vliegspleetverkleiners

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

vliegspleetverkleiners

Bericht door tomer » za 21 okt 2017, 00:46

Nu het mooie weer voorbij is wordt het tijd om de vliegspleet verkleinstukken in te steken. Dit om te voorkomen dat (spits)muizen in de kasten komen.
Ik verklein de vliegspleet in de hoogte tot 6 mm. De schroefjes zijn om de stukken er gemakkelijk terug uit te trekken.
Bijlagen
PA200012.JPG

victort
Berichten: 157
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: vliegspleetverkleiners

Bericht door victort » za 21 okt 2017, 02:30

Mooie stukjes hout! Hoe verzaag je die precies zo en heb je bouten in je kast zitten op dezelfde hartafstand?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: vliegspleetverkleiners

Bericht door tomer » za 21 okt 2017, 11:34

Ik heb ze met de tafelzaag gemaakt, blad ingesteld op 6 mm hoogte en dan de gewenste breedte weggezaagd. De stukken worden niet vastgeschroefd in de kast, de schroefjes zijn enkel om ze er gemakkelijk uit te trekken in het voorjaar of tijdens een reinigingsvlucht. Op de bodem van de kast zijn ook 2 schroefjes gezet zodat de verkleinstukken niet te diep in de kast geschoven kunnen worden.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: vliegspleetverkleiners

Bericht door bee-tree » za 21 okt 2017, 22:04

De vijfde en zesde verkleiner van beneden op de foto naar boven gezien
hebben een soort oortjes. Wat is daar de functie van, Tomer.
Mooi precieziewerk lever je. Zj. :b10:

P.S.Er bestaan nog al wat typen vlieggatverkleiners ofwel muizenroosters.
Ik maak er een sport van om de zogenaamde circulaire economie toe te passen
in het klein en groot.
Dat betekent : 'n ding voor iets anders gebruiken dan waarvoor het gemaakt is.
Hier laat ik enkele alternatieve verkleiners zien.

0X6P7990.jpg
Broekspanner met veringen zodat
de breedte aangepast kan worden
aan de lengte van de vliegspleet.
0X6P7990.jpg
Broekspanner met veringen zodat
de breedte aangepast kan worden
aan de lengte van de vliegspleet.
0X6P7985.jpg
De broekspanner is een hindernis
tegen muizen en spitsmuizen.
0X6P7992.jpg
Het plaatsen of verwijderen van
een broekspanner als versperring.
0X6P7996.jpg
Een bedraad raatloos bijenraampje
werpt een hindernis op. In het toplatje is hout weggeschaafd om een 6 mm hoge spleet te krijgen met een mesje naar gewenste
lengte.
latje is met een mesje
P.S. Dat krijg je als je in de tweede wereldoorlog bent geboren en in de schrale
vijftiger jaren bent opgegroeid. Spitsvondig worden :mrgreen:
Bijlagen
image1 (19).JPG
Boekenspiraal als muizenrooster.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: vliegspleetverkleiners

Bericht door tomer » zo 22 okt 2017, 00:11

bee-tree schreef:De vijfde en zesde verkleiner van beneden op de foto naar boven gezien
hebben een soort oortjes. Wat is daar de functie van, Tomer.
De bodem van 2 kasten is zo gemaakt dat er een hoekje uit de spleetverkleiner weg moet.
zie foto (kast 1 en 5).
Jij hebt originele spleetverkleiners, als ze muizen buiten houden is het goed :D
Bijlagen
P8090003.JPG

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: vliegspleetverkleiners

Bericht door Dirk Blanken » za 11 nov 2017, 19:18

De laatste aanbevelingen voor de muizenroosters hebben meer met EGO's te maken dan met een betrouwbare muizenrooster.
Kijk eens hoe ik dat oplos! zeggen ze.

Gewoon zeker weten dat het 6mm is of een raster van 10 mm wat ik gebruik.
Bij het raster van 10mm kunnen de bijen hun stuifmeel probleemloos binnen brengen.
De kleinste muizen zouden zich daar misschien nog kunnen door doorwurmen maar nog niet gemerkt.

Dirk.
dertiende

victort
Berichten: 157
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: vliegspleetverkleiners

Bericht door victort » zo 12 nov 2017, 08:59

Dirk Blanken schreef:De laatste aanbevelingen voor de muizenroosters hebben meer met EGO's te maken dan met een betrouwbare muizenrooster.
Kijk eens hoe ik dat oplos! zeggen ze.

Gewoon zeker weten dat het 6mm is of een raster van 10 mm wat ik gebruik.
Bij het raster van 10mm kunnen de bijen hun stuifmeel probleemloos binnen brengen.
De kleinste muizen zouden zich daar misschien nog kunnen door doorwurmen maar nog niet gemerkt.

Dirk.
Ik volg je opmerking over ego's niet Dirk. Bee-tree stelt een verdiepende vraag t.a.v. tomer, waarop tomer antwoord geeft. Ironisch genoeg doe je vervolgens datgene wat je anderen verwijt : Doe gewoon zo, dan heb je nergens last van :-)

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: vliegspleetverkleiners

Bericht door bee-tree » wo 15 nov 2017, 15:23

victort schreef:
Dirk Blanken schreef:De laatste aanbevelingen voor de muizenroosters hebben meer met EGO's te maken dan met een betrouwbare muizenrooster.
Kijk eens hoe ik dat oplos! zeggen ze.

Gewoon zeker weten dat het 6mm is of een raster van 10 mm wat ik gebruik.
Bij het raster van 10mm kunnen de bijen hun stuifmeel probleemloos binnen brengen.
De kleinste muizen zouden zich daar misschien nog kunnen door doorwurmen maar nog niet gemerkt.

Dirk.
Ik volg je opmerking over ego's niet Dirk. Bee-tree stelt een verdiepende vraag t.a.v. tomer, waarop tomer antwoord geeft. Ironisch genoeg doe je vervolgens datgene wat je anderen verwijt : Doe gewoon zo, dan heb je nergens last van :-)
Victor, 'narcissussen' zijn dik gezaaid. Eentje is genoemd naar Sint Hendricus.
Dirk heeft zich daardoor verschreven. Hij bedoelt niet ego's maar eco's, dus mensen die het " natuurhuishouden" goed kennen
en daardoor weten dat dwergspitsmuisjes de vierkante maasjes van 10 millimeter moeiteloos kunnen passeren. Dirk kent klaarblijkelijk die soort insecteneters niet.
Dat krijg je als je in een aangeharkt polderlandschap woont of te weinig oog hebt voor "Alles wat groeit en bloeit en ons voortdurend boeit" volgens Doctor Brouwer van 60 jaar geleden in zijn radiopraatje op de VARA . Zjef :b10: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: vliegspleetverkleiners

Bericht door tomer » do 16 nov 2017, 00:09

Uit interesse in het leven in tuin en bos heb ik vroeger een aantal muizenvalletjes gemaakt (life traps). Zo kon ik weten welke soorten muizen en spitsmuizen er op welke plaatsen voorkwamen. De valletjes werden om de 4 uur gecontroleerd en de dieren werden terug vrijgelaten. De openingen in de gaasdraad waren eerst 12 x 12 mm. Het gevolg was dat we toen enkel ware muizen (bosmuis en huismuis) en woelmuizen (rosse woelmuis, aardmuis,...) vingen en nooit spitsmuizen. De spitsmuizen (bosspitsmuis, huisspitsmuis,...) konden gewoon door de mazen ontsnappen. Daarna hebben we de mazen verkleind en vingen we ook spitsmuissoorten. Rasters van 10 mm kunnen spitsmuizen (zeker de dwerg-) zeer waarschijnlijk ook passeren, maar of ze dat zullen doen om ergens binnen te dringen is nog iets anders dan dat ze dit doen om ergens uit te ontsnappen.
Ik neem geen risico's en verlaag de vliegopening van de kasten tot 6 mm hoogte.

victort
Berichten: 157
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: vliegspleetverkleiners

Bericht door victort » do 16 nov 2017, 14:14

bee-tree schreef:
victort schreef:
Dirk Blanken schreef:De laatste aanbevelingen voor de muizenroosters hebben meer met EGO's te maken dan met een betrouwbare muizenrooster.
Kijk eens hoe ik dat oplos! zeggen ze.

Gewoon zeker weten dat het 6mm is of een raster van 10 mm wat ik gebruik.
Bij het raster van 10mm kunnen de bijen hun stuifmeel probleemloos binnen brengen.
De kleinste muizen zouden zich daar misschien nog kunnen door doorwurmen maar nog niet gemerkt.

Dirk.
Ik volg je opmerking over ego's niet Dirk. Bee-tree stelt een verdiepende vraag t.a.v. tomer, waarop tomer antwoord geeft. Ironisch genoeg doe je vervolgens datgene wat je anderen verwijt : Doe gewoon zo, dan heb je nergens last van :-)
Victor, 'narcissussen' zijn dik gezaaid. Eentje is genoemd naar Sint Hendricus.
Dirk heeft zich daardoor verschreven. Hij bedoelt niet ego's maar eco's, dus mensen die het " natuurhuishouden" goed kennen
en daardoor weten dat dwergspitsmuisjes de vierkante maasjes van 10 millimeter moeiteloos kunnen passeren. Dirk kent klaarblijkelijk die soort insecteneters niet.
Dat krijg je als je in een aangeharkt polderlandschap woont of te weinig oog hebt voor "Alles wat groeit en bloeit en ons voortdurend boeit" volgens Doctor Brouwer van 60 jaar geleden in zijn radiopraatje op de VARA . Zjef :b10: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
:D :D :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 30 gasten