Merkplaatjes of Merkstift voor markeren van Koningin?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
kolnerke
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 15:40
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica en bastaard
Locatie: Twente
Contacteer:

Merkplaatjes of Merkstift voor markeren van Koningin?

Bericht door kolnerke » za 04 feb 2017, 18:43

Ik heb gezocht op het forum maar niks gevonden.

Als beginnend imker wil ik mijn koninginnen markeren. Wat kan ik het beste gebruiken volgens jullie? Een stift of plaatjes?

Gebruiksgemak
Hoe lang blijft het zitten
Bij-vriendelijk
Etc.

Ik ben benieuwd.

H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Merkplaatjes of Merkstift voor markeren van Koningin?

Bericht door H.J.Booij » za 04 feb 2017, 21:02

Ik gebruik jaar en dag van de plaatjes met nummers. Na bevruchting knip en merk ik de kg. De lijm moet wel goed zijn en je moet de lijm even laten drogen anders laat ie los.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Merkplaatjes of Merkstift voor markeren van Koningin?

Bericht door Eddy Geurtsen » za 04 feb 2017, 21:46

Met betrekking tot die plaatjes is er in een ander topic al eens een antwoord gegeven. Er werd toen geklaagd over de kwaliteit van de lijm en daar had ik zelf ook slechte ervaringen mee. Als oplossing werd toen genoemd de seconden lijm van Pattex, maar dan in gel-vorm. Dat heb ik geprobeerd en bevalt prima, met één uitzondering; de plaatjes kunnen niet zo heel goed tegen de secondenlijm. Daardoor kan het zijn dat de nummertjes soms iets minder goed te lezen zijn. Maar al met al bevalt het goed.
Nog een tip: kijk eerst goed of de plaatjes door het merknetje passen. Ik had een (goedkoop) merkkokertje waar de ronde plaatjes niet door pasten. Nu heb ik zo'n handig vangapparaatje waarmee je met één hand Hare Majesteit kunt vangen en klem zetten. Ideaal, sindsdien merk ik alle moertjes met gemak.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Merkplaatjes of Merkstift voor markeren van Koningin?

Bericht door joselito » zo 05 feb 2017, 10:30

Eddy Geurtsen schreef:de plaatjes kunnen niet zo heel goed tegen de secondenlijm. Daardoor kan het zijn dat de nummertjes soms iets minder goed te lezen zijn. Maar al met al bevalt het goed.
Ik denk dat dit niets met de secondenlijm te maken heeft. Er zijn plaatjes in de handel waarvan de kwaliteit minder is en de nummers na een tijdje verdwijnen.Dit heb ik ook aan de hand gehad.
Sinds ik deze nummers gebruik in combinatie met secondenlijm (gel) doet zich dit niet meer voor.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Merkplaatjes of Merkstift voor markeren van Koningin?

Bericht door Erik Konijn » zo 05 feb 2017, 15:06

Ik gebruik gewoon autolak. Krijgen ze er nooit af. klein druppeltje en met de achterkant van een sate prikker merken.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Merkplaatjes of Merkstift voor markeren van Koningin?

Bericht door joselito » zo 05 feb 2017, 16:34

Erik Konijn schreef:Ik gebruik gewoon autolak.
Dat gaat ook. Ik verkies nummers. Met verschillende lijnen kan ik dan noteren waar de koningin vandaan komt. Bovendien heb ik al eens een koningin gevonden in het gras (zwermpoging). Met nummers weet ik dan uit welke kast ze komt en kan ik haar terug zetten :)
F2 koninginnen merk ik wel met autolak, meteen na de geboorte. In deze flesjes zit een stempeltje waarmee je een mooie ronde afdruk kan maken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten