Hoe waswafel pers zelf maken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Hoe waswafel pers zelf maken

Bericht door Marcje » wo 21 dec 2016, 22:45

Goede avond

Zijn er hier zelfbouw persen te vinden omdat ik met de gedachte loop om er eentje te bouwen

Filmpjes of linken naar onderwerpen zijn meer dan welkom

Alvast bedankt

groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoe waswafel pers zelf maken

Bericht door Hans van der Post. » wo 21 dec 2016, 22:59

Heb je als eens op het forum gezocht met: kunstraatpers :idea: 21 pagina's x 10 reacties :be2:
!Hans.

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Hoe waswafel pers zelf maken

Bericht door Marcje » do 22 dec 2016, 20:44

Hoi Hans,

Bedankt hé :D :D
Blijkbaar was ik hier met de verkeerde woorden op zoek

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Rens
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 25 jul 2014, 13:04
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Mellifera, Bastaard
Locatie: Driebergen
Contacteer:

Re: Hoe waswafel pers zelf maken

Bericht door Rens » do 22 dec 2016, 21:28

Na het lezen van de 21 webpagina's+ de links daar in ben ik gestart met een eigen knutsel. Afbeelding
Met de soldeerbout twee vellen aan elkaar gesmolten.
Afbeelding
Mij viel het heel erg mee. Nu wachten tot de silicone droog is.
Afbeelding
De andere kant moet met de kerst drogen. Plankjes voor beide kanten krijgen een bochtig patroon in gevreesd waar een slangetje in kan. Ik ben benieuwd of alles volgens plan verloopt.
Succes met je eigen bouwsel.
Rens

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Hoe waswafel pers zelf maken

Bericht door Marcje » vr 23 dec 2016, 21:14

Hoi Rens,

Ziet er alvast veel belovend uit en zeer netjes aan mekaar gezet die vellen :clap:

Inderdaad flinke boterham met alle linken , maar wel waardevolle info

Ik ben ondertussen alle nodige materiaal aan het verzamelen :wink:

Groetjes
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Hoe waswafel pers zelf maken

Bericht door Marcje » zo 25 dec 2016, 09:54

Goede morgen en zalige kerst,

Ik heb bijna alle materiaal , en al een beetje geknutseld, maar ik geraak aan geen waswafels voor dadant blatt gewalst 41x26cm

Zijn er hier imkers die deze in voorraad hebben liggen of weten waar ik deze kan bekomen ( aan mekaar smelten lukt mij niet zoals ik zou willen )

Graag regio Gent -Zelzate of morgen doe ik een ritje Zelzate - Antwerpen - Someren , maar dan wel vrij vroeg ( ik vertrek omstreeks 7uur30.. ) , of ergens in de late namiddag ( tja, moeilijk ben ik niet :oops: )
Mocht iemand onder weg wonen en enkele vellen dadant blatt verkopen :D :D :D

Alvast bedankt

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Rens
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 25 jul 2014, 13:04
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Mellifera, Bastaard
Locatie: Driebergen
Contacteer:

Re: Hoe waswafel pers zelf maken

Bericht door Rens » do 05 jan 2017, 22:08

Marc is in een ander topic verder gegaan met een zeer mooie beschrijving van zijn project. Mijn aanpak lijkt meer op de pers van Marianne Eekhof http://www.bijenteeltverenigingbeemster ... maken.html. Kosten zijn 25 voor de silicone van silecone and more, 4 euro voor twee plankjes okoume 21x35 cm, 10 voor rvs piano scharnier. Slangetjes komen van een thuisbeademingstoestel, 2 meter per kant 8 mm buitendiameter. Hoekprofiel 40 x 20 x 2 en 2 meter lang 10 euro -> 2 x 25 cm gebruikt. En tot slot 1 koker witte silicone kit + voorstrijk ongeveer 15 euro. Handvat 1 euro?
Foto's maken tijdens het gieten lukte mij ook niet. Ik heb de kunstraat gewoon vanuit 1 hoek langzaam vol gegoten. Alle belletjes die tijdens het roeren zijn ontstaan zijn naar boven komen drijven. De afdruk was dus perfect.
20161223_204953.jpg
Na ongeveer 5 minuten schuin houden was de laatste hoek ook bedekt. Daarna netjes waterpas zetten met 3 wiggen en weer heel lang (2 dagen) wachten. Het oppervlak vloeit spiegelglad uit.
Ondertussen de plankjes uit de hand zig zag patroon gegeven. Ik wilde geen slangen aan de zijkant hebben, dus schuin naar buiten geboord.
20161226_185444.jpg
Na het drogen van de giet silicone aan de tweede kant kwam het plakwerk. Na het voorstrijken en drogen de planken en de gietsilicone ingesmeerd met silicone kit middels een breed plamuurmes. Ik was zeer ontevreden over dit geklieder. De silicone is te dik om zich lekker naar de noodzakelijke vorm te zetten. Bij het aanbrengen van enige druk vervormd de gietsilicone en wordt als het waren naar buiten geperst. Met een licht roterende en drukkende beweging leek het eindresultaat nog wel aardig.

Na het drogen scharnier monteren en randjes wegsnijden (ik had de gietsilicone 2 mm te breed gemaakt) en handvat monteren. Openen lukte alleen door uitsmelten, gewoon in de oven, beetje ongeduldig op 80 graden -> planken trekken krom. Twee dagen laten waren de planken weer net zo recht als voorheen. Daarna aluminium randjes monteren en testen.

Bij de eerste test waren de aluminium randen precies 21 cm, dan loopt de was aan de achterkant uit de pers langs het scharnier. Ook kreeg ik de pers niet open. De zijkanten zijn nu uitgevoerd met hoekprofielen die op de werkbank vast te zetten zijn. Na een paar keer ging het openen beter.
20170104_213634.jpg
Een waterbakje heb ik niet gemaakt. Een vlakke plaat aluminium werkt voor mij ook om de druppels op te vangen. Ik kan de afgestoken was direct weer terug stoppen in de pan.

Kunstraat gieten is een kunst opzich. De eerste 5 wafels konden direct weer terug in de pan. Inmiddels 8 wafels naar tevredenheid gegoten. Werkbank staat niet waterpas, dat is onhandig want de hoge kant mist nu soms een stukje als ik daar niet wat extra giet. De 8 wafels op broedkamerformaat wegen 550 gram. Er kunnen dus 14,5 wafels uit een kilo. Daar ben ik tevreden mee.

De waterkoeling heeft waarschijnlijk weinig effect; het water in de 10 liter tank wordt niet voelbaar warmer. De volgende keer zou ik minder dik silicone gebruiken. Nu 400 gram per kant = ruim 5 mm laagdikte. Volgende keer zou ik 200 gram per kant gebruiken + 100 gram per kant om de bevestiging aan de plank te doen. De gietsilicone kan dan in de mal blijven waar ik dan een tweede laag op giet en daar de plank in laat zakken. Voordeel lijkt mij betere hechting met minder geklieder en betere kans op koeling.

Dus, niet zo'n mooi foto en video verslag als andere forumgebruikers maken, maar wel mijn ervaringen met mijn budget versie. Voor mij is het voorlopig voldoende om mijn eigen was mee te smelten. Dank aan de andere auteurs voor de inspiratie,
Rens

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Hoe waswafel pers zelf maken

Bericht door Marcje » do 05 jan 2017, 22:50

Hoi Rens,

Bedankt voor uw bijdrage , want ook hier leren we van, en vooral budgetvriendelijk

Ik moet het nog uittesten als de afkoeling voldoend zal zijn , en hoop een beetje dat de geperforeerde plaat van mijn projectje hiertoe zal bijdragen

Groetjes,

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 31 gasten