Boodschappenlijstje Segeberger

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Bart72
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 10 jul 2016, 22:02
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zaanstad/Krommenie
Contacteer:

Boodschappenlijstje Segeberger

Bericht door Bart72 » di 11 apr 2017, 20:02

Hallo allemaal,

Ik ben nog druk met de cursus, maar ik wil alvast twee Segeberger aanschaffen, zodat ik er straks klaar voor ben om mijn volkjes te huisvesten.
Ik heb een lijstje gemaakt, willen jullie zonodig daar aanvullingen of wijzigingen op loslaten?

Dit lijstje is even per kast:

- een bodem met gaas en varroa-lade.....vaste vliegplank, of toch een losse houten?

- 2 broedkamers (10 of 11 raams?)

- 1 honingkamer(10 of 11 raams?)

- koninginne rooster (metaal)

- kunststof dekplaat( op in de kast te kijken, zonder het volk te storen.)

- dak met voer uitsparing.

- metalen dak( ter bescherming van het dak)

- een voederbak

- verf voor de kast en lak voor de voederbak en varroa-lade.

- raampjes voor in de kast, + hoeveel extra?

- waswafels + extra voorraad

Dit alles keer 2 dan natuurlijk.....

Heb ik extra bodems nodig om te wisselen in het voorjaar??

Ik heb het forum al redelijk doorgespit, maar de berichten over de Segeberger zijn redelijk gedateerd....is er op het moment nog een aanrader qua Segeberger die er bovenuitsteekt qua gebruiksgemak/ afwerking??

Bedankt voor het meedenken,

Groet, Bart

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Boodschappenlijstje Segeberger

Bericht door renske » di 11 apr 2017, 21:57

Volgens mij ben je dan heel volledig. Het hangt er wel vanaf met wat voor volken je gaat imkeren, voor buckfast is dat niet genoeg geloof ik, maar dat moeten buckfast imkers maar zeggen.
Twee bodems per kast is niet nodig. Je kan ze er ook even onderuit halen, soppen met soda (en afspoelen met water) als het nodig is en dan terug zetten. Ik heb 11 raams, dat zou beter zijn tegen de varroa.
Als je gaat reizen is een goed afsluitbare vliegplank wel fijn, ik weet niet of die houten ook als afsluiting dienen. Ik heb geen vliegplanken, maar gewoon de bodem. Kunststof dekplaat heb ik niet, gewoon een stuk plastic. Dat kan je ook makkelijk vervangen en is goedkoper. Metalen dak heb ik ook niet en ik heb na zes jaar nog geen schade aan het dak en ze staan gewoon buiten.
Raampjes heb je niet snel te veel, dus zeker 22 per kast, maar ook wat reserve. Honingkamer raampjes heb je genoeg aan 11 per kast, als je snel kunt slingeren en de HK weer met geslingerde raampjes kunt terug zetten, anders heb je dubbel nodig.
Ik heb de kasten van de duurzame bij, te koop bij de werkbij. Die bevallen prima. Je zou nog een zesramertje kunnen kopen, dat is handig als je wat doppen met wat bijen apart wilt houden voor een reserve volkje.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

keflin
Berichten: 20
Lid geworden op: za 24 sep 2016, 03:12
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: rijen
Contacteer:

Re: Boodschappenlijstje Segeberger

Bericht door keflin » wo 12 apr 2017, 00:01

Kijk eens op www.holtermann-shop.de bij styropor beute en dan segeberger beute.
Ik heb voor mijn segebergers een styropor flugbrett gekocht.
Is net een iets grotere vliegplank.
Mijn kasten staan regelmatig op een winderige plek en dan is zo'n grotere vliegplank erg nuttig.
Voor het verplaatsen heb ik het ersatz alu-luftungsgitter besteld artiklenr 12520 en het flugloch schaumgummi artikelnr 1018.
Het alu rooster voorkomt dat er muizen in je kast komen en met het schuimrubber sluit je het gat af bij het verplaatsen.(bestel hier wel meer dan 1 van is makkelijk en ze kosten bijna niets).
Kijk wat voor leuks je allemaal kunt kopen.

Succes
met een oldtimer in de hand, heb je veel bekijks in het land.

peter h
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 48
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: Boodschappenlijstje Segeberger

Bericht door peter h » wo 12 apr 2017, 09:51

Ik gebruik houten blokjes met een vlieggatverkleiner erop. In de winter klein zetten nu helemaal open. Deze kan je terplekken bijstellen naar de situatie. Ook gebruik ik beugels over het dak. Zodat er bij veel wind het dak er niet afwaaid.
gr. Peter

Wvga
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 28 apr 2017, 20:00
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gem. Midden drenthe
Contacteer:

Re: Boodschappenlijstje Segeberger

Bericht door Wvga » di 02 mei 2017, 13:33

een speciale opzet voerbak heb ik zelf weggelaten.
ik gebruik een gewone +-2L voerbakje en een dekplank met gat, als je er dan een lege honingkamer opzet past het dakje prima(je gebruikt de HK dan toch niet meer).
volgens mij worden die grote bakken pas handig als je veel volken hebt en emmers vol suikerwater maakt.

groet, wouter :be1:
Groet,
Wouter :be1:

Thyas
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 23 feb 2015, 21:08
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast & Runfast
Contacteer:

Re: Boodschappenlijstje Segeberger

Bericht door Thyas » wo 03 mei 2017, 02:25

Vergeet niet een goede spanband. Goeikoop is duurkoop!! Ik adviseer die van ongeveer een tientje, lekker lang en stevig met metalen beugel. Je wilt geen rotzooi met kans dat na een winter buiten in weer en wind je kast stuitert bij het optillen omdat de band breekt.( bv bij reizen met bijen, kast met volle honingkamers kan loeizwaar zijn ook een Segeberger)
Doorzichtige cover voor paar centen is idd handig en leuk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten