Kenmerken goede kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:
Kenmerken goede kunstraat

Bericht door ErikS » vr 02 dec 2016, 08:44

Ik heb enige slechte en goede ervaringen opgedaan met kunstraat en denk nu kenmerken van goede kunstraat en bijenwas te kunnen herkennen. Welke kenmerken gebruiken andere imkers?
en laten we die ervaringen delen!

- open deur: kunstraat ruikt naar bijenwas.
- heldere gele kleur.
- typisch lostrekken van de wasplaten als ze uit het pak komen. Ook typisch plakken aan de vingers. Beetje vettig gevoel.
- duidelijk zachter en soepeler bij 25 graden dan bij 15 graden.
- smelt bij .....°C, smelttraject.
- De warmte van de vingers is voldoende om kunstraat om de draad te drukken en net vast te zetten.
- indien gesmolten tot een dikke plak breekt bijenwas op een typische korrelige manier (iemand goede foto's?)

er is een truc door met schoolkrijt te schrijven op een blok bijenwas maar ben details kwijt.

- In de koelkast gelegd en laten vallen op de tafel (30 cm) breekt een wasplaat niet (en zeker versplintert niet........)
- kunstraat geeft mee als je een hoek ombuigt en blijft staan in de gebogen stand.
- als je met je nagels in de wasplaat knijpt geeft de wasplaat mee, geen gevoel van terugveren.
- bijenwas die smelt vloeit uit en vormt geen druppels.

Er zijn de laatste weken meer kenmerken voorbij gekomen maar dan moet ik de 52? pagina's teruglezen. Duurt even.

Grtz,

Erik.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kenmerken goede kunstraat

Bericht door Dirk Blanken » za 03 dec 2016, 18:36

Ik heb hier af en toe iets over gelezen.
Maak je geen illusies het is niet gemakkelijk voor de leek om zuivere bijenwas te onderscheiden van vervuilde was.
Zelfs kleuring en geur kan toegevoegd worden.

In het Duitse Bienen Journal dec. 2016 staat hier een uitgebreid artikel over.
Je hebt echt het laboratorium nodig om het vast te stellen dus is het nodig dat zuivere bijenwas wettelijk wordt vastgelegd wat betreft de samenstelling.
Elke partij moet ook van een etiket met nr. worden voorzien zodat het traceerbaar is.
Dan kan je ook een vuist maken naar de bedrijven die nalatig zijn geweest.

Ik heb liever wat duurdere echte bijenwas dan die troep die de ontwikkeling van de volken belemmerd.

Groeten Dirk.
dertiende

Gait
Berichten:40
Lid geworden op:ma 19 sep 2016, 02:52
Imker sinds:2016
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: Kenmerken goede kunstraat

Bericht door Gait » za 03 dec 2016, 21:46

@erikS. Ik neem aan dat de kenmerken die je opnoemt gaan over kunstraat die is gemaakt van zuivere bijenwas. Klopt dat?

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Kenmerken goede kunstraat

Bericht door ErikS » zo 04 dec 2016, 13:32

Gait schreef:@erikS. Ik neem aan dat de kenmerken die je opnoemt gaan over kunstraat die is gemaakt van zuivere bijenwas. Klopt dat?
jawel.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kenmerken goede kunstraat

Bericht door Dirk Blanken » zo 04 dec 2016, 18:36

Hallo Erik,

Gegoten kunstraat van zuivere bijenwas is heel kwetsbaar, het breekt erg snel en blijft niet in een hoek staan als je het buigt.
Je kan het slecht snijden dan brokkelt het.
Daarom gebruik ik een draadje en de trafo om het op maat te maken bijvoorbeeld voor de mini-plus raampjes.

Voor de normale ramen gebruik ik kunstraat die een 3 á 4 mm kleiner is naar alle zijden dan de binnenkant van het raam dus een beetje scheef raam geeft dan ook geen problemen.

Voor gewalste kunstraat is het een ander verhaal daar kan je kaarsen van rollen.

Ik gebruik zoveel mogelijk gegoten kunstraat dat blijft veel strakker in de raten zitten zeker als je de ramen en de raat binnen op kamertemperatuur opslaat en daarna insmelt.
Dan kan je het insmelten 's winters doen want in het voorjaar/zomer is er genoeg te doen.

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Kenmerken goede kunstraat

Bericht door Samuel Murray » ma 05 dec 2016, 10:56

ErikS schreef:- De warmte van de vingers is voldoende om kunstraat om de draad te drukken en net vast te zetten.
- kunstraat geeft mee als je een hoek ombuigt en blijft staan in de gebogen stand.
Weet je zeker dat deze regeltjes ook gelden voor gegoten kunstraat?

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Kenmerken goede kunstraat

Bericht door m.kolsters. » ma 05 dec 2016, 11:11

Als ik kunst raat giet dan kan ik deze opvouwen in 4 delen en weer uit vouwen zonder dat deze breekt.
Maar ik kook de ouden ramen uit met veel water en heb al 20 jaar mijn eigen was zal toch wel echte was zijn of niet.
Kijk maar op het forum heb er foto`s bij staan.
De vraag het smelt punt van was is 70 graden,
Tinus Kolsters

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Kenmerken goede kunstraat

Bericht door ErikS » ma 05 dec 2016, 11:22

Samuel Murray schreef:
ErikS schreef:- De warmte van de vingers is voldoende om kunstraat om de draad te drukken en net vast te zetten.
- kunstraat geeft mee als je een hoek ombuigt en blijft staan in de gebogen stand.
Weet je zeker dat deze regeltjes ook gelden voor gegoten kunstraat?
zojuist kriebels gekregen en nogmaals geprobeerd met pak volgens etiket gegoten kunstraat en kunstraat die door een bevriende imker is gegoten. temperatuur ca 20 graden en warme handen. jawel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten