afmetingen miniplus

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:
afmetingen miniplus

Bericht door tomer » ma 28 nov 2016, 00:34

Ik zou wat miniplus kastjes willen maken. Kan iemand me vertellen of deze afmetingen kloppen...?
Raampjes 16 cm hoog en 21,7 lang, oortjes 1,5 cm. 2 raampjes vormen dus 1 Dadant honingkamerraam.
Afmetingen binnenkant broedbak: 23 x 23 cm (?) en 17 cm hoog.
Met een plankdikte van 2,5 cm worden de buitenafmetingen dan 28 x 28 cm.
Gebeurt het voeren best via de bodem, of ook gewoon mogelijk via een voerraam of via een hoogsel?

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: afmetingen miniplus

Bericht door willem » ma 28 nov 2016, 09:06

tomer schreef:Ik zou wat miniplus kastjes willen maken. Kan iemand me vertellen of deze afmetingen kloppen...?
Raampjes 16 cm hoog en 21,7 lang, oortjes 1,5 cm. 2 raampjes vormen dus 1 Dadant honingkamerraam.
Afmetingen binnenkant broedbak: 23 x 23 cm (?) en 17 cm hoog.
Met een plankdikte van 2,5 cm worden de buitenafmetingen dan 28 x 28 cm.
Gebeurt het voeren best via de bodem, of ook gewoon mogelijk via een voerraam of via een hoogsel?
De binnen afmetingen bij mijn kunststof mini-plus is 235 x 235 mm hoogte 167mm.
De raampjes zijn 217 x 160mm de oortjes zijn 17 mm.
Ik zou voeren van boven of met een voerraam, want alle rommel valt naar beneden op je voer.
Groeten, Willem :violin:

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: afmetingen miniplus

Bericht door ErikS » ma 28 nov 2016, 11:12

Ken je de "Poolse" kastjes? https://imkershop.nl/teeltkastjes-onder ... -rand.html
goede prijs en zeer goede kwaliteit, incluis verluchting en voerbak.

grtz,

erik.

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: afmetingen miniplus

Bericht door willem » ma 28 nov 2016, 16:30

ErikS schreef:Ken je de "Poolse" kastjes? https://imkershop.nl/teeltkastjes-onder ... -rand.html
goede prijs en zeer goede kwaliteit, incluis verluchting en voerbak. grtz,
erik.
Hoezo gunstige prijs, de echte mini plus kost, inclusief voerbak 30,30 euro.
Ik vond de kwaliteit Knudde, vanwege de hardheid snel breuk.
Groeten, Willem :violin:

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: afmetingen miniplus

Bericht door tomer » ma 28 nov 2016, 17:06

Ok, bedankt voor de afmetingen.
zo goedkoop vind ik die piepschuim kastjes ook niet. Geef mij maar een stevig houten kastje...

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: afmetingen miniplus

Bericht door ErikS » ma 28 nov 2016, 17:12

willem schreef:
ErikS schreef:Ken je de "Poolse" kastjes? https://imkershop.nl/teeltkastjes-onder ... -rand.html
goede prijs en zeer goede kwaliteit, incluis verluchting en voerbak. grtz,
erik.
Hoezo gunstige prijs, de echte mini plus kost, inclusief voerbak 30,30 euro.
Ik vond de kwaliteit Knudde, vanwege de hardheid snel breuk.
Grappig en ieder zijn meug ;-).
De echte miniplus heeft de dunne zijwanden, kou en spechtvriendelijke zijkanten.
Ik gebruik deze kasten al meerdere jaren, zijn ook vaker opgeslagen en mee rondgesjouwd, nooit problemen met breuk.
Ik heb houten Miniplus gehad, gratis weggegeven aan een collega die ook een voorkeur had voor hout, kierden tussen de bakken en slecht aan de maat vergeleken met de kunststof bakken.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: afmetingen miniplus

Bericht door joselito » ma 28 nov 2016, 17:40

tomer schreef: Afmetingen binnenkant broedbak: 23 x 23 cm (?) en 17 cm hoog.
De binnenkant van het kastje is 23.5 cm in het vierkant. De hoogte is 7 mm hoger dan de hoogte van het raampje. Dan klopt de bijenruimte als je ze op elkaar wil zetten. Ze overwinteren gemakkelijk op 3 bakjes.
Zelf heb ik voederbakjes die je erin kunt hangen ter breedte van 2 ramen. Dan kan je met 4 raampjes beginnen en in het bakje komt dan voederdeeg. In het voederbakje past een tetra verpakking dus geen lekkage ook niet bij vloeibaar voederen. Dan moeten er wel drijvers in.
Het is ook mooi als je de raampjes in elkaar kan zetten maar om dat te maken heb je een freestafel nodig om het uit te frezen.
Ik heb ook een paar bodems gemaakt met schuif, dan kan ik ze behandelen met oxaalzuur.
Bijlagen
IMG_4797.JPG
005.JPG
003.JPG
002.JPG

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: afmetingen miniplus

Bericht door tomer » ma 28 nov 2016, 20:49

Ok, bedankt voor de juiste afmetingen en de tip om te voeren met een tetra verpakking. Ik kan aan de slag! :)

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: afmetingen miniplus

Bericht door tomer » di 29 nov 2016, 00:40

Toch een bedenking: waarom 23,5 x 23,5 en niet bvb 23,2 x 23,2? Wat bijenruimte betreft is dat toch logischer (zowel in de breedte als in de lengte)?
Als je met een hart op hart raamafstand van 3,7 mm werkt, wordt de ideale breedte van een zesramer 23 cm (6 x 3,7 + 0,8 extra bijenruimte).
Is die 5mm extra dan gewoon om gemakkelijk een invoerkooitje tussen de ramen te kunnen hangen?
Ik werk normaal met bleddens (afstandijzers), maar om met zo'n ramen met halve oortjes te kunnen werken zal ik in de miniplus een schuifsysteem gebruiken. Maar, als je dan wil dat alle ramen even dik worden uitgebouwd, zodat ze nadien mooi passen in de honingkamer van een grotere kast, dan schuif je alles tegen 1 kant en dan heb je aan de andere kant 1,3 cm over...?

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: afmetingen miniplus

Bericht door joselito » di 29 nov 2016, 08:40

tomer schreef:Toch een bedenking: waarom 23,5 x 23,5 en niet bvb 23,2 x 23,2? Wat bijenruimte betreft is dat toch logischer (zowel in de breedte als in de lengte)?
Het maakt het een beetje gemakkelijker om te werken. In de miniplus kastjes werk ik niet met afstandhouders. De ruimte wordt gewoon verdeeld onder de zes raampjes (op het zicht). Je kan er dan gemakkelijk een zijraampje uitnemen en de andere raampjes schuiven tot je ziet wat je wil zien. Ook een kooitje tussen hangen is inderdaad eenvoudiger. Je schuift het ergens open tot je voldoende ruimte hebt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten