar goede foto's te maken! Want dat kunnen knappe foto's worden. :)

Als ik dichterbij woonde kwam ik op de middag effe langs.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Zwerm aangetroffen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 22 nov 2016, 19:01

Leuke verrassing!

Tja als je het wilt hebben dan mss. het beste toch uitbreken en in een kast doen en hopen op het beste. Met deze temperaturen is dat te doen. Dan kast mss op trap zetten en dan s-avonds ophalen. Wel rook gebruiken wat de bijen zullen het net graag hebben.
Je kunt ook een afdakje maken (lijkt mij aangewezen) maar je hebt kans dat er dan allemaal mensen bij gaan kijken??
JP

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwerm aangetroffen

Bericht door Hans van der Post. » di 22 nov 2016, 21:05

Wanneer wordt een zwerm een bijenvolk. :be2:
Kijk je uit met het weghalen je kunt maar een keer als een rijpe appel vallen. :think:
!Hans.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Zwerm aangetroffen

Bericht door ErikS » wo 23 nov 2016, 10:48

voor de liefheffers.
IMGP0023.JPG
IMGP0020.JPG
IMGP0017.JPG
IMGP0014.JPG
IMGP0013.JPG
Mijn overweging. Heel nuchter kijkend.....
- Ze hebben zich vrij goed ingepakt/dichtgemaakt aan de zijkant van de raten, vooral bovenaan.
- Als ik kijk zie ik geen sporen van aflopend water, ook minmaal op de boomstam zelf. De boom staat scheef en helt net de andere kant uit. Is gunstig voor de bijen qua aflopen van regenwater/smeltwater.
- Voorraad is zichtbaar bovenaan (donkere verkleuring van de raat).
- Er zit een goede bemanning op, zeker de minimale 10.000 bijen.

Nu iets doen lijkt me geen verbetering voor hun situatie. Ik wil ze laten hangen en volgend jaar verder zien. Een ervaren imker meldt dat hij vermoed dat het een zwerm van 2015 is.

Er komt een briefje te hangen (uit het directe zicht) dat de zwerm bekend is bij de bijenvereniging en dat we voor het volk zorgen. Maar dat nu ongestoord laten hangen de beste strategie is.

Grtz,

Erik.

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Zwerm aangetroffen

Bericht door mick » wo 23 nov 2016, 10:54

Zie je wel :clap: knappe foto's!

Hoe is het noorden gelegen?

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Zwerm aangetroffen

Bericht door ErikS » wo 23 nov 2016, 10:59

In de richting van de noordpool is het noorden gelegen........ laatste keer dat ik keek..... schijnt binnenkort weer bezoek vandaan te komen. ;-)

Maar de zwerm hangt Noord / Noord-Oost.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwerm aangetroffen

Bericht door Hans van der Post. » wo 23 nov 2016, 11:38

Als je de foto 2 en 3 -twee keer klikken - kun je zien dat er heel veel gesloten voedsel aanwezig is. - schitterende foto's!

Een dakje boven het volk zou voldoende zijn. Maar ja 6 meter boven de grond? Als je een bedrijf kan vinden - brandweer - om zelf in het bakje te klimmen is heel veel gedoe.
Laat de natuur het zelf oplossen kijk wat er gebeurd. Het is toch "dom" van zo'n zwerm om niet een holle ruimte op te zoeken. Als je er over nadenkt is dit de selectie die zorgt dat zwermen die zomaar vrij gaan hangen en raten gaan bouwen, in de winter omkomen.
Die "dommigheid" wordt dan uit de honingbijen populatie geselecteerd.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten