Mijn zelfbouw waswafel pers

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
peter h
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 48
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: Mijn zelfbouw waswafel pers

Bericht door peter h » di 03 jan 2017, 19:21

Marc. Intresse om er nog 1 te maken? Je bent nu goed bezig en buiten is nog niks te doen. :D
gr. Peter

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Mijn zelfbouw waswafel pers

Bericht door mick » di 03 jan 2017, 20:48

Zo moeilijk is dat precies niet :lol:
Neen hoor, goed gedaan! Nu de test nog.

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Mijn zelfbouw waswafel pers

Bericht door Marcje » di 03 jan 2017, 22:26

Bedankt iedereen voor de toffe reacties, maar er is toch wat stress geweest omdat ik deze pers niet open kreeg zonder breekwerk :evil: ,

Ik had het kleven wel eerst uitgetest met een klein beetje gietsilicone, maar dit grootte oppervlak wilde niet loskomen, en met dit toestel de oven van moeder de vrouw induiken was net een stap te ver

Gelukkig konden de afkoelingsbuizen ook voor het opwarmen zorgen , en via heet water die ik liet overhevelen doorheen deze pers kwam de gietsilicone gelukkig los van het kunstraat dat er toch al enkele dagen tussen zat , en de opluchting was immens :D :D
20170102_133740.jpg
Bij deze ook een filmpje van het openen van deze pers en dit met dank aan Hennie die me op dit idee bracht

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HuJSQxi7nVg[/youtube]



Ook een filmpje van het maken van een waswafel waar nog een beetje werk aan is , maar is een begin en ben nu gerustgesteld dat het gaat lukken mits wat oefenen :dance:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VwrcU6bBOP4[/youtube]

Ben opgelucht dat het werkt, en nu kan ik deze pers verder afwerken en ook voor een degelijke opvangbak voor het overtollige was zorgen , alsook verder uitkijken naar een beter toestel voor het smelten van de was

Ook zal ik op zoek moeten naar betrouwbare natuurlijke was, want als beginnend imker is dit de enige was die ik voorradig heb ....

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Mijn zelfbouw waswafel pers

Bericht door Kroese » wo 04 jan 2017, 01:04

Perfect Marc,
Het vel is mooi dun, tegen het licht te zien.
Ik zie dat je er een BK en een HK raat uit kunt snijden, als je hoger begint. En ook extra ruimte aan de zijden.

De breuk in de was komt door een koude breuk.
Als je giet, moet je hem snel dicht doen, omdat je een afkoeling krijgt voor je hem dicht doet.
Ook afhankelijk van de temperatuur van de was in de pan natuurlijk. als die tegen stollen aanzit, krijg je dat ook.
Maar als je er 20 gedaan hebt krijg je het wel door.

Je kunt de zijranden en de schanier en de voorzijde iets met een paar druppels afwasmiddel in iets water met een kwastje bevochtigen.
honingwater of aardappelmeel in water werkt ook. Met honingwater gaat het op de duur wat kleverig worden, en er kan schimmel op de wasvellen ontstaan.
Je hoeft niet bij ieder vel in te smeren. Je zult makkelijker kunnen openen en minder scheuren krijgen.

Ik ben benieuwd naar de koeling, hoe snel hij gaat.
Dit omdat je de siliconen laag nogal dik hebt gemaakt. Die kan ook 2mm dik zijn, als je hen op een stevig rooster vast lijmt.
Heb je de koelbuizen ook in de siliconen ingegoten, of zitten die alleen op het raster vast gemaakt,
Het raster ligt wel vast in de badkamer siliconen (1 component) die beter aan metaal hecht dan de 2 componenten kit.

Ik vind dat je hem in korte tijd gemaakt hebt.
complimenten, en leerzaam voor de andere hobbyisten. :clap:

PS mooi openings mechanisme :dance:

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Mijn zelfbouw waswafel pers

Bericht door joselito » wo 04 jan 2017, 16:24

Mooi gemaakt en op korte tijd, proficiat. :clap: :clap: :clap:
Je hebt de wafel er een beetje te lang ingelaten, daarom dat ze brak.
Als ze minder afgekoeld is plooit ze nog goed en kan je ze er beter uittrekken.
Het is dan ook gemakkelijker om ze op maat te snijden.
Als ik de mal sluit druk ik er eens goed op anders is de wafel te dik, maar dan laat ik los.
Het gewicht erop plaatsen heeft niet veel zin, denk ik

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Mijn zelfbouw waswafel pers

Bericht door Erik Konijn » wo 04 jan 2017, 17:53

Heel mooi marc en bedankt voor je post. succes

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Mijn zelfbouw waswafel pers

Bericht door Marcje » wo 04 jan 2017, 21:05

Kroese schreef:Perfect Marc,
Het vel is mooi dun, tegen het licht te zien.
Ik zie dat je er een BK en een HK raat uit kunt snijden, als je hoger begint. En ook extra ruimte aan de zijden.
klopt inderdaad , maar de handigheid ontbreekt nog wat

De breuk in de was komt door een koude breuk.
Als je giet, moet je hem snel dicht doen, omdat je een afkoeling krijgt voor je hem dicht doet.
Ook afhankelijk van de temperatuur van de was in de pan natuurlijk. als die tegen stollen aanzit, krijg je dat ook.
Maar als je er 20 gedaan hebt krijg je het wel door.

Je kunt de zijranden en de schanier en de voorzijde iets met een paar druppels afwasmiddel in iets water met een kwastje bevochtigen.
honingwater of aardappelmeel in water werkt ook. Met honingwater gaat het op de duur wat kleverig worden, en er kan schimmel op de wasvellen ontstaan.
Je hoeft niet bij ieder vel in te smeren. Je zult makkelijker kunnen openen en minder scheuren krijgen.
Super tip is dit en ga het zeker proberen
Ik ben benieuwd naar de koeling, hoe snel hij gaat.
Dit omdat je de siliconen laag nogal dik hebt gemaakt. Die kan ook 2mm dik zijn, als je hen op een stevig rooster vast lijmt.
Heb je de koelbuizen ook in de siliconen ingegoten, of zitten die alleen op het raster vast gemaakt,
Het raster ligt wel vast in de badkamer siliconen (1 component) die beter aan metaal hecht dan de 2 componenten kit.
ik heb erop gelet dat de buizen goed in contact kwamen met het rooster, en normaal zou de silicone goed in contact moeten zijn met de buizen, en dit enkel maar met de onderkant van de koelbuizen
Ik vind dat je hem in korte tijd gemaakt hebt.
complimenten, en leerzaam voor de andere hobbyisten. :clap:

PS mooi openings mechanisme :dance:
met een goede leermeester was dit niet moeilijk, bedankt hé :!:
joselito schreef:Mooi gemaakt en op korte tijd, proficiat. :clap: :clap: :clap:
Je hebt de wafel er een beetje te lang ingelaten, daarom dat ze brak.
Als ze minder afgekoeld is plooit ze nog goed en kan je ze er beter uittrekken.
Het is dan ook gemakkelijker om ze op maat te snijden.
Als ik de mal sluit druk ik er eens goed op anders is de wafel te dik, maar dan laat ik los.
Het gewicht erop plaatsen heeft niet veel zin, denk ik
Bedankt voor deze tips, want kan jullie ervaringen goed gebruiken
De waswafel ( simplex formaat ) weegt 93gr en is toch een flinke hap meer dan van de waswafels die te koop zijn ( 65gr weegt een gekochte dacht ik ) , is dit normaal ?
20170103_160623 (Custom).jpg
@Erik, bedankt hé :D

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Mijn zelfbouw waswafel pers

Bericht door Kroese » wo 04 jan 2017, 21:19

Marcje schreef:De waswafel ( simplex formaat ) weegt 93gr en is toch een flinke hap meer dan van de waswafels die te koop zijn ( 65gr weegt een gekochte dacht ik ) , is dit normaal ?
Groetjes

marc
Dat is idd maar 11 in een Kg. Zelf kom ik met mijn originele Graze (simplex) op 16-17 per Kg.

Misschien komt het dat de was tegen stollen aan zit, en het te langzaam dicht doen.
als de siliconenbed bij de eerste keer erg koud is, dan stolt het snel en dan geeft het te veel weerstand bij het dicht doen.
Een soeplepel is makkelijker, die over de breedte in de midden en achterin snel uitgieten.
Zoals ik al opmerkte: sneller maar gelijkmatig dicht doen en 10seconden nadrukken is genoeg.
Misschien zijn ze dan wat dunner.
Laatst gewijzigd door Kroese op do 05 jan 2017, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Mijn zelfbouw waswafel pers

Bericht door ErikS » do 05 jan 2017, 07:15

Marcje schreef:@Erik, bedankt hé :D
graag gedaan en ziet er prachtig uit!
Bij ons op de vereniging hebben ze ook graag de platen zwaarder ivm slingeren in de radiaal slinger, volgens mij ook platen van 80-90 gram. Uit een standaard pak komen iets van 18 - 20 platen als ik me goed herinner. Heb geen pak meer liggen om te tellen. Grtz Erik.

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Mijn zelfbouw waswafel pers

Bericht door Marcje » do 05 jan 2017, 23:00

Kroese schreef: Zoals ik al opmerkte: sneller maar gelijkmatig dicht doen en 10seconden nadrukken is genoeg.
Ondertussen aan was geraakt, en zal eens een dagje oefenen :lol:
ErikS schreef:Bij ons op de vereniging hebben ze ook graag de platen zwaarder ivm slingeren in de radiaal slinger, volgens mij ook platen van 80-90 gram
Hier hebt u wel een punt, en zou zeker tevreden zijn met 80gr, want die 93gr is net iets te veel

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten