Richting kunstraat belangrijk ?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Richting kunstraat belangrijk ?

Bericht door maartenkleijne » wo 15 mar 2017, 22:46

Gait schreef:@Maarten: betekent dat de cel niet een volmaakte zeshoek is met 5 even lange zijden? Maar iets verlengde zijkanten heeft?
Het is wel een zeshoek maar ietsje hoger dan breed. Past dus niet precies in een cirkel..... Niet alle hoeken zijn precies 120 graden....
gr,
m

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Richting kunstraat belangrijk ?

Bericht door gijs.v » do 16 mar 2017, 06:49

En deze zeshoeken hebben wonderlijkerwijs ook zes zijden


Gijs met Tapatalk

joostY79
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 25 apr 2016, 17:02
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Carnica in Golzkast
Locatie: Genk (België)
Contacteer:

Re: Richting kunstraat belangrijk ?

Bericht door joostY79 » do 16 mar 2017, 07:54

ErikS schreef:Had je de bladen een kwartslag gedraaid dan toen je de mal maakte? was me niet opgevallen.

Bijen bouwen allebei de standen uit, hoewel ze zelf een voorkeur hebben aan punt boven.
Ik denk dat het voor broed weinig uitmaakt, voor honing indikken zal het verschil niet groot zijn.

Normaliter is de kunstraat insmelt klaar en kan het niet fout gaan.
heb je Golz kasten dan kun je een kwart slag fout insmelten of als je met stroken werkt en creatief resten gebruikt. Ook bij de miniplus heb ik wel eens raat gedraaid ingesmolten, maak volgens mij geen verschil.

grtz,

erik.
Ik heb Golz, imker zelfs op Kuntzsch Hoch, maar je kan hier ook vellen hoog en breed voor kopen?

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Richting kunstraat belangrijk ?

Bericht door ErikS » do 16 mar 2017, 09:20

joostY79 schreef:
ErikS schreef:Had je de bladen een kwartslag gedraaid dan toen je de mal maakte? was me niet opgevallen.

Bijen bouwen allebei de standen uit, hoewel ze zelf een voorkeur hebben aan punt boven.
Ik denk dat het voor broed weinig uitmaakt, voor honing indikken zal het verschil niet groot zijn.

Normaliter is de kunstraat insmelt klaar en kan het niet fout gaan.
heb je Golz kasten dan kun je een kwart slag fout insmelten of als je met stroken werkt en creatief resten gebruikt. Ook bij de miniplus heb ik wel eens raat gedraaid ingesmolten, maak volgens mij geen verschil.

grtz,

erik.
Ik heb Golz, imker zelfs op Kuntzsch Hoch, maar je kan hier ook vellen hoog en breed voor kopen?
Jawel, imkerij de linde oa.

Gait
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 02:52
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Richting kunstraat belangrijk ?

Bericht door Gait » do 16 mar 2017, 09:58

gijs.v schreef:En deze zeshoeken hebben wonderlijkerwijs ook zes zijdenAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Gijs met Tapatalk
Oeps

MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: Richting kunstraat belangrijk ?

Bericht door MH1995 » wo 10 mei 2017, 23:21

En als je het nog ingewikkelder wilt maken kun je ze ook nog op de Housel methode ingangen.
Als je door de raat kijkt zie je aan de ene kant een "Y" rechtop en aan de andere kant een "Y" op z'n kop. In de natuur is vanuit het midden gezien de "Y" op z'n kop altijd naar de middelste raat gericht. En ik dacht dat het middelste raat een "Y" heeft van 90° gedraaid, maar dat weet ik niet zeker.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten