batterlijlader

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: batterlijlader

Bericht door A.A. Staals » zo 02 apr 2017, 07:20

Ik gebruik deze:
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... en#p147216

Voor broedkamer ramen met 4 draden verticaal altijd in de hoge stand.

ad staals

Arndt Ackermann
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 23:29
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Werdau (Duitsland)
Contacteer:

Re: batterlijlader

Bericht door Arndt Ackermann » zo 02 apr 2017, 14:15

Hallo tomer.
Ik ben uit de oosten van Duitsland en leer en beetje Nederlands taal (alleen hobby) en sinds een jaren lees ik op de forum. (Excuseer van wegen mijn slecht woordkeuze en grammatica).
Mijne ramen hebben 5-keer-verticaal-draading (bij duits-normaal-maat-ramen) . Mijn Batterijlader geeft 12 Volt, schakelbaar op 24 Volt. Bij ruestvrij staaldraad en 24 Volt zijn er 3 Ampere stroom. (Was smelt na ongeveer 6 seconden). Dat betekent een elektrische weerstand van 8 Ohm. Een paar jaren geleden nam ik ijzerdraad, vertind en 12 Volt. Het waren 5 Ampere stroom. Dat is een weerstandswaard van wat over 2 Ohm. Ik v e r m o e d , dat je de draadsoort anders heeft dan vroeger, zodat de lader overbelast is (eventueel ingebouwde automatic voor overlastings- en kortsluitingsbeveiliging regeld naar beneden op 2 Volt. Overigens is de normal ijzerdraad magnetisch, ruestvrij staaldraad niet of weinig. Om te weten, of de lader kapot is, neem een auto-lamp 12 Volt / ca 20 Watt (blinker) en probeer of ze h e l e m a a l helder is. Zover OK, neem dan nog een auto-lamp met 12 V / ca.50 Watt (hoofdlicht) en probeer. Indien lamp donker blijfd, dan heeft de lader een problem of de false gegevens voor dit doel.
Zo mijne diagnose uit de verte.

Hartelijke groeten
Arndt

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: batterlijlader

Bericht door ErikS » zo 02 apr 2017, 15:56

Je kunt een normale draad nemen en een lengte uitmeten zoals je in je ramen gebruikt (niet triviaal, ik werk met meerdere maten raam en ze zijn ook op verschillende manieren gespannen, los nog van draaddikte. ) en dan de klemmen op de draad zetten, de draad moet voelbaar warm worden in enkele secondes maar niet heet. Als je een zwaar trafo hebt (in spanning of in maximale stroom) kan de draad zelfs smelten. Ook checken met verschillende diktes draad. Een leuke test is de draad op een blokje piepschuim leggen, zo kun je een schuimsnijder maken. Grzt Erik.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: batterlijlader

Bericht door tomer » zo 02 apr 2017, 22:23

Bedankt voor de tips, ik zal uitzoeken of ik er nog iets mee kan doen.
Ik heb ondertussen toch maar een nieuwe besteld, want met de oude gaat het helemaal niet vooruit.
http://bienenzuchtbedarf-geller.de/shop ... hrung.html
Het is wel een 24 V, maar met de 0,4mm inoxdraad zal dat niet te snel te heet worden, denk ik.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: batterlijlader

Bericht door tomer » ma 10 apr 2017, 21:37

1 of 2 draadjes per keer ipv het hele raam tegelijk gaat wel prima heb ik nu gemerkt...vreemd dat ik daar zelf nooit opgekomen ben... :) :think:
Bedankt voor de tips.
De bestelde transformator heb ik dan maar geannuleerd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten