Bijen houden costa blanca

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
roosje2012
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

Bijen houden costa blanca

Bericht door roosje2012 » vr 24 mar 2017, 00:42

Hallo,
Na enkele jaren bijenhouden ga ik het avontuur wagen op de costa blanca. Er is echter heel weinig informatie verkrijgbaar op het internet.
MIjn vraag is dus: kennen jullie mensen die bijenhouden in Spanje, meer bepaald in de bergen van de costa blanca? DIt zou me erg vooruit helpen om materiaal te vinden en de juiste wettelijke produkten te gebruiken ter bestrijding van de varroa en ook om bijen aan te kopen. :be9:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen houden costa blanca

Bericht door Hans van der Post. » vr 24 mar 2017, 11:00

Costa Blanca? Wat groeit en bloeit daar is mijn eerste reactie. Zijn daar ook imkers? Hoe warm wordt het daar tussen mei en augustus.
Is het wel een geschikt gebied om bijen te houden? Allemaal vragen van een buitenstaander. :think:
Heb even gekeken met google maps.
!Hans.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Bijen houden costa blanca

Bericht door imker Marinus » vr 24 mar 2017, 13:18

roosje2012 schreef:Hallo,
Na enkele jaren bijenhouden ga ik het avontuur wagen op de costa blanca. Er is echter heel weinig informatie verkrijgbaar op het internet.
MIjn vraag is dus: kennen jullie mensen die bijenhouden in Spanje, meer bepaald in de bergen van de costa blanca? DIt zou me erg vooruit helpen om materiaal te vinden en de juiste wettelijke produkten te gebruiken ter bestrijding van de varroa en ook om bijen aan te kopen. :be9:
Je zou eens kunnen kijken op de website van imker Henk Rostohar: https://buckfastimker.wordpress.com/aut ... ar/page/2/
Die heeft in die regio gewoond en geimkerd.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen houden costa blanca

Bericht door Hans van der Post. » vr 24 mar 2017, 13:45

Staat niet veel over in Spanje wat betreft het houden van bijen. Geef eens een betere link.
!Hans.

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Bijen houden costa blanca

Bericht door rostohar » za 25 mar 2017, 14:00

In dat gebied begint de dracht al vroeg. Januari overal kleine bloemetjes, gevolgd door de amandelbloei in februari. Daarna dadelpalm, citrusvruchten en daarbij overal kruiden zoals tijm en borage. Er zijn weinig imkers met 3 'à 10 volken zoals in Nederland en België. Imkers hebben daar 800 tot 1500 volken. Hoofdzakelijk in Layenskasten. De bij is de a.m.iberiensis die kleine volken opbouwen en agressief zijn. In de warme droge periode 's zomers moet er worden bijgevoerd met suikerwater. Beroepsimkers brengen hun volken dan een paar honderd kilometer naar het noorden waar ze in en bij bossen worden geplaatst voor waldhoning. Eind september beginnen de eerste regenbuien te vallen en binnen een paar dagen zie je overal bloemen bloeien. Men noemt dat de kleine lente. Bloei blijft er tot in december. De volken hebben geen broedpauze in de winter maar de broednesten zijn dan wel kleiner. Goed drachtgebied met wat aandachtspuntjes.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

roosje2012
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

Re: Bijen houden costa blanca

Bericht door roosje2012 » za 25 mar 2017, 20:18

Dank je wel rostohar, voor deze zeer nuttige informatie. Ik heb ondertussen ook een mail gestuurd naar Gerbert. Ik ben niet van plan om alle honing er uit te halen en ook niet om 100 kasten te zetten. Het moet voor mij plezant blijven. Wat de dracht betreft, inderdaad veel wilde tijm, rozemarijn, olijven, amandelen, gazania en naar het schijnt ook mastiekbomen, maar die heb ik daar nog niet gezien. LAter ga ik zo veel mogelijk rotsbloemen en planten zetten en nog wat meer amandelbomen en nieuwe olijfboompjes en citrusbomen. :be5:

Joery
Berichten: 2
Lid geworden op: do 27 jul 2017, 15:55
Contacteer:

Re: Bijen houden costa blanca

Bericht door Joery » do 27 jul 2017, 16:27

Hoi Roosje.

We zijn bijna buren.
Wij wonen al 14 jaar in Callosa in de campo tussen (zonder te overdrijven) 10 duzende nispero en advocadobomen.
Wij zouden ook graag met de bijen willen beginnen.
Heb jij ondertussen al meer info gekregen?
Het zou fijn zijn als je wat met ons zou willen delen. :pray:
Of eventueel eens af te spreken.

Bedankt op voorhand,
Joery en Letty

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bijen houden costa blanca

Bericht door Astrid Schoots » vr 28 jul 2017, 10:57

Dat klinkt goed daar, Roosje Joery en Letty.
Veel genoegen en succes!

Joery
Berichten: 2
Lid geworden op: do 27 jul 2017, 15:55
Contacteer:

Re: Bijen houden costa blanca

Bericht door Joery » vr 28 jul 2017, 13:27

:be9: :be9: :be9:
Astrid Schoots schreef:Dat klinkt goed daar, Roosje Joery en Letty.
Veel genoegen en succes!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten