onderhoudswerkzaamheden voor het nieuwe seizoen.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
keflin
Berichten: 20
Lid geworden op: za 24 sep 2016, 03:12
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: rijen
Contacteer:

onderhoudswerkzaamheden voor het nieuwe seizoen.

Bericht door keflin » za 04 mar 2017, 11:30

De afgelopen 2 weken al 10 van de 15 volken terug op 1 broedkamer gezet.
Heel de garage staat vol met spullen.
Alle broedbakken ondertussen de verf afgebrand en van een nieuwe laklaag voorzien.
Alle broedramen met lichte schimmelwaas omgesmolten.
De beschimmelde ramen hebben enkel reis kliko gekregen.
Daarna alle raampjes opnieuw opgespannen en voorzien van nieuwe kunstraat (staan er ondertussen 200 klaar).
Alle honingraampjes nagekeken.
Alles waar broed in heeft gezeten omgesmolten.
Gelukkig was dit maar bij 10 ramen van 2 volken.
Was ondertussen alweer het derde jaar op rij bij de i-bee bijenkast.
Deze heb ik ondertussen ook al weer weggedaan.
Daarna opnieuw opgespannen en van nieuwe kunstraat voorzien.
Alle nieuw ingesmolten ramen krijgen ook een jaar notering bovenop zodat ik weet wanneer hij voor het laatst is vervangen.
Na max. 2 jaar worden ze sowieso vervangen.
Ga vanaf dit seizoen eens proberen om alle ramen ieder seizoen te vervangen om zo de hygiene in het volk te verhogen en de virusdruk te verlagen.
Ook alle kunststof bodems om beurten schoon gemaakt met de hoge druk en daarna nog een nachtje in een chloorbad om deze ook mooi schoon te maken.
Daarna een hele dag in het bad gelegen om de chloor resten er nog af te laten weken.
Toen weer mooi er onder.
Deksels ook om beurten schoon gebrand, oude verf verwijderd en opnieuw in de verf.
Nu weer even wachten tot ik weer tijd heb om ook de broedbakken waar ze nu inzitten te verwisselen een eenzelfde onderhoudsbeurt te geven.
Wel een hoop werk, maar word er weer blij van als ik naar het resultaat kijk.
Afgelopen seizoen al een een aantal kilo was verzameld van de zegeltjes.
Aan het einde van dit seizoen zou het voldoende moeten zijn om in het vervolg in de eigen behoefte te kunnen voorzien.
Ben ondertussen 3 jaar geleden begonnen met 1 volk, ondertussen is het al uitgebreid naar 15 volken.
De max word 20 volken.
Van de honing opbrengst kopen we ieder jaar iets nieuws, afgelopen jaar was dat een refracto meter en een stoomwassmelter met zeef en bak.
Eind dit jaar is het de bedoeling om zelf een pers te kopen om zelf kuntstraat te smelten.
Op het verlanglijstje voor dit jaar staat ook een pan om de gesmolten was opnieuw te smelten zodat alle verontreinigingen er uit gehaald kunnen worden.
Maar 1 ding tegelijk.
Hoop dat het de komende tijd mooier weer word zodat het seizoen weer op gang gaat komen.
De eigen honingvoorraad begint namelijk ver op te raken, het word weer tijd voor nieuwe aanvulling.
Afgelopen jaar had ik wilgen, linde en balsemien honing.
Dit jaar hopelijk weer hetzelfde, maar wil deze keer ook eens 2 volken op de heide honing zetten kijken of dit wat word.
Ik heb een aantal mensen die dit graag zouden willen hebben.
Zelf vind ik de heidehoning niet erg lekker.
De lekkerste die ik tot nu toe heb geproefd zijn kastanje (heel donker) en koolzaad honing, maar beide zijn niet echt te halen in de buurt.
Dus iedere keer maar een paar losse potjes kopen.
met een oldtimer in de hand, heb je veel bekijks in het land.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten