17 raams kast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
EstherB
Berichten: 61
Lid geworden op: do 06 jul 2017, 11:53
Imker sinds: 2017 (2008)
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Amsterdam (oost)
Contacteer:

Re: 17 raams kast

Bericht door EstherB » vr 07 jul 2017, 10:30

Wimmels schreef:
EstherB schreef:Hallo,

Ik vroeg me af of iemand met 17 raams kasten werkt en zijn of haar ervaring wil delen.

Het idee van een enkele broedkamer spreekt mij zeer aan, maar als ik een Dadant, Golz of Bremer kast zou aanschaffen zou ik niet meer met simplex formaat ramen kunnen werken. Nu zag ik o.a. bij de werkbij een 17 raamskast aangeboden voor simplex formaat, dus ik was benieuwd of dit fijn werkt.

Groeten,

Esther
Als je over wilt stappen naar Buckfast waarom wil je dan niet de Dadant Modified(US) kast gebruiken? Veel buckfast houders hanteren niet voor niks deze kast.
Omdat ik al een aantal spaarkasten heb van red cedar en het zo jammer zou vinden als k die niet meer kan gebruiken. Daarom hoopte ik dat een 17 raams kast een uitweg zou zijn (Ik dacht dat je die misschien op een Dadant manier kon houden aangezien er ook nog honingkamers op kunnen).

Maar misschien zit dat er dus gewoon niet in.

Toevoeging in de wijziging: Misschien is het ook wel niet zo gek aangezien het voor sommige van jullie wel werkt. Ik moet me er in ieder geval verder in verdiepen. Stiekem vind ik de Golzkast heel mooi en overweeg deze optie ook (ondanks het andere raam formaat).

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: 17 raams kast

Bericht door Tieme » vr 07 jul 2017, 11:40

Gewoon doen!

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: 17 raams kast

Bericht door mick » vr 07 jul 2017, 13:07

Join de Golzclub! :wink:

EstherB
Berichten: 61
Lid geworden op: do 06 jul 2017, 11:53
Imker sinds: 2017 (2008)
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Amsterdam (oost)
Contacteer:

Re: 17 raams kast

Bericht door EstherB » vr 07 jul 2017, 18:32

Die Golzkasten zijn wel erg mooi altijd en dan heb ik ook geen gedoe meer met honingkamers (wel jammer dat ik geen bijenuitlaat kan gebruiken).
Misschien moet ik me niet laten afschrikken door het raamformaat en zo'n Golzkast gewoon serieus overwegen :mrgreen:
Was dat ook waar tieme op doelde of ging dat nog over de 17 raams kast?

Dan voor de Golz-imkers. Waar hebben jullie je kast vandaan?

Ik ken eigenlijk alleen de kast van Holtermann die - als ik me niet vergis - dezelfde kast is van de werkbij, het bijenhuis en Imkerij De Linde.
Zijn er nog andere Golzkasten? Ik zou hem zo graag in Red cedar willen, hoewel dat misschien wel te duur wordt met zo'n grote kast.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: 17 raams kast

Bericht door ErikS » vr 07 jul 2017, 19:21

Hier in weert zijn 2 imkercollega's ook gestart met een golz kast. Gekocht van holterman. Ik zal ze vragen te reageren. mvg Erik.

EstherB
Berichten: 61
Lid geworden op: do 06 jul 2017, 11:53
Imker sinds: 2017 (2008)
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Amsterdam (oost)
Contacteer:

Re: 17 raams kast

Bericht door EstherB » vr 07 jul 2017, 21:56

ErikS schreef:Hier in weert zijn 2 imkercollega's ook gestart met een golz kast. Gekocht van holterman. Ik zal ze vragen te reageren. mvg Erik.
Dankje!

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: 17 raams kast

Bericht door mick » za 08 jul 2017, 06:48

Deze verkoopt ook Golzkasten, een paar verschillende types:
http://www.lonnemann-geraetebau.de/golz.html

Ik heb ze zelf gebouwd, is natuurlijk het leukst, maar ook tijdrovend.

siebei1
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 09:58
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: 17 raams kast

Bericht door siebei1 » zo 09 jul 2017, 10:04

Ik ben een beginnende imker en heb net een Golzkast aangschaft. Ik heb deze via de website van Holtermann gekocht, prima service en een mooie betaalbare kast. Hij is net geverfd en binnenkort klaar voor gebruik. Ik heb voor deze kast gekozen omdat ik liever geen zware bakken wilde tillen. Ik ben bij Mick gaan kijken naar zijn Golzkasten en zag meteen de voordelen van het werken met deze kasten: je hebt ook een heel goed overzicht over je volk. Een aantal Golzramen hangen nu met enig kunst en vliegwerk in de 6-ramer die ik heb, hopelijk wilt de koningin binnenkort beginnen met deze de beleggen :) Groetjes Inge

joostY79
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 25 apr 2016, 17:02
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Carnica in Golzkast
Locatie: Genk (België)
Contacteer:

Re: 17 raams kast

Bericht door joostY79 » ma 10 jul 2017, 13:47

Ik ben verleden jaar beginnen te imkeren, ook met Golzkasten. De meeste heb ik zelf gemaakt, een paar afleggerkasten gekocht via Holtermann.
Ik wil geen zware kasten heffen, en dat moet met dit type kast niet. Je kan ze zelfs op een ideale hoogte opstellen om aan te werken. Dit werkt heel comfortabel in vergelijking met veel andere kasten.
Qua raamformaat gebruik ik ook Kuntzsch-hoch, al zijn andere formaten eventueel ook passend. Compatibiliteit met andere kasten is een ietsje lastiger, maar een (schud)zwerm kan je natuurlijk zo inhuizen. Verder zou er een mogelijkheid zijn via miniplusraampjes, 2 miniplusraampjes onderelkaar gebonden passen zowat perfect in 1 Kuntsch-hoch raam.

Een bijendrijver is inderdaad standaard niet voorzien, echter kan je de bijen ook perfect afkloppen / afborstelen van een raam. Je spaart je ook weer de actie uit van voordien de drijver te gaan plaatsen.

EstherB
Berichten: 61
Lid geworden op: do 06 jul 2017, 11:53
Imker sinds: 2017 (2008)
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Amsterdam (oost)
Contacteer:

Re: 17 raams kast

Bericht door EstherB » di 11 jul 2017, 09:08

Bedankt voor jullie reacties en ervaringen :)

Ik word alsmaar enthousiaster over de Golzkast. Op dit moment heb ik nog genoeg aan mijn spaarkasten en ik ben van plan deze winter een nieuwe kast te kopen voor het volgende jaar. Ik heb dus nog even om de knoop door te hakken. Misschien dat ik ook ga zoeken of ik bij iemand een keer mee kan kijken, dat geeft toch de beste indruk en dan kan ik gelijk vragen stellen over het gebruik van een Golzkast.

Een kast zelf maken lijkt me heel leuk, maar ik zou in mijn geval er bang voor zijn dat hij na een jaar inzakt. Eerst maar een kant en klare kast bestellen en dan is het volgende lange project misschien een eigen kast bouwen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten