Vlieggat verhogen met metalen profielen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Vlieggat verhogen met metalen profielen

Bericht door H.J.Booij » ma 09 jan 2017, 19:49

Hoi Erik,

moet zeggen dat ik de Beeplus kasten nog niet kende :). Maar even google en je komt ver....

Ik ben indertijd overgestapt op spaarkast formaat omdat ik 14 jaar geleden bijna alle volken verdwenen waren:(
Mijn imkermaat had toen spaarkast. Met mijn dadant formaat was ik altijd redelijk een uitzondering. Nu verkoop ik veel volken in het voorjaar en de meeste vraag is / reguliere maat is spaarkast. Dus vandaar dat ik "braaf" spaarkast heb.

Maar als ik zeker wist dat ik mijn dadant maat net zo snel zou kunnen verkopen zou ik zo over willen stappen.


Hilko

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vlieggat verhogen met metalen profielen

Bericht door ErikS » ma 09 jan 2017, 19:54

Hallo Hilko,

Ik werk met verschillende maten kast, in de praktijk is met een verenigingsplank en krap zetten een volk in een paar weken over te zetten op een andere raammaat. Is een praktische oplossing.
Een andere truc, met de BeePlus kun je heel makkelijk broedschuren maken als onderdeel van de varroa bestrijding (zonder gebruik te maken van chemicaliën). Als je de broedschuur krap zet en combineert met spaarkast bakken heb je snel volken op een andere raammaat. Het is een kwestie van wat meer vooruit denken. ;-)

grtz,

erik.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vlieggat verhogen met metalen profielen

Bericht door Alex Mönch » ma 09 jan 2017, 20:48

Verkleining van het vlieggat totdat het warm genoeg is voor de volledige vliegopening.
Bijlagen
IMG_0490.JPG

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vlieggat verhogen met metalen profielen

Bericht door Kroese » ma 09 jan 2017, 21:55

Alex Mönch schreef:Verkleining van het vlieggat totdat het warm genoeg is voor de volledige vliegopening.
Alex, je weet dat ik dezelfde bakken heb, alleen met een eigenbouw hardhouten bodem eronder.
Die bodem heeft volgaas met een lade, en een vliegopening van volle breedte en 2 Cm hoog, in de winter met een vlieglat met een 7mm hoge opening tegen de (veld)muisjes.
Wat bij mij extra koeling geeft is de 2e vliegopening met rooster boven de broedbak. De darren kunnen nu ook uitvliegen boven het rooster.
Ook de honing halende bijen maken veelal gebruik van die boven vliegopening, die hoeven niet door het broednest.
Hoofdzakelijk heb ik die 2e opening voor mijn koninginnenteelt systeem natuurlijk, maar ook voor de andere volken vind ik het ideaal.

Dat zou voor jou met die vele bakken ook wel positief kunnen werken voor de ventilatie.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vlieggat verhogen met metalen profielen

Bericht door Alex Mönch » ma 09 jan 2017, 23:23

Hennie,ik probeer het eerst met deze aangepaste grote vliegopening.
En als het dan nog niet voldoende mocht zijn,dan voor meer trek in de schoorsteen :D zorgen met een 2de vliegopening.
Maar ben positief gestemd over de vergroting van de vliegopening :)

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vlieggat verhogen met metalen profielen

Bericht door ErikS » di 10 jan 2017, 08:50

Kroese schreef:
Alex Mönch schreef:Verkleining van het vlieggat totdat het warm genoeg is voor de volledige vliegopening.
Alex, je weet dat ik dezelfde bakken heb, alleen met een eigenbouw hardhouten bodem eronder.
Die bodem heeft volgaas met een lade, en een vliegopening van volle breedte en 2 Cm hoog, in de winter met een vlieglat met een 7mm hoge opening tegen de (veld)muisjes.
Wat bij mij extra koeling geeft is de 2e vliegopening met rooster boven de broedbak. De darren kunnen nu ook uitvliegen boven het rooster.
Ook de honing halende bijen maken veelal gebruik van die boven vliegopening, die hoeven niet door het broednest.
Hoofdzakelijk heb ik die 2e opening voor mijn koninginnenteelt systeem natuurlijk, maar ook voor de andere volken vind ik het ideaal.

Dat zou voor jou met die vele bakken ook wel positief kunnen werken voor de ventilatie.
Hennie, heb je daar een foto van? Ik ben met iets vergelijkbaars aan het stoeien. Grtz, Erik.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vlieggat verhogen met metalen profielen

Bericht door joselito » di 10 jan 2017, 09:18

Alex Mönch schreef:Verkleining van het vlieggat totdat het warm genoeg is voor de volledige vliegopening.
Alex, volgens mij is deze opening toch wel hoger dan de maximum 8mm.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vlieggat verhogen met metalen profielen

Bericht door Alex Mönch » di 10 jan 2017, 11:57

3 cm joselito.Dit is een aanpassing voor warme dagen die in het voorjaar gebruikt gaat worden,tot aan de herfst.Het verklein blokje maakt het tijdelijk ongeveer 1 cm.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vlieggat verhogen met metalen profielen

Bericht door joselito » di 10 jan 2017, 12:16

Alex Mönch schreef:Het verklein blokje maakt het tijdelijk ongeveer 1 cm.
Ja, dat bedoel ik. Het lijkt me te hoog om muizen tegen te houden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten