geschikte auto voor imker

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: geschikte auto voor imker

Bericht door mick » wo 08 mar 2017, 13:55

ErikS schreef:Seat Alhambra!
Stoelen eruit en vlakke laadvloer. formaat volkswagenbus. ;-)
Of gewoon een VWbus :D :D
En dan heb ik ook een aanhangwagen. Dus ik heb keuze te over :dance:

Maar alle gekheid op een stokje, kies auto die jullie graag willen, gaan er kasten in zoveel te beter zoneen, aanhangwagen. Voordeel van aanhangwagen is dat die ook vuiler mag/kan worden.

joostY79
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 25 apr 2016, 17:02
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Carnica in Golzkast
Locatie: Genk (België)
Contacteer:

Re: geschikte auto voor imker

Bericht door joostY79 » wo 08 mar 2017, 19:24

Ik volg mick.
Aanhangwagens heb je al voor weinig geld. Hoeveel kasten wil je eigenlijk verplaatsen? vaak? Reis je met je bijen? Ook op onverharde wegen?

Ik gebruik heel vaak mijn aanhanger, niet alleen voor de bijen, het is een 3 tons kipper met een laadvloer van 2 meter op 3 meter en nog wat. Dan heb je ook weer wat aangepaste auto nodig, zeker als je eens een stapje naast het asfalt gaat doen. In mijn geval heb ik een oude volvo XC90 als trekauto, (4*4, hogere bodemvrijheid) daar past ook weer wat materiaal in, indien nodig...,


Maar was serieus aan het denken om eventueel over te schakelen naar een dacia logan mcv, bij jullie in Nederland nieuw voor nog geen 13000 euro, op lpg. Voor de bijen groot genoeg, maar voor mijn brandhout mag die niet genoeg slepen...:)

Wil Brans
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 11:08
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Eindhoven Noord
Contacteer:

Re: geschikte auto voor imker

Bericht door Wil Brans » wo 08 mar 2017, 20:06

Ik heb een Skoda Roomster. Prima auto. Banken plat en er kunnen 4 tot 6 kasten in. Makelijk laden en verschuiven.
Laatst gewijzigd door Wil Brans op do 09 mar 2017, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: geschikte auto voor imker

Bericht door imker Marinus » wo 08 mar 2017, 20:55

joostY79 schreef:Ik volg mick.
Aanhangwagens heb je al voor weinig geld. Hoeveel kasten wil je eigenlijk verplaatsen? vaak? Reis je met je bijen? Ook op onverharde wegen?

Ik gebruik heel vaak mijn aanhanger, niet alleen voor de bijen, het is een 3 tons kipper met een laadvloer van 2 meter op 3 meter en nog wat. Dan heb je ook weer wat aangepaste auto nodig, zeker als je eens een stapje naast het asfalt gaat doen. In mijn geval heb ik een oude volvo XC90 als trekauto, (4*4, hogere bodemvrijheid) daar past ook weer wat materiaal in, indien nodig...,


Maar was serieus aan het denken om eventueel over te schakelen naar een dacia logan mcv, bij jullie in Nederland nieuw voor nog geen 13000 euro, op lpg. Voor de bijen groot genoeg, maar voor mijn brandhout mag die niet genoeg slepen...:)
Een aanhanger is natuurlijk wel handig. Maar ik woon in een appartement en heb geen ruimte er een op te slaan. Het liefst doe ik het met een auto die niet al te groot is. Wanneer ik 1 of 2 Dadantkasten kan vervoeren ben ik tevreden. Ik hoop dat dat met een hatchback kan, inderdaad dan met de achterbank naar voren geklapt. Bij mijn volkswagen beetle kan de acherbank wel naar voren geklapt worden, maar door de vorm van de achterklep kan daar dan toch geen kast staan. Op de achterbank ging wel, op de bijrijderstoel ook wel. Maar ik heb de bekleding daarbij wel eens wat beschadigd/vervuild. Dat wordt dealers langslopen met een bodem bij me :).

RJM
Berichten: 36
Lid geworden op: do 26 jan 2017, 16:19
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast-Carnica
Locatie: Arendonk (België)
Contacteer:

Re: geschikte auto voor imker

Bericht door RJM » wo 08 mar 2017, 22:05

Hallo,

Ik denk dat met iedere stationwagen wel twee kasten te vervoeren zijn als de achterbank plat kan.
Hoewel onze BMW 320 station is ook niet erg praktisch, met de bank plat gaat het wel maar is de vloer niet helemaal vlak, en het is wel een geschuif om de kasten er achter elkaar in te krijgen.

Omdat ik met onze Ford transit niet privé mag rijden heb ik nog een Nissan Vanette, en die is erg praktisch.
Die heb ik over gehouden van toen ik geen personeel meer had, heeft weinig km's en aan beide zijde een schuifdeur, en een laadruimte van 2,20 meter.
Maar een (lelijke) bestelauto, dus zoiets is geen optie voor je, maar ik wil hem niet missen.
Ik weet niet of het een ouder type auto mag zijn, maar de oudere Volvo stationcars lijken me wel praktisch.

Succes.

Groeten,

Roelant.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: geschikte auto voor imker

Bericht door Wim Joosten » vr 10 mar 2017, 16:00

Ik heb een Fiat Doblo en daar passen ze goed in. Maar ja, als je vrouw geen Berlingo wil, dan zal deze auto ook wel niet in de smaak vallen.
Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: geschikte auto voor imker

Bericht door buzzer » vr 10 mar 2017, 22:57

In principe is een aanhangwagen natuurlijk het meest ideaal. De enige keer dat ik een volkje moest vervoeren heb ik dat gedaan met mijn cabrio. Dak open en dan kun je zelfs een kast met meerdere bakken vervoeren. Plank op de zitting , veiligheidsgordel om de kast en rustig rijden.....
Ook een bos panlatten vervoer ik op deze manier, de lengte maakt niet uit want the sky is the limit...... :whistle:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: geschikte auto voor imker

Bericht door Biodlarn » za 11 mar 2017, 07:48

imker Marinus schreef:
joostY79 schreef:........Ik hoop dat dat met een hatchback kan, inderdaad dan met de achterbank naar voren geklapt. Bij mijn volkswagen beetle kan de acherbank wel naar voren geklapt worden, maar door de vorm van de achterklep kan daar dan toch geen kast staan. ...........
Volvo 745/945, mooie rechte achterklep, bank naar voren klappen en inladen met die volken :-)

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: geschikte auto voor imker

Bericht door peter-koi » za 11 mar 2017, 08:08

Wat een luie Bijen hebben jullie dat ze met de auto gaan,bij mij vliegen ze zelf nog.

Groet Peter.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: geschikte auto voor imker

Bericht door Hans van der Post. » za 11 mar 2017, 09:41

peter-koi schreef:Wat een luie Bijen hebben jullie dat ze met de auto gaan,bij mij vliegen ze zelf nog.

Groet Peter.
:clap: :clap:
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten