De ideale bodem voor een spaarkast.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Hans Bee
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 18 jul 2016, 12:04
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: De ideale bodem voor een spaarkast.

Bericht door Hans Bee » do 13 jul 2017, 20:08

ook het ideale dak moet er komen natuurlijk.
SAM_7958.JPG
2 aanpassingen die ik nog niet eerder langs zag komen.
De onderkant van het dak heb ik aflopend gemaakt naar buiten.
als er regen aan de rand hangt zak deze naar de zijkant afgevoerd worden,
in de hoop dat er minder water op de vliegplank beland.
SAM_7960.JPG
Daarnaast moest ik denken aan vensterbanken, die een keerrand hebben voor het water,
een ingefreesde froef aan de onderkant zodat het water het laagste punt zoekt om af te druipen,
vandaar heb ik de onderzijde van het dak schuin gezaagd, zodat het water niet langs de kast druipt,
maar direct er vanaf.

wellicht marginale verschillen,, maar als het in de huizenbouw structureel wordt toegepast
waarom bij de bijenkasten dan niet?

Hans Bee
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 18 jul 2016, 12:04
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: De ideale bodem voor een spaarkast.

Bericht door Hans Bee » ma 17 jul 2017, 18:30

SAM_7966.JPG

Hans Bee
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 18 jul 2016, 12:04
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: De ideale bodem voor een spaarkast.

Bericht door Hans Bee » do 03 aug 2017, 08:49

ik las laatst dat een dame het volgende deed:
zij had kasten met een gaasbodem en legde hier een propolismat op,
zo konden de bijen zelf bepalen hoeveel ventilatie opening ze willen hebben
dat klinkt wel erg logisch, maar zou het zo ook werken?
iemand hier bekend mee?

Hans Bee
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 18 jul 2016, 12:04
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: De ideale bodem voor een spaarkast.

Bericht door Hans Bee » za 16 sep 2017, 19:42

De alica kast met de schuine rand:
dat werkt dus echt wel erg goed!
Juist het vocht wat niet meer langs de zijkant druipt scheelt erg veel.

In een ander topic las ik wel dat er eigenlijk erg veel mensen toch erg te spreken zijn over de gesloten bodem(met 2 gaten)
deze groep heb ik hier nog niet horen toeteren!?? :be1: :be1: :be1:

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: De ideale bodem voor een spaarkast.

Bericht door tomer » wo 18 okt 2017, 00:53

Mooie bodem (en dak) Hans. Heb je er ergens een bouwtekening van?

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: De ideale bodem voor een spaarkast.

Bericht door wilde » wo 18 okt 2017, 10:46

In een ander topic las ik wel dat er eigenlijk erg veel mensen toch erg te spreken zijn over de gesloten bodem(met 2 gaten)
deze groep heb ik hier nog niet horen toeteren!??
Ik ken dat andere topic niet, maar ik behoor ook tot de imkers die graag terug willen naar gesloten bodems. Ik heb enkele volledige gaasbodems met schuiflade, maar voor mij werkt dat niet. Ik kijk er te weinig naar en het afval verwijder ik dan steeds te laat. Dan is het een kweekbak voor grote wasmotten. Ik wil dan wel een geheel gesloten bodem en niet met nog 2 kleine ronde gaten, zoals ik die tientallen jaren geleden had. Dat werkt niet als ventilatie, want de bijen bouwen die gaten in zeer korte tijd dicht met propolis.

Ik zocht dus geheel gesloten houten bodems met een vliegopening van 20 mm hoog over de gehele breedte. In de winter wordt de opening verkleind met een verkleinblokje tot 8 mm hoog. Mijn ervaring van vroeger is, dat de bijen deze bodems perfect schoon houden. Voor de imker is het bij de voorjaarscontrole dikwijls niet nodig om veel rommel te verwijderen, want dat hebben de bijen dan al gedaan. Zo niet, dan is het met een plamuurmes snel gebeurd. Het enige nadeel van geheel gesloten bodems is dat de ramen aan de buitenkanten van de onderbak sneller schimmel vertonen. Dat neem ik op de koop toe, want daar hang ik meestal toch al wat oudere ramen en de stoomwassmelter is gewillig.

Een zoektocht naar die bodems leverde enkele jaren geleden weinig op. Geen enkele leverancier maakt ze, behalve op bestelling in grotere hoeveelheden, maar ik wil er eerst maar eens een stuk of 6. Het toenmalige Bijenhuis had ze niet en wilde ze ook niet voor mij maken. Onlangs was ik daar voor andere inkopen en de nieuwe eigenaren zijn bereid om voor mij wat van die bodems te maken van hardhout (meranti). Als er meer vraag zou zijn, zou het misschien een product kunnen zijn in hun standaard-assortiment.
Albert de Wilde

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: De ideale bodem voor een spaarkast.

Bericht door tomer » wo 18 okt 2017, 11:22

wilde schreef:
In een ander topic las ik wel dat er eigenlijk erg veel mensen toch erg te spreken zijn over de gesloten bodem(met 2 gaten)
deze groep heb ik hier nog niet horen toeteren!??
Ik ken dat andere topic niet, maar ik behoor ook tot de imkers die graag terug willen naar gesloten bodems. Ik heb enkele volledige gaasbodems met schuiflade, maar voor mij werkt dat niet. Ik kijk er te weinig naar en het afval verwijder ik dan steeds te laat. Dan is het een kweekbak voor grote wasmotten. Ik wil dan wel een geheel gesloten bodem en niet met nog 2 kleine ronde gaten, zoals ik die tientallen jaren geleden had. Dat werkt niet als ventilatie, want de bijen bouwen die gaten in zeer korte tijd dicht met propolis.
Een gaasbodem is wel gemakkelijk als je de verdamper wil gebruiken. Ik zie op je website dat je nu steeds de kasten moet takelen met een katrol om de bodems te vervangen als je gaat verdampen... Tenzij je de verdamper via de vliegspleet onder de ramen kan steken (als er voldoende ruimte is en de bijen er dan niet invallen). Mijn ideale bodem heeft een varroaschuif waarop je de verdamper kan plaatsen. Er is voldoende ruimte tot de gaas (minstens 12 mm) en een latje sluit de achterkant af zodat de dampen niet ontsnappen.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: De ideale bodem voor een spaarkast.

Bericht door wilde » wo 18 okt 2017, 11:55

Dat gebruiksgemak herken ik niet. Al mijn normale bodems zijn te laag om gemakkelijk te werken en er zijn veel te veel kieren bij een gaasbodem.
Bij gebruik van een te lage bodem worden de onderste raten verhit door het verdampingspannetje (300 graden C.) en dat wil ik niet.
Albert de Wilde

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: De ideale bodem voor een spaarkast.

Bericht door G,A3. » za 28 okt 2017, 23:28

Ik zoek bodems voor kasten van 48,2cm lang en 48,2cm breed, zonder varraolade, is de dadant bodem iets ? Mijn bodems zin versleten, ommige kasten zijn 40-jaar geleden gebouwd. G,A3.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: De ideale bodem voor een spaarkast.

Bericht door tomer » zo 29 okt 2017, 23:15

G,A3. schreef:Ik zoek bodems voor kasten van 48,2cm lang en 48,2cm breed, zonder varraolade, is de dadant bodem iets ? Mijn bodems zin versleten, ommige kasten zijn 40-jaar geleden gebouwd. G,A3.
Ik heb enkele dadant twaalframers met deze bodem: https://www.imkertechnik-wagner.de/shop ... blech.html
Breedte is 48,2 cm en lengte 49,4 cm... als je aan de voorkant 1,2 cm afzaagt heb je dus een perfect passende bodem. (Als je er geen stuk afzaagt past de kast ook en heb je zelfs meteen een vliegplankje van 1,2 cm :) ). Je kan hem dan nog wat aanpassen naar jouw wensen, bvb het hoge randje eraf halen zodat jouw kast erop past, evt varroagaas eruit en planken in de plaats.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten