raampjes monteren

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: raampjes monteren

Bericht door Erick » zo 29 jan 2017, 15:53

de schadelijkheid is tijdens het verwerken en drogen van de lijm, als de lijm droog is, is het niet meer schadelijk.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: raampjes monteren

Bericht door tomer » zo 29 jan 2017, 16:41

Ok, dat is geruststellend. Ik zou die lijm zelf nooit kopen, maar ik heb hem samen met het nietpistool geleend.
De dampen ruiken sterk, dus ik laat de stapel gemonteerde ramen een nacht in het werkhuis liggen met een gewicht erop.
Nog enkele ramen en ze steken allemaal in elkaar (50 broedramen en 50 honingramen).
Het gaat nog wel vlot vooruit.

H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: raampjes monteren

Bericht door H.J.Booij » zo 29 jan 2017, 19:04

Het grote voordeel van houtlijm is dat je niet perse met handschoenen hoeft te werken. Geknoeid dan even met warm water schoon maken. PU is volgens mij befaamde bruislijm. Alles wat besmet wordt moet je met aceton oid schoonmaken. Je krijgt er lekkere zwarte handen van :).

Let op dat je met spijkertjes en/of nietjes altijd vanaf de zijkant erin maakt. Spijkertjes of nietjes vanaf de bovenzijde of de onderzijde van de raam heeft niet veel zin. Juist dan trek je bij een vastzittende ramen de verbinding los.

@Maarten: ik heb ook een poosje met ijzeren spijkertjes gewerkt. Maar toen ik met mierezuur en in de winter met ijsazijn (Opslag) zag ik heel veel spijkertjes wegroesten.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: raampjes monteren

Bericht door tomer » zo 29 jan 2017, 20:06

Het viel wel mee met het geknoei met die PU lijm hoor. Gewoon niet teveel van gebruiken, dan hoef je ook niets weg te vegen.
Ik heb de nietjes langs boven en onder geniet. Volgens het voorbeeld van de gekochte ramen. Dat leek mij voor de tand en groef verbindingen ook beter (ze zouden anders misschien splijten?). En op deze manier kunnen de onderdelen ook terug uit elkaar gehaald worden, indien er ooit herstellingen moeten gebeuren. De verbindingen lijken me wel stevig genoeg met die lange nietjes, zeker in combinatie met de lijm.
Nu bedraden...
In de beschrijving van de bouwpakketten staat: "geöst und 5 x gelocht". Google vertaalt dat als "oogjes en 5x geponst".
Ik ging er dus vanuit dat er al koperen oogjes aanwezig waren en ik die niet meer moest kopen. Maar het zijn gewoon gaatjes in de zijlatten, zonder oogjes. Ik heb eens gekeken naar de ramen die ik vroeger kant en klaar gekocht heb en daar is ook een deel van bedraad zonder oogjes.
Ik ga er dus geen gebruiken. De zijlatten zijn van hard hout dus ik denk niet dat de draad gaat insnijden.

H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: raampjes monteren

Bericht door H.J.Booij » zo 29 jan 2017, 20:22

Hallo Tomer,

ik heb ooit eens raampjes overgenomen omdat ik acuut te kort had ivm een zwerm. Ik heb er her en der nog een enkele van in mijn kasten. Als ze een keer goed vastgekit zijn en je wrikt ze los (bv onderzijde aan koninginnen rooster vast) dan zijn het steevast dit montage type wat uit elkaar valt.

Maar jij hebt hardhouten dus misschien dat dat scheelt of betere nietjes. Als je geen problemen ondervindt komend seizoen dan heb ik niets gezegd :be8: . Denk je van de zomer ships die gast had gelijkt dan mag je zelf iets bedenken wat je dan denkt :be5: haha

Mijn ervaring in goed 20 jaar imkeren is dat je met goed materiaal moet werken en iets meer moet betalen geen probleem is maar vaak het voorkomen van veel imkerellende.

Ooit ook "goedkope" raampjes gehad maar die trokken krom, spleten etc...Om maar iets te noemen. Ooit ook goedkopere segebergers gehad met net niet goede aangepaste maatvoering. BIj goede dracht was het altijd een kliederboel..

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: raampjes monteren

Bericht door tomer » zo 29 jan 2017, 20:45

Ja, ik weet wat je bedoelt. Met zijwaarts te nieten/nagelen, zullen de onderdelen logischerwijs niet lossen. Maar in die smalle hardhouten verbindingen nieten leek mij niet goed. Ik heb nog getwijfeld, maar langs boven/onder nieten met lange nietjes van 2,5 of 3 cm in hardhout, is volgens mij ook wel voldoende stevig. Dat hoop ik toch :whistle:
Nu vraag ik mij af waar ik de spijkertjes moet zetten om de draad aan te bevestigen bij horizontaal bedraden...?
Als het raam plat op tafel ligt langs boven (verticaal) in de zijlatten, toch?

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: raampjes monteren

Bericht door Jaap v.Popering » zo 29 jan 2017, 20:56

tomer schreef:, maar langs boven/onder nieten met lange nietjes van 2,5 of 3 cm in hardhout, is volgens mij ook wel voldoende stevig. Dat hoop ik toch :whistle:
?
Nee .

H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: raampjes monteren

Bericht door H.J.Booij » zo 29 jan 2017, 22:42

@Tomer,

plat neerleggen zodat je zegmaar een wasplaat erin kunt leggen . Op de zijden die dan naar je toekijkt moet je je spijkertjes slaan.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: raampjes monteren

Bericht door tomer » zo 29 jan 2017, 23:31

Jaap v.Popering schreef:
tomer schreef:, maar langs boven/onder nieten met lange nietjes van 2,5 of 3 cm in hardhout, is volgens mij ook wel voldoende stevig. Dat hoop ik toch :whistle:
?
Nee .
Als de ramen uit elkaar vallen zal ik het laten weten...

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: raampjes monteren

Bericht door joselito » zo 29 jan 2017, 23:39

tomer schreef: Als de ramen uit elkaar vallen zal ik het laten weten...
Dat zal niet al te lang duren :) In mijn geval is het ook met vallen en opstaan gegaan. Maar ja, zo leer je het.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten