Kostprijs Riet

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Kostprijs Riet

Bericht door flayed » ma 06 mar 2017, 17:21

Dag Samen,

Na meerdere topics gelezen te hebben over zelfbouw van een bijenkast gemaakt van RIET of andere matrialen heb ik besloten om er ook een te gaan maken en wel volgens de volgende manier, zie link

https://www.youtube.com/watch?v=fq5ZTtN ... re=related

Dit is naar mijn meening een mooie gelegenheid om de tijd te vullen in de winter.
Dus enkele rietdakdekkers benaderd, en een van die was Hoebenriet.nl bij navraag wat dan 10 bossen riet gingen kosten was de prijs 50 euro, dit was net genoeg om bv een vuilniszak voor 80% te kunnen vullen.
Met andere woorden, een vrij prijzige bijen-kast. Ik had dan ook gelijk het gevoel dat mij het vel over de oren getrokken werd.

Dus,.... Wie heeft een adres waar ik genoeg Riet kan bestellen om meerdere kasten te maken tegen een redelijke prijs? 1/5 deel van die 50 euro om een kast tzelf te kunnen maken lijkt mij toch wel kunnen? Ik heb zelfs al prijzen gehoort van minder dan 3 euro per bos welke je met twee handen niet kunt omsluiten zo dik.
Ik woon in zuid limburg, ik weet niet of ze deze ook via de post of zo verzenden, anders moet ik ze ophalen!

Wie kan mij helpen? ik heb geen problemen om enkele km te rijden maar moet wel redelijk blijven.

Mvg John.

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Kostprijs Riet

Bericht door mick » ma 06 mar 2017, 21:35

Ik heb 3 euro betaald per bussel, daar kan je met 2 handen niet rond dacht ik.
Heb het gehaald in Someren, als je wil pm ik je de gegevens wel.
Oh ja, de winter loopt op z’n eind hé.

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kostprijs Riet

Bericht door flayed » ma 06 mar 2017, 22:11

Ja Mick,
Ik weet het, daarmom wil ik er ook een beetje vaart achter zetten.
Ik had in januarie al de verwachte balen verwacht maar de prijs bleek ineens 5x zoaveel te zijn Mmmm, meende zeker met een onnozele te maken te hebben. Vandaar dat ik verder aan het zoeken ben gegaan.

John

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Kostprijs Riet

Bericht door mick » di 07 mar 2017, 08:16

Die bussels die ik heb gekocht zijn ongeveer 1.8 meter lang en 20 cm diameter, dat is best veel riet hoor.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Kostprijs Riet

Bericht door gijs.v » wo 08 mar 2017, 06:46

Is een bussel dan hetzelfde als een schoof?


Gijs met Tapatalk

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Kostprijs Riet

Bericht door maartenkleijne » wo 08 mar 2017, 12:00

bussel is een kruising tussen schoof en bos, als in takkenbos......
gr,
m

moerasbewoner
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 15 mar 2017, 21:07
Imker sinds: 85
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Kostprijs Riet

Bericht door moerasbewoner » wo 15 mar 2017, 21:29

je hebt in riet verschillende prijsklassen en maten
meestal spreekt men van dekriet (wordt gebruikt als dakbedekking) en spreiders (lang grof riet word onder bepaalde rietendaken gebruikt voor afwerking)

dekriet word in nederland verhandeld in wat men noemt een bandmaat en daarmee word bedoelt de omtrek van het bosje ,
het beste riet heeft een omtrek van 46 cm de rest van nederland heeft een bandmaat van 55 cm buitenlands riet kan variëren in bandmaat van 55 tot 65 cm afhankelijk land van herkomst ,
voor bijenkasten is riet met een bandmaat van 55 cm van voldoende kwaliteit om er bijenkasten van te maken en zou dan voor een lengte kiezen van 2 tot 3 meter maar wel met een rechte stengel.
de prijs dat ligt eraan waar je hem koopt de rietdekker is eind gebruiker dus die betaald zelf ook de hoogste prijs
voor betere prijzen kun je beter naar de teler gaan of als het niet anders kan de riethandel
de rietdekker voor een bosje riet 55 cm bandmaat goede kwaliteit gemiddeld 3,90 betaald ex btw kom je op ongeveer op 4,70 uit
dus 5 euro is voor een bosje 55 cm of dikker zeker geen te hoge prijs
wil je goedkoper ga dan naar een rietteler of riethandelaar.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten