bewaren honingkamerramen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
DE BIEZEN
Berichten: 315
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 21:34
Locatie: Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

bewaren honingkamerramen

Bericht door DE BIEZEN » do 13 jul 2017, 14:39

Binnenkort nog een keer slingeren en dan kunnen de honingkamerramen weer opgeborgen worden.
Voorheen deed ik dit altijd door ze in de garage aan het plafond te hangen. Dit gaat perfect maar er blijft was afvallen. Daarom zoek ik een ander methode.
Kan ik de geslingerde ramen in een oude koelkast en/of vriezer bewaren? gaat dit niet schimmelen of stinken?
Zijn er andere handige methoden?

Graag hoor ik hoe men dit zoal oplost

Groet

Gerard

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: bewaren honingkamerramen

Bericht door Primus » do 13 jul 2017, 16:08

DE BIEZEN schreef:Binnenkort nog een keer slingeren en dan kunnen de honingkamerramen weer opgeborgen worden.
Voorheen deed ik dit altijd door ze in de garage aan het plafond te hangen. Dit gaat perfect maar er blijft was afvallen. Daarom zoek ik een ander methode.
Kan ik de geslingerde ramen in een oude koelkast en/of vriezer bewaren? gaat dit niet schimmelen of stinken?
Zijn er andere handige methoden?

Graag hoor ik hoe men dit zoal oplost

Groet

Gerard
Er is maar één effectieve wijze om de wasmoteieren en larven te doden en dat is de raten invriezen op minstens -20°en 24 h lang(dit doodt zowel eitjes als alle larven in elk stadium) en dan opslaan in de bakken en onder en boven verluchting geven met dubbele vliegendraar, de bakken nog is dichtplakken zodat er geen eitjes van wasmotten meer ingelegd kunnen worden. Ook je bakken eerst grondig uitbranden of uitvriezen anders heb je gegarandeerd nog prijs. Als je alleen zuivere honingraat opslaat valt het wel mee maar als er stuifmeel ofwel bebroede raten bij zijn is het er moeilijk. Ik heb zowat alles vroeger geprobeerd en wat ik nu doe is het enige wat hielp invriezen en al de rest werkt niet 100% zeker.
MVG CP

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: bewaren honingkamerramen

Bericht door AnnekeW » do 13 jul 2017, 16:39

Ook ik doe ze eerst in de vriezer. Daarna sla ik ze op in de schuur, in honingkamers die ik opstapel bovenop een goed geventileerde bodem, de ingang maak ik dicht met een latje of iets anders dat ik voor handen heb. Bovenop de toren leg ik een zware glasplaat. Geen beest dat er bij komt!

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: bewaren honingkamerramen

Bericht door gerard.b.w.vos » do 13 jul 2017, 17:01

Iedereen al weer vergeten :o

viewtopic.php?f=2&t=30806&p=196840&hili ... en#p196840

Bladeren tussen de kasten leggen.
Dat is alles, zo simpel en eenvoudig.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: bewaren honingkamerramen

Bericht door AnnekeW » do 13 jul 2017, 18:39

Oja! Dank voor de reminder! :roll:
Die moet ik er ook maar aan toevoegen, walnotenblad genoeg hier.

DE BIEZEN
Berichten: 315
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 21:34
Locatie: Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

Re: bewaren honingkamerramen

Bericht door DE BIEZEN » zo 16 jul 2017, 09:27

Dag Gerard,

Bedankt voor de tip. Dit is een methode die me past.
Nog een vraag: Moet het onder of boven ventileren??

Groet
Naamgenoot Gerard

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: bewaren honingkamerramen

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 16 jul 2017, 19:58

DE BIEZEN schreef:Nog een vraag: Moet het onder of boven ventileren??
Heb de kamers altijd geheel afgesloten.
De "stofjes" die vanuit de walnootbladeren vrij komen moeten ook in de ruimte blijven.
Zou je die honing/broedkamers gaan ventileren dan gaan die stoffen ook verloren.
Zo heb ik het altijd gedaan, honingramen na het slingeren, dus "nat" opslaan in de kastdelen.
Tussen iedere kast/kamer een voldoende hoeveelheid bladeren leggen.
Wees er dus maar niet te zuinig mee. Te veel kan volgens mij niet.
Eerst de ramen in de vriezer is ook nergens voor nodig.
De natuur geeft ons meer dan we beseffen!
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: bewaren honingkamerramen

Bericht door Bmans » vr 28 jul 2017, 09:58

Bewaar je de ramen dan nat (na het slingeren niets meer aan doen). Of droog / uitgelikt (na het slingeren op een volk zetten om leeg te laten likken). Leeg laten maken door op het volk de dekplank met voergat te plaatsen. Dan een lege honingkamer zonder ramen en dan de honingkamer(s) met natte ramen. (Zo heb ik het wel eens gedaan).

Met het oog op roverij... Zet je dan op alle volken wat honingkamers om ze allemaal wat te laten leeg maken of kies je 1 volk uit die een week lang telkens wat bakken krijgt. Inmiddels hebben alle volken de verkleiner er weer voor (ook ivm de vele wespen hier).

Nadien bewaar ik ze in transparante opslagbakken (met deksel) van de Hema. Die hebben een erg mooi formaat hiervoor. Passen er ca 9 in per bak.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: bewaren honingkamerramen

Bericht door semar » do 10 aug 2017, 13:25

simpel maar wonderlijk makelijk werkende methode, opgepikt van een oude bijenmaat.
laag kratepapier, honingbak met raten, laag krate papier, weer een honingbak met ramen, laag kratepaier etc....
op de bove4nste kratepapier en een dekplank om de krant goed te laten sluiten.
meteen doen na slingeren of uitlikken, werkt prima (wel moet je sluitende honingbakken hebben.


vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps mocht er een stoute mot bezig zijn geweest kun je altijd de wanden wegkrabben tot op de boden waar ze bezig zijn geweest de dames hebben dat zo hersteld.

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: bewaren honingkamerramen

Bericht door Primus » do 10 aug 2017, 16:37

Ik vraag me af wat er met de eitjes van de wasmotten (die praktisch in ieder bijenvolk aanwezig zijn gebeurd) sterven die af van dat krantenpapier en reuk van oker nootbladeren? Bij mij in ieder geval niet en als ik de raten niet invries op -20° heb ik volgend jaar geen raat meer over vrees ik.
Graag hoorde ik jullie mening over enkele maanden daarover toch is!

MVG CP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten