Varroa Killer Sound

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Varroa Killer Sound

Bericht door ErikS » wo 28 dec 2016, 18:23

szx2js schreef:Bijen en mijten zijn stokdoof (hebben geen oren), dus kunnen geen geluiden horen!

Herhaal, in hun gedrag laten ze reactie zien. En geluid komt via verschillende organen binnen. Geloof me, Heb ooit een opleiding akoestiek en geluidarm construeren gedaan.
szx2js schreef:Mijten zitten bovendien verstopt in het gesloten broed of tussen de segmenten van het chitinepantser van de bij. Geluid heeft dus geen effect.
Dempende waarde van een waslaag van tiendes is laag. Trust me.
szx2js schreef:We moeten de mijt niet proberen te verslaan, we moeten bijen selecteren, die er beter mee om kunnen gaan. :be3:
Dat is een mening en die staat los van de vraag.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Varroa Killer Sound

Bericht door szx2js » wo 28 dec 2016, 18:55

Erik,
Met alle respect voor je opleiding akoestiek en geluidsarm construeren, het waarnemen van geluidsgolven bij insecten is meer een tak van sport voor biologen. Ik zou dus graag eens horen van een bioloog onder ons of bijen en/of mijten geluidsgolven kunnen waarnemen. Een tweede vraag is dan welk effect welke frequentie heeft. Een volgende vraag is: kunnen geluidsgolven de trillingen voortplanten door de wasraat en kan een mijt zittend tussen de huiddelen van een bij hiervan nog iets waarnemen?
Is er iemand in de zaal, die entomoloog is?

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Varroa Killer Sound

Bericht door mick » wo 28 dec 2016, 19:35

Dan vraag je eens af waarom je beter niet met de grasmachine passeert of een boom velt met de kettingzaag naast de kast in de winter.

Geluid = trilling

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Varroa Killer Sound

Bericht door buzzer » wo 28 dec 2016, 22:46

szx2js schreef:Erik,
Met alle respect voor je opleiding akoestiek en geluidsarm construeren, het waarnemen van geluidsgolven bij insecten is meer een tak van sport voor biologen. Ik zou dus graag eens horen van een bioloog onder ons of bijen en/of mijten geluidsgolven kunnen waarnemen. Een tweede vraag is dan welk effect welke frequentie heeft. Een volgende vraag is: kunnen geluidsgolven de trillingen voortplanten door de wasraat en kan een mijt zittend tussen de huiddelen van een bij hiervan nog iets waarnemen?
Is er iemand in de zaal, die entomoloog is?
Ik raad je aan om de link eens te raadplegen. Je krijgt dan antwoord op je vragen. Twijfel je dan nog dan ligt dat aan jou of je wantrouwen. Je bent overigens niet verplicht de onderzoekers/fabrikanten te geloven. Ieder trekt zijn eigen plan n.a.v. d artikelen.
Alle begin is (bij) zonder honing.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Varroa Killer Sound

Bericht door imker Marinus » do 29 dec 2016, 12:22

buzzer schreef: Ik raad je aan om de link eens te raadplegen. Je krijgt dan antwoord op je vragen. Twijfel je dan nog dan ligt dat aan jou of je wantrouwen. Je bent overigens niet verplicht de onderzoekers/fabrikanten te geloven. Ieder trekt zijn eigen plan n.a.v. d artikelen.
Die link, dat is geen link naar de objectieve waarheid. Dat is een link naar de producent. Van hem kunnen we niet verwachten dat hij objectief en kritisch is. Hij wil geld verdienen. Het is geen onderzoeker, het is een fabrikant. Dat is een groot verschil.

Logisch dat we hier kritisch naar kijken. We kunnen toch moeilijk die producent zomaar geloven, de gebruikelijke bestrijding achterwege laten en hierop overgaan. Voor hetzelfde geld heb je als je in het voorjaar je kasten openmaakt niets meer. Het zou mooi zijn hoor, maar ik wacht het wel af, wanneer duidelijk is dat het echt werkt merk ik het wel. Het zal de eerste niet zijn die geld wil verdienen aan varroa, loop liever geen risico op gebakken (en trillende) lucht.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Varroa Killer Sound

Bericht door ErikS » do 29 dec 2016, 13:04

Aan allen.

Ik plaats een bericht over een nieuwe ontwikkeling en krijg enkele realistische reacties en een aantal achterdochtige reacties. Iedereen kan zijn mening hebben maar ik zit niet te wachten op achterdocht en kromme redeneringen.

Lees de info die op de site en in de links staat voordat je iets post. Reacties graag to the point.
Bij verdere onzinreacties sluit ik de post simpelweg.

mvg,

Erik.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Varroa Killer Sound

Bericht door ErikS » do 29 dec 2016, 13:33

Bij deze sluit ik de post.

mvg

Erik.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Varroa Killer Sound

Bericht door ErikS » ma 30 jan 2017, 15:14

We zijn enkele weken verder en het resultaat van de testen is gepubliceerd.
Altijd interessant te lezen en ik open de post hiervoor.

https://www.facebook.com/varroasound/?hc_ref=NEWSFEED

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Varroa Killer Sound

Bericht door szx2js » ma 30 jan 2017, 17:52

Op de aftiteling van de you tube video wordt de volgende conclusie vermeld:
"indien het hierbij blijft (er zijn 8 mijten gevallen in de 70 uur na de oxaalbehandeling) dan is de Varroa Sound Killer 90% effectief.
Iedereen weet inmiddels dat de mijtenval nog zeker 4 weken aanhoudt. Dus de conclusie is op voorhand niet korrekt.

Blijkbaar zijn er tijdens de Sound Killer periode 72 mijten gevallen?

Uit eigen onderzoek, waarbij ik van 15 volken de mijtenval dagelijks geteld heb in de 2 maanden voor de oxaalzuurbehandeling en tevens in de 2 maanden na de oxaalzuurbehandeling , blijkt dat er in de eerste 72 uur (3 dagen) gerekend vanaf de behandeling 21% van de totale mijtenval in 35 dagen gevallen is. Met andere woorden: in de periode van dag 4 tot en met dag 35 zullen er nog eens 4 x hetzelfde aantal gaan vallen als in de 1e drie dagen.

In de Sound Killer test zullen er dus daarna nog ongeveer 4 x 8 = 32 mijten gaan vallen. Overigens is oxaalzuur 90% effectief, dus komen er nog 3 mijten bij. Hiermee komt het totaal op 70 + 8 + 32 + 3 = 113 mijten in het testvolk.

Daarmee komt de effectiviteit van de sound killer op 70/113= 62%. Overigens zullen er ook zonder behandeling dagelijks mijten dood gaan, deze natuurlijke mijtenval, die overigens bij mij vanaf oktober zeer aanzienlijk was, moet je niet toerekenen aan de effectiviteit van de behandeling.

Bij de eerste video wordt nog opgemerkt dat dit volkje zijn moer verloren is, dit wordt vermeld als reden voor de beperkte omvang. In moerloze volken is sprake van een broedstop, waardoor de mijten ook snel verouderen en de reproductie snel terug loopt.

De conclusie over de werkzaamheid en de representativiteit van het testvolk laat ik graag aan een ieder over.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Varroa Killer Sound

Bericht door ErikS » ma 30 jan 2017, 19:46

Je trekt een lijn door op grond van ervaringen met andere volken. Niets mis mee maar ik wacht graag de volgende weken af wat de verdere mijtval daarin is.

Mvg,

erik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten