Varroa Killer Sound

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Varroa Killer Sound

Bericht door szx2js » di 31 jan 2017, 13:07

Een proef met slechts 1 volkje, die v.w.b. zijn grootte en moerloosheid in de zomer van 2016 niet representatief is, heeft weinig waarde.
Hieraan kun je nooit betrouwbare conclusies verbinden en dat is jammer van de tijd en energie, die erin gestoken is. De testgroep zou uit meerdere goede volken moeten bestaan en daarna moet een tweede controlegroep meedraaien in de test.

Uiteindelijk zul je aan het eind van de testperiode met harde chemische middelen de restbesmetting moeten meten. Vervolgens zal de uitwintering van de testvolken en de controlegroep ook meegenomen moeten worden. Iedere schade aan de bijen zelf moet uitgesloten worden.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Varroa Killer Sound

Bericht door ErikS » di 31 jan 2017, 14:34

Het enige dat ik van de testen weet is dat er meerdere testen nu lopen en ook bij meerdere imkers en volken. Heb me er niet verder in verdiept, heb alleen de link geplaatst voor geinteresseerden.

Lijkt me zinvol dat je deze opmerkingen aan Varroa Killer Sound richt.
Nu komen ze op een forum waar geen belanghebbenden zijn.

mvg,

erik.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Varroa Killer Sound

Bericht door imker Marinus » di 31 jan 2017, 14:35

Szx2js, je hebt gelijk. Een proef met maar 1 volk heeft geen waarde. Het idee dat geluid kan helpen bij het bestrijden van de varroa-mijt is interessant. Het zou mooi zijn wanneer het werkt. Maar dan moet de werking wel degelijk aangetoond worden. Ik heb de links die ErikS gegeven heeft gevolgd en de teksten doorgenomen. Het idee kan nog niet afgeschreven worden, maar hopelijk wordt er werk van gemaakt om uitsluitsel te krijgen.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Varroa Killer Sound

Bericht door imker Marinus » di 31 jan 2017, 14:40

ErikS schreef: Lijkt me zinvol dat je deze opmerkingen aan Varroa Killer Sound richt.
Nu komen ze op een forum waar geen belanghebbenden zijn.

mvg,

erik.
Misschien is het een idee wanneer een iemand die taak op zich neemt, om de reacties vanuit Nederland te bundelen. Aangezien jij, ErikS, deze noviteit onder onze aandacht hebt gebracht en het meest gecharmeerd lijkt van het idee, is dat een eer die jou het meest toekomt, toch? Imkers reageren op deze noviteit niet alleen op het idee, maar ook om andere imkers middels hun kritiek te laten weten dat het ze wijs lijkt nog niet meteen op de nieuwe methode over te stappen, uit bezorgdheid kortom.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 52 gasten