vloeibaar maken van gekristaliseerde honing

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
DE BIEZEN
Berichten: 315
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 21:34
Locatie: Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

vloeibaar maken van gekristaliseerde honing

Bericht door DE BIEZEN » di 24 jan 2017, 12:16

Zijn er simpele manieren om honing langzaam te verwarmen zodat deze weer vloeibaar word?
Hoe zijn de ervaringen met een weckketel? broedstoof? Of andere methodes?

ik hoor het graag

Groet

Gerard

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: vloeibaar maken van gekristaliseerde honing

Bericht door joselito » di 24 jan 2017, 13:02

Ik gebruik de oven in de keuken. Die kan ik perfect op 40° instellen en een emmer van 10 liter past er juist in. Wel leg ik een houten plank onder de emmer zodat de honing niet in direct contact komt met het verwarmingselement.

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: vloeibaar maken van gekristaliseerde honing

Bericht door Eddy Geurtsen » di 24 jan 2017, 16:57

Geïsoleerd kistje of iets dergelijks, digitaal thermostaat met een verwarmingselementje, een ventilator uit een oude computer, daarmee maak je een stoof waarmee je honing vloeibaar kan maken, maar waar je eventueel ook doppen in kunt laten uitlopen. Maak het kistje zo groot, dat er een hele honingemmer in kan. Als je thermostaat met verwarmingselement en ventilator in de deksel maakt, en de deksel zo hoog dat er een aantal potten onder kunnen staan, dan heb je een multifunctionele stoof (ik plaats de potten op een tempex plaatje en zet daar de deksel overheen).
Zoek online op onderdelen voor broedmachines, thermostaat is het duurste. Maar een handige doe-het-zelver kan misschien ook wel ergens een tweedehandsje op de kop tikken.

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: vloeibaar maken van gekristaliseerde honing

Bericht door Biodlarn » di 24 jan 2017, 18:52

Ik heb lang gewerkt met een kist/bak gemaakt van tempex platen. Daarin ging een kastverwarming (voor een schakelkast) gekoppeld aan een thermostaat van een broedmachine. Er konden 2 st. 28 kg emmers in.
2 dagen verwarmen op 34-36 graden, keertje roeren en 'vloeibaar'.

Voor een kleinere versie kun je ook vervarmingsfolie gebruiken met een ventilator er op. Even shoppen bij Conrad.nl.
Zorg wel dat de venitlator onafhankelijk van de thermostaat werk.

H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: vloeibaar maken van gekristaliseerde honing

Bericht door H.J.Booij » di 24 jan 2017, 21:50

Ik heb een broedstoof gemaakt voor koninginneteelt. Ik heb daarbij een maat aangehouden waardoor ook een 28 kg emmer met honing erin kan maar ook complete ramenhoning.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten