spaarkast met 10 of 11 ramen??

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

spaarkast met 10 of 11 ramen??

Bericht door marc17960 » ma 07 aug 2017, 08:39

Wij, mijn zoon en ik, gaan beginnen met imkeren. Mijn zoon is gewonnen voor de kunststofkasten, maar ik zou eigenlijk alles zelf willen maken. Nu had ik reeds een aantal tekeningen voor het maken van spaarkasten gevonden.
Gisteren heb ik een lesgever imker ontmoet en hij spreekt van 11 ramen in een spaarkast ipv 10 ramen? Op zich is dit geen probleem omdat ik de kasten toch zelf ga maken, alleen tekeningen en afstandshouders voor een 11 ramen kast??
Ik wou ook werken met Hoffman ramen, maar dat raad hij af omdat de bijen deze te fel aan mekaar zouden kitten. Zou ik dan eventueel een Alu lat kunnen plaatsen zonder afstandshouders met gewone simplexramen??
Wie heeft raad of kan mij helpen.

marc
one whisky a day, keeps the doctor away

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: spaarkast met 10 of 11 ramen??

Bericht door Hans van der Post. » ma 07 aug 2017, 09:56

Welkom in imkerland.
De vragen die je stelt zullen heel veel antwoorden geven.
Laat ik als eerste de spits "afbijten".
In een spaarkast kunnen elf of tien ramen = 35 of 38 mm hart op hart.
Heb het allebei gehad. Gebruik nu mijn volken voor de basis cursus bijenteelt. Het is gemakkelijker te beginnen om op 10 ramen per bak te gaan imkeren. De kasten hebben afstandsrepen die je later kunt wijzigen in repen voor elf ramen. Vooral in het begin is het goed uithalen van de ramen van belang in verband het "mangelen" van moer en bijen.
Hofman ramen heb ik ook uit geprobeerd inderdaad willen sommige volken nogal kwistig met propolis omgaan waardoor de ramen aan elkaar vast te komen zitten.
Om alles te omzeilen gebruik ik tien ramen DUHOKA in mijn kasten deze hebben de simplex maat in breedte en de hoogte van twee honingkamers. ( gebruik daarbij de afstandsrepen - kantelen) Je hebt maar een bak na te kijken.
DUHOKA = de afkorting van dubbele honingkamers. Ben niet de enige die hier mee werkt.
!Hans.

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: spaarkast met 10 of 11 ramen??

Bericht door marc17960 » ma 07 aug 2017, 10:21

Dag Hans,

bedankt voor de reactie. Ik weet dat er veel antwoorden zullen zijn, aangezien iedereen zowat een eigen manier van werken heeft. De reden dat ik dit allemaal vraag is omdat ik de kasten zelf wil maken, en dan moet ik in eerste instantie een keuze maken. Want eenmaal gemaakt is gemaakt en dan wordt het moeilijk om nog dingen te veranderen. Zijn de binnenafmetingen van een 11 raams dan dezelfde als een 10 ramer??
Ik weet dat ik wil werken met de Carnica. Mijn honingzolders wil ik niet te groot maken, toch zeker niet zolang ik mijn bijenkasten niet ga verplaatsen naar fruit ed.
Bij de kleine honingzolders kun je sneller slingeren, en indien nodig zou je er 2 op elkaar kunnen plaatsen.
Dus als ik het goed begrijp, gebruik je DUHOKA voor de broedkast, en heb je dan hetzelfde effect als een Dadantkast??
Zou dit geen probleem zijn voor de Carnica??

marc
one whisky a day, keeps the doctor away

Gebruikersavatar
debijenboer
Berichten: 43
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 18:50
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: spaarkast met 10 of 11 ramen??

Bericht door debijenboer » ma 07 aug 2017, 22:04

Ik ben een aantal jaren geleden begonnen met het maken van mijn eigen spaarkasten. De eerste 2 kasten van waaiebomenhout, maar al snel overgestapt op Red Cedar, voornamelijk omdat die niet hoeven te worden geverfd, wat elke paar jaar erg veel tijd scheelt. Oke, het is wat duurder maar dat kan op de lange termijn makkelijk uit. Mijn honingkamers maak ik overigens niet van Red Cedar, die hoeven namelijk toch niet het hele jaar buiten te staan.

2 jaar geleden ben ik overgestapt op DUHOKA formaat. Vooral omdat ik dan maar 1 broedkamer hoef te controleren. Ik heb gewoon een rand van 7 cm onder de spaarkasten gezet waarmee de kast 30 cm hoog is geworden. (Hennie Kroeze bedankt voor de tip)

Ik heb altijd 10 ramers gehad, 11 ramen kan bij DUHOKA maar ik weet niet of het nodig is en wat het voordeel is.

Ik heb Buckfast bijen.

op de foto zie je een kast van de zijkant met duidelijk de 7 cm rand onder de spaarkast broedkamer
zwerm.jpg
Geert (debijenboer)

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: spaarkast met 10 of 11 ramen??

Bericht door marc17960 » ma 07 aug 2017, 22:21

Lijkt allemaal goed te zijn, als je inderdaad maar 1 broedkamer moet controleren.
Heb jij nog tekeningen van de kasten die je gemaakt hebt? En de ramen welke maat is dat dan en of waar koop jij deze aan??
Ik ga mijn kasten van dennehout maken omdat ik dit in grote hoeveelheden heb liggen.Hier kan ik vertrekken van planken van 30 mm dikte. Cedar ook wel maar deze planken zijn maar 18 mm dik en niet dik genoeg voor kasten, omdat dit anders krom gaat staan.
Misschien eens een PM sturen dan kan ik email doorsturen.??

marc
one whisky a day, keeps the doctor away

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: spaarkast met 10 of 11 ramen??

Bericht door gijs.v » wo 09 aug 2017, 06:47

Als je planken van 18mm en van 30mm hebt. Dan heb je een perfekte combinatie. 18mm is dik zat voor de buitenkant. Anders wordt het te zwaar.


Gijs met Tapatalk

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: spaarkast met 10 of 11 ramen??

Bericht door Samuel Murray » ma 28 aug 2017, 12:54

marc17960 schreef:Gisteren heb ik een lesgever imker ontmoet en hij spreekt van 11 ramen in een spaarkast ipv 10 ramen? Op zich is dit geen probleem omdat ik de kasten toch zelf ga maken, alleen tekeningen en afstandshouders voor een 11 ramen kast??
De binnenmaat van de spaarkast is 385 á 386 mm. Een raam is 22 mm dik.

Dus, 10 ramen met 16 mm ruimte tussen de ramen, of, 11 ramen met 13 mm ruimte tussen de ramen.

Alleen, bij een 11-raams opstelling is er tussen de buitenste ramen en de wand maar 7 mm, terwijl er bij een 10-raams opstelling 11 mm ruimte tussen de ramen en de wand is. Bij een 10-raams kan het dan zijn dat de buitenste ramen te dik zijn om naar midden-in de nest over te hangen. Bij een 11-raams kan ramen uit het midden van de nest te dik zijn om naar buite (naast de wanden) te verplaatsen (vooral als het honingramen zijn). Ik hoor vaak dat imkers 10-raams gebruiken voor honingkamers en 11-raams voor broedkamers. Alternatief is om altjid twee kantramen te gebruiken (of één, als de afstandsstrip tegen de een wand aan is bevestigd).

Een raam is 22 mm dik, maar... niet altijd.
marc17960 schreef:De reden dat ik dit allemaal vraag is omdat ik de kasten zelf wil maken, en dan moet ik in eerste instantie een keuze maken. Want eenmaal gemaakt is gemaakt en dan wordt het moeilijk om nog dingen te veranderen.
Klopt, maar je hoef niet meteen 100 kasten te maken. De zelfgemaakte kasten ik op dit moment gebruiken (na 5 jaar imkeren) zijn de derde versie. De kasten van die vorige jaren zijn naar de grofvuil gegaan.
Zijn de binnenafmetingen van een 11 raams dan dezelfde als een 10 ramer??
Officieël wel.
Dus als ik het goed begrijp, gebruik je DUHOKA voor de broedkast, en heb je dan hetzelfde effect als een Dadantkast??
Als je tijdelijk wil experimenteren met duhoka, kan je ook gewoon twee honingbakken aan elkaar bevestigen. Het geeft precies hetzelfde ruimte als om 7 cm onderaan een broedbak te doen.

Het nadeel is alleen dat je dan voor een aantal jaren twee verschillende broedraammaten gebruiken: BK (22 cm) en DHK (29 cm). Of, je kunt BK ramen in de duhoka gebruiken -- de bijen bouwen gewoon de rest van raat onderaan de raam. Als je de duhoka bak altijd als benedenbak gebruiken, kan je zelfs van twee honingramen een duhokaraam te maken (die dan 10 mm te kort is, maar het geeft niet, als de ramen altijd in de beneden bak hangen).
marc17960 schreef:Ik ga mijn kasten van dennehout maken omdat ik dit in grote hoeveelheden heb liggen. Hier kan ik vertrekken van planken van 30 mm dikte.
De kasten maken van iets anders dan 18 mm is geen probleem, als de binnenmaten maar goed zijn. Maar... let op: als je geen 18 mm planken gebruiken, dan kan je vaak geen winkel gekochte spullen gebruiken, zoals een spaarkast dak (die niet op een spaarkast zal passen als ie van 30 mm hout is gemaakt), spaarkast bodem, enz. De dak en bodem zijn moeilijker zelf te maken, en kan zelfs goedkoper zijn om gewoon te kopen... maar dan moet jij 18 mm hout hebben gebruikt.

Zeg... 30 mm dikte... jij gaat toch niet steigerhoutplanken gebruiken? Geen goed idee (ik heb er ervaring mee). Steigerhout trekt snel krom, en dan heb je niet meer de juiste binnenmaten.
Cedar ook wel maar deze planken zijn maar 18 mm dik en niet dik genoeg voor kasten, omdat dit anders krom gaat staan.
Kromstaan of niet word niet bepaald door de dikte van de hout. Als je een bijenkast van 18 mm hout maken die vervolgens kromtrekken, dan is er iets mis met je kastontwerp. :-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 39 gasten