Varroa Killer Sound

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Varroa Killer Sound

Bericht door ErikS » di 27 dec 2016, 12:27

Is dit idee al in beeld?

https://www.indiegogo.com/projects/varroa-killer-sound#/
https://www.facebook.com/varroasound/

volgens mij is het idee een paar weken geleden geopperd door Hans maar heb geen opvolging gezien.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Varroa Killer Sound

Bericht door buzzer » di 27 dec 2016, 17:09

Lijkt een goeie oplossing van het probleem waar we allemaal mee te maken hebben en waar we niet over uitgepraat raken.
Ik verbaas me wel over het feit dat er geen alternatief geboden wordt voor de accu in de kast. Deze zou volgens mij ook buiten de kast geplaatst kunnen worden als je tenminste een stal hebt waar vandalen en dieven geen toegang hebben.
Verder vraag ik me af wat het effect zou zijn als er gedurende bijv. 3 uur per dag een behandeling plaats zou vinden zodat het apparaat voor meerdere kasten per dag gebruikt kan worden. Wel arbeidsintensief maar gezien de gemiddelde leeftijd van de imkers zal dit voor een flink aantal geen beletsel zijn.
Net even gekoekelt op marterverjagers dmv hoog freqentie tonen. Er is al een apparaat te koop voor rond de € 45 met vier luidsprekertjes(vier kasten) exclusief accu. Deze is in te regelen van 8 tot 40 kHz dus ook de gewenste 12khz......( of denk ik nu te simpel.......)

Bij productie van grote aantallen zal de prijs toch flink naar beneden kunnen. Zeker als de imker zelf voor de stroombron kan zorgen. Bijvoorbeeld één grote accu voor meerdere kasten.
Alle begin is (bij) zonder honing.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Varroa Killer Sound

Bericht door szx2js » wo 28 dec 2016, 12:48

Helaas hebben bijen en mijten geen oren. Dus deze sound killer werkt niet op mijten en bijen, je kunt beter Radio2 met de TOP2000 aanzetten in de bijenstal, daar heb je zelf nog plezier aan. :be8:

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Varroa Killer Sound

Bericht door Erick » wo 28 dec 2016, 14:44

szx2js schreef:Helaas hebben bijen en mijten geen oren...........
:think: dat wilt niet zeggen dat ze de geluidstrillingen niet kunnen voelen
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Varroa Killer Sound

Bericht door szx2js » wo 28 dec 2016, 14:52

de trillingen van een tuter planten zich voort via de randen van de raatcellen. Maar dat beperkt zich tot de raten in kast waarin zich de tuter bevindt. Ik kan me nauwelijks voorstellen, dat mijn bijen iets merken van een mollenverschrikker (sound killer), die op een meter afstand op de grond staat. Die lucht trillingen gaan niet door de kastwand heen. Toch? Die geluidsgolven weerkaatsen toch tegen het hout of PCR?

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Varroa Killer Sound

Bericht door ErikS » wo 28 dec 2016, 15:17

Maar gelukkig zijn mijten wel gevoelig voor trillingen.
Uit de metingen blijkt een reactie van de mijten bij bepaalde frequenties. Ze nemen wel iets waar. Het is overigens een hoge geluidsdruk in de kast. 90 dB uit het hoofd.

mvg

erik.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Varroa Killer Sound

Bericht door Alex Mönch » wo 28 dec 2016, 16:15

szx2js schreef:. Die lucht trillingen gaan niet door de kastwand heen. Toch? Die geluidsgolven weerkaatsen toch tegen het hout of PCR?
Op het moment dat een geluidsgolf een bijenkast raakt,zal deze toch enigzins gaan resoneren en merken de bijen er wel degelijk iets van.Of ze er daadwerkelijk hinder van ondervinden weet ik niet.
Bij die zgn varoa killer.......Ik zou mijn bijen nooit blootstellen aan degelijke geluidsgolven,omdat er geen enkel wetenschappelijk onderzoek gedaan is,naar de werkelijke effecten op de bijen.
De stelling dat ze er geen hinder van ondervinden omdat ze op het oog, niet gestrest worden is niet echt een wetenschappelijke onderbouwing hiervoor.
Het langdurig onnatuurlijk laten resoneren van de lichaamscellen van de bijen/larven en eitjes,al zouden de geluidsgolven onhoorbaar zijn voor de bijen en niet DIRECT stres veroorzaken en of er enige veranderingen b.v. op cel niveau optreden, is niet onderzocht.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Varroa Killer Sound

Bericht door ErikS » wo 28 dec 2016, 16:29

szx2js schreef:Ik kan me nauwelijks voorstellen, dat mijn bijen iets merken van een mollenverschrikker (sound killer), die op een meter afstand op de grond staat. Die lucht trillingen gaan niet door de kastwand heen. Toch? Die geluidsgolven weerkaatsen toch tegen het hout of PCR?
De geluidbron zit in de kast dus werk de kast als een omkasting. Die houdt het geluid binnen.

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Varroa Killer Sound

Bericht door Biodlarn » wo 28 dec 2016, 16:51

Reactie van een amerikaanse wetenschapper die o.a. geluiden in bijenvolken onderzoekt:

http://community.lsoft.com/scripts/wa-L ... =&P=108281

Groet, Han

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Varroa Killer Sound

Bericht door szx2js » wo 28 dec 2016, 17:33

Bijen en mijten zijn stokdoof (hebben geen oren), dus kunnen geen geluiden horen! Mijten zitten bovendien verstopt in het gesloten broed of tussen de segmenten van het chitinepantser van de bij. Geluid heeft dus geen effect.

We moeten de mijt niet proberen te verslaan, we moeten bijen selecteren, die er beter mee om kunnen gaan. :be3:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten